Dołączy
(ETA13.03.) do ścisłego grona metanowców najczęściej zawijających do
Świnoujścia -min5x. W tej grupie są: bezwzględny lider, mimo dwukrotnie po
ponad 1,5 roku nieobecności(!) - Al
Nuaman (8x), oraz po 5x: Al Hamla, Al
Khattiya, Al Khuwair, Al Ruwais i Arctic Princess (alfabetycznie).
Z czterema zawinięciami pozostaną 3 jednostki.
Zapowiadany (Stacja Pilotów/ZMPSiŚ/AIS) Q-Flex powstał w stoczni DSME (II 2009), jako 10 z 16 tam zbudowanych, na łącznie 31 istniejących. Dotychczasowe wielkości ładunków dowiezionych do Terminalu Świnoujście przez Al Sheehaniya (1380; 2x1375; 1373 GWh) są typowymi dla tej grupy Q-Flex/DSME (średnia 1376 z 40 rozładunków).
[45.] ↓ 06.12.2018 - tuż przed odcumowaniem (zanurzenie 9,3 m).
O Al Sheehaniya sporo pisywałem (zainteresowani
wyszukają stosowne wpisy), tym bardziej, że dwukrotnie go obserwowałem w gazoporcie
(2 i 3 zawinięcie, w 2018 roku: dostawa [40.] - podczas wpływania i [45.] przy wypływaniu).
Ten
metanowiec zainaugurował w dniach 12-13.06.2019 roku dostawy LNG jednostkami
Q-Flex w tureckim terminalu Marmara Ereglisi. Od tego debiutu ponownie
nie zawijał na Morze Marmara, ale nie jest to coś szczególnego, gdyż do dzisiaj
16 ładunków do tego terminala
zrealizowało aż 14(!) różnych Q-Flex
- ta proporcja jest szczególna. Przypomnę proporcję dla Świnoujścia: 78 dostaw przez 26 różnych Q-Flex na 31 istniejących.
Al Sheehaniya ma też szczęście do „jubileuszowych” ładunków (poza
debiutem) zawierających: ośmio-, dziewięcio- i czternasto-milionowy kubik LNG w
historii Terminalu Świnoujście. Gdyby nie [118.] - poprzedzająca dostawa Golar Bear, byłby też dostawcą
dwudziestodwumilionowego m3!
Terminal Świnoujście po odbiorze [117.] ładunku (Mesaimeer / 24-25.02.), a przed dostawami [118.] - Golar Bear ETA 07.03. i [119.] - Al Sheehaniya ETA 13.03., obecnie pracuje całą zakontraktowaną mocą regazyfikacyjną. Natomiast stan napełnienia krajowych instalacji magazynowych w dniu 17.02. osiągnął 50% (dzisiaj 47%). Przypomnę, 99% było 12.10. i przestało rosnąć! Nie, gazu nie zabraknie - zaczęły się upały.
Dostawa katarska przed połową marca (ETA 13.03.) i bardzo krótko po planowanym rozładunku Golar Bear (07- 08.03.), może sugerować dwie takowe w miesiącu, ale… .
Wacław Sałaban, luty 2021 roku.
Według mojego rozeznania Terminal w dniach 26 i 27 lutego pracował na ok. 90% zakontraktowanej mocy.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o magazyny gazu, to realnie jest w magazynach na wczoraj ok.35% napełnienia (Sanok i Wierzchowice). Kawerny należy traktować interwencyjnie.
Dzięki za komentarz.
UsuńZastanawiałem się nad tą dysproporcją Kawerny : Sanok/Wierzchowice.