czwartek, 11 lutego 2021

Płynie Minerva Psara z Elba-Savannah

Zawinięcie do Gazoportu Świnoujście Minerva Psara, z ładunkiem z terminalu wytwórczego/ importowego Elba-Savannah w Georgii, będzie potrójnym debiutem, tj. pierwszą dowózką tej jednostki i debiutem metanowca oraz wytwórcy na Bałtyku - w Świnoujściu.

Załadunek trwał od 31.01.(h0000) do 04.02.2021 (h0300), czyli długawo, ale to specyfika terminalu - o tym poniżej. 09.02. ZMPSiŚ (www.port.szczecin.pl/dyspozytor/), zapowiedział potrójny debiut w Gazoporcie Świnoujście na 16.02. W dniu tej zapowiedzi i w kolejnych, w Terminalu Świnoujście zwiększano moc regazyfikacji!

Oczywiście ilość dostępnych zdjęć Minerva Psara jest znikoma - wybrałem ujęcie jednoznacznie
wskazujące  rodowód stoczniowy (DSME) i obrazujące paskudny kształt dziobu metanowca.

O metanowcu Minerva Psara.

Tuż po Nowym roku został przekazany do eksploatacji (oficjalnie rocznik 2021!) i popłynął przez Pacyfik oraz Kanał Panamski (25.01.) do terminalu Elba-Savannah w Georgii na pierwszy załadunek.
Zbudowała go stocznia DSME, stępkę położono w połowie III 2020(!), ma nominalną poj. 173 400 m3, jest wyposażony w silniki ME-GI i w pełny system ponownego skraplania gazu po samoregazyfikacji.
Armatorem jest grecki przewoźnik Minerva, który ma w zamówieniu 5 metanowców, których dostawy zaplanowano w latach 2021-2022. Minerva Psara to pierwszy z serii 2 jednostek, które zamówiono w stoczni DSME.
Trwająca operacja dostawcza Elba-Savannah → Świnoujście jest pierwszą dowózką tej jednostki. Czy operator Terminalu Świnoujście Polskie LNG zdąży przed przypłynięciem Minerva Psara uzyskać autoryzację na zawinięcie do gazoportu/terminalu? Bo nie oczekuję na umieszczenie w zestawieniu: Lista statków, posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu. Zestawienie jest nieaktualne od XII 2019 i brakuje w nim już 16 jednostek spośród 54 metanowców zawijających do gazoportu. Fakt, > 2/3 jest na liście.

O terminalu Elba-Savannah w Georgii.

Jest mariażem firm Shell i Kinder Morgan. To 6 działający amerykański terminal wytwórczy i eksportowy - kolejne są w budowie. „Wystartował” w XII 2019, ale w V 2020 miał falstart - pożar II linii wytwórczej, tuż po uruchomieniu VI-tej. Docelowo będzie 10 modułowych linii technologicznych o łącznej zdolności tylko 2,5 mln ton/rok.
Jest drugim terminalem, po Cove Point, zlokalizowanym poza Zatoką Meksykańską i „odwróconym” z funkcji importowej (regazyfikacja) na eksportową (skraplanie). Przy czym Cove Point ma zachowaną możliwość małej regazyfikacji!
Elba-Savannah jest mocowo małym terminalem, dla porównania norweski Melkøya, do awarii/pożaru, miał możliwość wytworzenia około 4,5 mln ton/rok. Raczej jest terminalem dla bunkrowań i dystrybucji cysternowej. W konsekwencji, załadunki masowych metanowców są rzadkie i wydłużone do 3-5 dób, a samo wytworzenie ładunku dla masowego metanowca trwa 1-2 tygodnie.

***** ***

Elba-Savannah będzie 10 terminalem - źródłem LNG importowanego przez PGNiG. Chronologicznie: Ras Laffan (77 ładunek w drodze), Melkøya (12,5 dostaw), Sabine Pass (14), Cove Point (4), Hackberry (3), Point Fortin (1), Freeport (2), Corpus Christi (1), Bonny (1), Elba-Savannah (dostawa w drodze).
Będzie to 25 dostawa …„bratnia”, ale wyłącznie w sensie jej wytworzenia (!), gdyż w ich sprzedaży uczestniczyli różni pośrednicy, reeksporterzy i firmy ogólnoświatowe; Centrica, Endesa, Naturgy, Shell, także prosowieckie Gunvor i Total - o czym należy pamiętać.

Wacław Sałaban, luty 2021 roku.

PS O trwającym załadunku Minerva Psara w Elba-Savannah, w jego trakcie, zostałem uprzedzony przez Sympatyka bloga, który zwrócił mi uwagę, że będzie to pierwsza usługa tego metanowca, nówki - rok przekazania do eksploatacji 2021!

***** ***

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,