Szóste zawinięcie (21.03.) Al Khuwair jest już faktem, a samodzielne bycie wiceliderem w liczbie zawinięć miało być(!) krótkotrwałe, gdyż nadpływa po raz 6 Al Hamla ETA 01.04.*
Czy,
aby pozostać konsekwentnie samodzielnym wiceliderem (po Al Nuaman x8),
zastosowano niecodzienne manewrowanie z dwoma, tzn. z 6 i 7(!) zawinięciami w
tej samej dobie!?
Chronologia
tego nietypowego, podwójnego, zawinięcia rozpoczęła się planowo i typowo. O
h0600 metanowiec przejął pilotów (ilu?) z PILOT 65, na odległej redzie
Świnoujścia przy pławie N-1, oraz stosownie wpłynął do gazoportu o h0852, gdzie
dokonał typowo obrotu przez LB i … bez cumowania wypłynął z gazoportu o h0935!
Al Khuwair odpłynął na 11,4 Mm od główek gazoportu, w okolice pławy „6” (z tej pary pław usunięto pławę prawostronną/zieloną „5”), w pobliżu której wyznaczono (kiedy?) dodatkowymi trzema pławami LNG-1/-2/-3 małe kotwicowisko manewrowe dla metanowców (lng tanker manoeuvring anchorage), o kształcie równoległoboku przyległego do toru podejściowego, po jego W stronie, o wymiarach 1,03x0,53 Mm. Na akwenie tego kotwicowiska Al Khuwair zawrócił (ok. h1120) przez PB(!) i ponownie popłynął do gazoportu. Wpłynął o h1300 i zacumował na rozładunek.
Co
było powodem tak niecodziennego manewrowania? Wbrew pozorom, nie awaria (?),
raczej prozaiczny egzamin czeladniczy na rozszerzenie uprawnień
pilotowych na gazowce LNG - nadchodzi czas licznych zawinięć metanowców do
Gazoportu Świnoujście i potrzeba licznego grona stosownych pilotów. A sam Al Khuwair jest jednostką dobrze
poznaną świnoujskim pilotom morskim (jego charakterystyka manewrowa) i
optymalnym dla przeprowadzenia na nim …egzaminu czeladniczego.
Te
zawinięcia również poprzedziły znaczne wahania stanu wody, od 548cm (19.03.
h0900) do 450cm (20.03. h2100), oraz wzrost powyżej 510cm (z dalszą tendencją
wzrostową) w trakcie obu zawinięć.
Faktycznie
jest to 6 dostawa zrealizowana przez Al
Khuwair, ale również było to 6 (+1) zawinięcie!
4h
opóźnienia w ostatecznym zacumowaniu i rozpoczęciu rozładunku, oraz wielkość
samej dostawy, przełożyły się na późno wieczorne wypłynięcie Al Khuwair - po zmroku o h2102.
Wielkość
6 ład. dostarczonego przez Al Khuwair
to 1422,5 GWh i jest 7 największym w Terminalu Świnoujście. Wśród
10 największych, 4 dowiózł ten Q-Flex.
Była
to 7 i ostatnia dostawa w
I kw. 2021 roku (w I kw. 2020 było 10), ogółem [120.] dostawa LNG do Terminalu Świnoujście, tym razem bez politycznego
okazjonalnego eventu. Łącznie, brakuje ciut** do 150 000 GWh (150 TWh)
sumarycznego importu LNG drogą morską.
Tę historyczną 150.000.000.000 kWh
dowiezie Al Hamla.
Wacław Sałaban, marzec 2021 roku.
PS Katar >Qatar Petroleum>Qatargas poszukuje chętnych na współwłaścicieli 100 nowobudowanych metanowców. Czy Obajtek już się zgłosił w ramach prezesury w ORLEN-ie?
* Czy Al Hamla
zdąży na deklarowany w AIS termin zawinięcia rano w dniu 01.04.? Po
przepłynięciu Kanału Sueskiego (19.03.) zawinął na redę Aleksandrii, gdzie
20.03. przez 12h dryfował. W 11,5 doby z redy Aleksandrii na redę Świnoujścia?
** brakuje 350 GWh, a
przypomnę, gdyby [72.] dostawa nie była współdzieloną z terminalem Revithoussa
(w Świnoujściu rozładowano jedynie 390 GWh), to średnia wielkość z wszystkich
dostaw przekroczyłaby 1250 GWh.
***** ***
Al Khuwair przypłynął z zanurzeniem 12,4 m gdzie przeciętnie Q-Flexy miały 12,2 m. Już sama wielkość zanurzenia zwiastowała duży ładunek.
OdpowiedzUsuńTak, ale istotniejszym wskaźnikiem jest …nazwa Al Khuwair - jego wszystkie 6 dowózek, jest wśród 14 największych! Lepszy wynik ma oczywiście Al Ghashamiya (wszystkie 3 wśród 6-ciu), ale to jest Q-Flex o zdecydowanie największej pojemności nominalnej (więcej w bocznej szpalcie: 6. Największe metanowce Q-Flex/Q-Max).
Usuń