Powyższe stwierdzenie dotyczy obserwacji dostaw LNG realizowanych wyłącznie największymi metanowcami na Świecie - jednostkami klasy Q-Flex i Q-Max. Nie należy zapominać o stałych dostawach katarskich jednostkami klasycznymi np. do Hiszpanii, Włoch, Grecji.
Ostania
jesień i zima, a zwłaszcza przełom roku 2020/2021, to znaczny spadek dostaw do
Europy z Ras Laffan i mimo, że to wieloletnia typowość,
to jednak znikomość odprawionych Q-Flex w miesiącach grudzień i styczeń (tylko
po jednym!), oraz całkowity brak wysyłania w tym kierunku Q-Max, w okresie
07.10.2020 - 09.02.2021 (4 miesiące!), jest bardzo spektakularnym ograniczeniem
katarskiego eksportu. To efekt nałożenia się kilku czynników:
- znacznego
zapasu gazu ziemnego w Europie, zgromadzonego wiosną/latem 2020 roku,
-
znacznie wyższej ceny LNG na Dalekim Wschodzie po nastaniu mroźnej zimy,
- wyrugowania
katarskiego eksportu pobliskim dla Europy, jamalskim LNG,
- inwazji
amerykańskiego LNG, mimo różnych perturbacji pogodowych w USA,
i to
przy potrzebie rekompensowania braku norweskiego LNG od momentu wrześniowej awarii/ pożaru
terminalu Melkøya, z którego nadal nie funkcjonuje eksport.
Ale
w lutym nastąpił już znaczny powrót do typowej proporcji eksportowej Europa :
Środkowy/Daleki Wschód. Jest to widoczne dla obu klas tych największych
metanowców:
-
liczba odprawionych Q-Flex: październik
x5, listopad x3, grudzień i styczeń po 1, oraz luty x6 (*).
Lutową
6-tkę tworzą: Mesaimeer, Al Gharrafa, Al Ghariya, Al Sheehaniya, Al Khuwair i Al Sadd, przy czym ostatnie 2 jeszcze nie informują o celu
dostawy.
- w
lutym, po 4 miesiącach niewysyłania Q-Max, w odstępie tygodnia wypłynęły w
kierunku Suezu Mozah (10.02.) i Umm Slal (17.02.). Oba, po przejściu
Kanału Sueskiego, ogłosiły w AIS jako port docelowy walijski Milford Haven z
ETA 28.02./06.03. Jako trzeci 27/28.02. w kierunku Egiptu wypłynął Lijmiliya bez deklaracji docelowej.
6 Q-Flex + 3 Q-Max, to 1/5 floty największych metanowców i takie zaangażowanie na kierunku europejskim jest powrotem do zimowej typowości eksportowej na Daleki Zachód.
Po
rozładunku dwóch Q-Max (↑) do
walijskiego terminalu wpłynie Al Gharrafa ETA 04.03. Al Ghariya ETA 08.03. - zamiana
metanowców i ETA nastąpiła podczas dryfowania obu jednostek w okolicy Malty. Po
tej zmianie Al Gharrafa płynie do
Zeebrugge z ETA 04.03.
Skąd
ten powrót Brytoli do tego kierunku importu po pójściu sobie z Europy? To
zalodzenie Arktyki - drogi do/z Sabetty, utrudnia zwózkę jamalskiego LNG do
Europy i Brytole wrócili do katarskiego gazu, bo jest im …zimno. Podobnie
Zeebrugge, po potężnym ssaniu jamalskiego LNG zassie katarski ładunek.
Na koniec tego wpisu informacja (przypomnienie) - obecny hiszpański import LNG odbywa się z: Algierii, Nigerii, Rosji, Trynidadu-Tobago, Kataru, USA, Gwinei Równikowej, Kamerunu i Egiptu. Wśród tego zestawienia nie ma dostaw incydentalnych! Ufff… .
Wacław Sałaban, luty/marzec 2021 roku.
PS PGNiG potęgą importową katarskiego LNG w okresie 16.09.2020-19.02.2021: na 15 Q-Flex wypływających do Europy + Turcji, do Świnoujścia wyekspediowano 8 tych metanowców. Pozostałe popłynęły do Milford Haven (x2), Rotterdamu, Revithoussy, Barcelony, Zeebrugge i do tureckiej Aliagi.
* w owym okresie były jeszcze 2 dostawy, początkowo wyekspediowane do Europy, ale zostały z Zatoki Adeńskiej zawrócone do Chin. Było to w połowie X - Fraiha i w połowie XI - Duhail. Oba Q-Flex są z grupy rzadkich gości na wodach wokół Europy.
Do Suezu, czyli do Europy (+Turcja?), płyną dwie pary Q-Flex, które wypłynęły z Ras Laffan 26.02. i 01.03. Pierwszą tworzą Al Khuwair i Al Sadd - wypłynęły w odstępie 4h, kolejną są Al Rekayyat i Al Nuaman, odpłynęły w odstępie 0,5h.
OdpowiedzUsuńWśród tych Q-Flex jest jednostka mogąca zrealizować drugą w marcu dostawę katarską do Świnoujścia z ETA 19/20.03. lub 22/23.03. Zawinięcie Al Rekayyat byłoby debiutem(!), Al Nuaman byłoby 9(!) goszczeniem, Al Khuwair byłoby 6 pobytem, a Al Sadd byłoby …nieszczególnym (x3).
Z pewnych względów obserwacyjnych zdecydowanie sugeruję drugą parę i raczej Al Nuaman.
Typowo nietrafione, ani druga para, ani Al Nuaman. > Al Khuwair.
UsuńAl Nuaman cieszy się względem sentymentalnym jako pierworodny :) :) :)
OdpowiedzUsuńMoją zachciewajką jest zdecydowanie Al Rekayyat.
UsuńKolejny kandydat - Al Aamriya z ew. ETA 23/24.03. Byłby nieszczególnym (x3).
OdpowiedzUsuńI kolejny kandydat - Al Bahiya z ew. ETA 24/25.03. Byłby nieszczególnym (x2).
OdpowiedzUsuń