Po 10,5 dobach chyba najoptymalniejszej żeglugi powrotnej z Azorów, liczącej w tej edycji tylko 1556 Mm, 26.04. około h0935 CEST, bryg zakotwiczył na redzie Stornoway - Hebrydy Zewnętrzne, ale bez schodzenia na ląd!
Mapka
porównawcza trzech edycji NS opływających Wielką Brytanię od W i N w drodze
powrotnej.
[brak
na niej śladu powrotnego z 2017 roku przez La Manche]

2 Niebieska Szkoła w 2013 roku - w załodze, jako: kpt; I of; II of, płynęło troje obecnych stałych kapitanów STS F.Chopin. Kto to pamięta?
25 Niebieska Szkoła w 2020 roku - Skwarantanna.
28 Niebieska Szkoła w 2021 roku - KWArantanna.
W każdym przypadku opływanie Wielkiej Brytanii od W i N, oraz przepłynięcie Pentland Firth, było wymuszone długotrwałym zablokowaniem La Manche przeciwnymi wiatrami z sektora N-E. W 2013 roku opływanie bryg rozpoczął po kotwiczeniu w Falmouth i przepłynięciu Morza Irlandzkiego, czyli pomiędzy Wielką Brytanią i Irlandią. Opłynięcia Wysp w 2020 i 2021 roku odbyły się bezpośrednio od Azorów.
Tak
się złożyło, że w 2021 roku cała żegluga z Dominikany, przez Bermudy i Azory,
na Hebrydy, odbyła się prawym halsem! Zdumiewający był pod tym względem odcinek
Bermudy - Azory.
Z
Karaibów na Bermudy to typowe, z Azorów na Kontynent, z ewentualnym opływaniem
Wysp od W i N, tak czasami bywa, ale zasadnicze trawersowanie Północnego
Atlantyku PH to szczególny układ. Chyba połowa załogi była mocno zdegustowana
żeglugą halsem wypadającym przez ponad miesiąc - od Dominikany! Czyżby bryg w
marszrucie do Stornoway doznał „pasatu SE” w południowej części Północnego
Atlantyku?
Generalnie
cała droga z Dominikany do Szkocji była bardzo optymalna. Ciekawe czy ostatni
etap będzie optymalny i czy innym halsem?
Celem postoju w osłoniętym od fal miejscu (zatoka przy Stornoway) było przeczekanie sztormowego wiatru z niekorzystnego kierunku NE, bycie w trwałym zasięgu gsm/internet, popranie się i na równej stępce …sen. Ostatni warunek był tylko częściowo zrealizowany za sprawą podsztormowego wiatru trwającego od nocy 26/27. i przez cały 27.04. W tym czasie załoga była pod parą z uwagi na ryzyko wleczenia i konieczności ewentualnego zejścia z kotwicy.

w momencie kulminacji wiatru NE - szkwał do 40 węzłów (27.04. h0600-0700).
Po ponad 2 dobach schronienia, 28.04. ok. h1015 CEST, bryg opuścił redę Stornoway i popłynął na NE w kierunku Pentland Firth, tj. przejścia pomiędzy północną Szkocją i Orkadami. Pożegnaniem Atlantyku rozpoczął się ostatni etap 28NS, z niezmiennym Szczecin ETA 11.05. h1200. Dobę później:
Było
to 3 przejście Pentland Firth
(wszystkie W→E) przez STS F.Chopin, każde z innym Kapitanem:
04.04.2013 (0130-0230 GMT); 24.04.2020 (0600-0700 GMT); 29.04.2021
(0730-0845 GMT).
Należy
też wspomnieć o pobliskim przepływaniu podczas I
wyścigu z Belfastu do Ålesund w ramach zwycięskich
TTSR 2015. Wtedy opłynięcie Orkad PB, oraz przepłynięcie pomiędzy nimi i
Szetlandami, było zdecydowanie optymalniejsze od przechodzenia Pentland Firth.
Stawiam
pytanie: to kiedy przejście Pentland
Firth z E na W? Znam odpowiedź!
Czas
pandemii się przedłuża i zarazem jako orędownik rejsu STS F.Chopin non-stop
dokoła Świata, podpowiadam; przejście Pentland
Firth: E→W jako ekscytujący początek takiej WYPRAWY.
Po atlantyckich
sezonach 2020 i 2021 jest już spora ilość żeglarzy doświadczonych w długich
przelotach na brygu!
Silnych wiatrów,
Wacław Sałaban, 29.04.2021 roku.
PS Po przepłynięciu Pentland Firth i wypłynięciu na Morze Północne bryg odłożył się na SE - LEWYM HALSEM!!!
Co się wydarzyło na wysokości Portskerra? Rejs na E został czasowo wstrzymany. Czy chodziło o przeczekanie nocki?
OdpowiedzUsuńProza żeglowania w okolicy Pentland Firth. Do h0300 FCh płynął na żaglach pod wiatr NE (KDd = ok.130). Potem zrzucił żagle i w dryfie oczekiwał na zmianę prądu na wschodni, aby z nim przejść PF. Był to czas tuż po wiosennej syzygii (27-28.04.) - czyli max prądy pływowe. Jak duże pokazuje wartość v = 17,2w (h1024 - zaznaczone na mapce). Stała max v na silniku to ok. 8,5w (było pewnie mniej, gdyż żegluga była pod wiatr NE), pozostałe to był prąd pływowy, czyli do 9w!
UsuńDziękuję. Proza żeglowania z dużą dozą artyzmu.
UsuńPozdrawiam, również załogę Fryderyka.
Dziękuję i przekażę.
UsuńUzupełnienie: oczekiwanie w dryfie trwało 4h (h0300-0700), a chwilowa max v = 17,8 (h1025). Na podstawie danych z VesselFinder.
Fryderyk ok. 20 mil od Stena Clear Sky, na wejściu do Skagerrak.
OdpowiedzUsuńTak, od 20!.04., tj. od minięcia Florydy przez SCS, „koordynowałem” to spotkanie! Zbliżenie było <15Mm, zabrakło tak niewiele, ok.7-8 na kursie FCh, aby było sensowne zdjęcie. Może będzie zrzut z monitora nawigacyjnego w chwili max zbliżenia.
UsuńBryg będzie w Kattegacie przeczekiwał przejście niżu z nad Morza Północnego. W zależności od warunków pogodowych, możliwe że będzie przepływał Wielki Bełt i pod mostem Storebæltsbroen. Tam są 2 kamery internetowe: https://sundogbaelt.dk/en/webcam-at-storebaelt/ : widok z mostu na W oraz z wysepki przy nim - widok na most i na E.
OdpowiedzUsuńCzy przeczekanie niżu nastąpi w Østerby Havn?
OdpowiedzUsuńFCh na kotwicy pod osłoną wyspy Læsø, będzie przeczekiwał kulminację wiatru z S, przed przejściem centrum depresji nad północnym Kattegatem.
Usuń