No
to wszystko już jasne: w pierwszych 2 miesiącach 2021 roku Terminal Świnoujście
odbierze łącznie 3 4 dostawy LNG: 1 2 z USA i 2 katarskie. Tak marnego w dostawy
początku roku nie było od 2018 roku - 2 ładunki. W kolejnych było: 2019/5,
2020/7! Tę dysproporcję stworzył intensywny import spotowy w ubiegłych dwóch
latach. ↑
aktualizacja 10.02.* ↓
Tegoroczny
luty z jedną dostawą, to pierwszy taki miesiąc od IX 2018 roku! będzie z dwoma dostawami. A przypomnę,
były miesiące z czterema rozładunkami! Import w marcu nie zapowiada się intensywniej
(1x Qatargas), czyli I kwartał zamknie się z bardzo marnym bilansem dostaw.
W komunikacie
PGNiG z 04.02., prezes spółki skarbu państwa zapowiedział: „Następne
miesiące przyniosą intensyfikację częstotliwości dostaw. W drugim i trzecim
kwartale planujemy odbiór łącznie około 15 ładunków”.
Czyli
3 pierwsze kwartały 2021 zamkną się ilością ok. 19 20 ładunków, a przypomnę, że
19.11.2020 roku obecny prezes spółki zapowiedział import 31 ładunków LNG w 2021
roku. To spora niekonsekwencja! Co jak co, ale w IV kwartale Terminal
Świnoujście nie przyjmie 12 11 ładunków!
No
cóż, pierwszy rok trzeciego dziesięciolecia XXI w. nie zapowiada się na
szczególnie intensywny w odbiorze ładunków LNG. Po co, po inauguracji importu
LNG w tym roku, czyli po zawinięciu Maran
Gas Apollonia (LNG z USA), PGNiG porykiwało: „Spodziewamy się pracowitego roku i wielu dostaw gazu do Polski”? Prawdopodobnie będzie porównywalnie
z 2018 rokiem.
Analizując
15 zapowiadanych dostaw w II i III kwartale, można założyć, że wśród nich będą:
- 6 dostaw katarskich w miesiącach IV-VI,
w celu zamknięcia I półrocza liczbą 9 ład. od Qatargas, co było typową ilością
w ubiegłych 6 półroczach (lata 2018-2020),
- 4-5 ładunków Qatargas w miesiącach
VII-IX, to typowa ilość w poprzednich 3 latach o tej porze roku
- drugi nominalny ładunek z rozkurzowego
kontraktu z Cheniere Marketing International,
- 3-4 spoty i/lub dostawy
średnioterminowe (Centrica) do osiągnięcia owych 15 w II-III kwartale 2021.
***** ***
Po
długim oczekiwaniu na wyekspediowanie ładunku LNG z Ras Laffan do Świnoujścia, z terminem odbioru przed końcem
lutego(!), możliwymi i gotowymi po 01.02. dokonać owej dowózki było 5 Q-Flex:
- Mesaimeer, rzadki gość na Bałtyku (x2 w
2017) i od 3,5 lat nie zawijał do Świnoujścia! Bez sygnalizowania portu
docelowego, 01.02. popłynął do Suezu ETA 09.02.
- Al Hamla, mógł się stać samodzielnym drugim
liderem w liczbie zawinięć do Gazoportu Świnoujście (x6!), ale 02.02. obrał kurs
do Korei.
- Al Sahla i Al Thumama, każdy z nich ewentualnie mógł debiutować na Bałtyku
jako 27 Q-Flex z 31. Pierwszy 04.02. popłynął do Chin, drugi 05.02. do
Tajlandii.
- Al Huwaila - jest dostawcą 3
największego ładunku dla Terminalu Świnoujście [105.] - 1424GWh. Ale zamiast
czwartego zawinięcia na Bałtyk zadeklarował (05.02.) Bangladesz.
Żadna
z tych jednostek nie powstała w stoczni DSME. Obserwacyjne wyczekiwanie było ekscytujące
dość ciekawe. A wynik jest już jednoznaczny, mimo braku jakiegokolwiek
potwierdzenia. No, poza trwale niskim poziomem regazyfikacji w Terminalu
Świnoujście.
***** ***
Po
przejściu Kanału Sueskiego (N>S) przez Al
Nuaman w dniu 03.02. (z Barcelony) i Tembek
dobę później (ze Świnoujścia), w dniach od 04.02. do dnia prawdopodobnego
przepłynięcia S>N Kanału przez Mesaimeer
(10.02.), powtarza się wyjątkowa sytuacja z początku stycznia (02-09.01.),
gdy na akwenach europejskich nie było żadnego metanowca klas Q-Flex/Max.
Tuż po północy 03/04.02., do gazoportu, na bagrowanie, powróciła ze Stralsundu pogłębiarka Hegemann IV (2 tygodnie wolnego dla załogi?) Poprzednia jej sesja pogłębiania odbywała się w dniach 06-22.01., a od 24.01. zastępowała ją pogłębiarka Inż. Stanisław Łęgowski. Obecnie urobek z gazoportu na odkład wywożą obie jednostki. „Podzieliły” się obszarem bagrowania, Hegemann IV obrabia dno pomiędzy pławami OB-3 / OB-4 (znaki specjalne) i falochronem centralnym, natomiast Inż. Stanisław Łęgowski pogłębia na S od OB-4, wzdłuż byłej plaży gazoportowej.
Wacław Sałaban, luty 2021 roku.
* Chronologicznie:
04.02. ukazuje się komunikat
PGNiG, a w nim stwierdzenie (drugi akapit) prezesa spółki skarbu
państwa: „W tym roku mamy już za sobą odbiór dwóch ładunków skroplonego gazu
(w styczniu!), a w lutym oczekujemy kolejnego”.
04.02. na Morzu Czerwonym płynie Mesaimeer do Suezu z ETA 09.02., a 10.02. w
Kanale Sueskim komunikuje Skagen ETA 22.02.
04.02. rano, po załadunku, z terminalu Elba-Savannah (Georgia) wypływa Minerva Psara. 09.02. ZMPSiŚ(!)
komunikuje jego zawinięcie do Świnoujścia ETA 16.02.
O której dostawie prezes
spółki skarbu państwa nie wiedział? Tym bardziej było nierzetelnie
i nieprecyzyjnie!
Pod nieobecność w trakcie sezonu
narciarskiego - przypomnienie dla tych co się stęsknili:
16 lutego spodziewana jest w Świnoujściu dostawa amerykańskiego LNG (SAVANNAH , GEORGIA).
OdpowiedzUsuńDostawę realizuje nowiutki gazowiec(2021) MINERVA PSARA. To jest chyba jego pierwsza komercyjna trasa.
>>> 2. Dostawy LNG do Świnoujścia [n.]
UsuńTak, nówka, pierwsza dowózka, debiut metanowca i wytwórcy.
Jak czas pozwoli, to wkrótce wpis w tym temacie.
MESAIMEER w Skagen 22.02
OdpowiedzUsuń