czwartek, 29 kwietnia 2021

28 Niebieska Szkoła przy Hebrydach

Po 10,5 dobach chyba najoptymalniejszej żeglugi powrotnej z Azorów, liczącej w tej edycji tylko 1556 Mm, 26.04. około h0935 CEST, bryg zakotwiczył na redzie Stornoway - Hebrydy Zewnętrzne, ale bez schodzenia na ląd!

Podczas kotwiczenia przy Stornoway nawet nie wodowano pontonów!

Mapka porównawcza trzech edycji NS opływających Wielką Brytanię od W i N w drodze powrotnej.
[brak na niej śladu powrotnego z 2017 roku przez La Manche]


2 Niebieska Szkoła w 2013 roku - w załodze, jako: kpt; I of; II of, płynęło troje obecnych stałych kapitanów STS F.Chopin. Kto to pamięta?
25 Niebieska Szkoła w 2020 roku - Skwarantanna.
28 Niebieska Szkoła w 2021 roku - KWArantanna.

W każdym przypadku opływanie Wielkiej Brytanii od W i N, oraz przepłynięcie Pentland Firth, było wymuszone długotrwałym zablokowaniem La Manche przeciwnymi wiatrami z sektora N-E. W 2013 roku opływanie bryg rozpoczął po kotwiczeniu w Falmouth i przepłynięciu Morza Irlandzkiego, czyli pomiędzy Wielką Brytanią i Irlandią. Opłynięcia Wysp w 2020 i 2021 roku odbyły się bezpośrednio od Azorów.

Tak się złożyło, że w 2021 roku cała żegluga z Dominikany, przez Bermudy i Azory, na Hebrydy, odbyła się prawym halsem! Zdumiewający był pod tym względem odcinek Bermudy - Azory.
Z Karaibów na Bermudy to typowe, z Azorów na Kontynent, z ewentualnym opływaniem Wysp od W i N, tak czasami bywa, ale zasadnicze trawersowanie Północnego Atlantyku PH to szczególny układ. Chyba połowa załogi była mocno zdegustowana żeglugą halsem wypadającym przez ponad miesiąc - od Dominikany! Czyżby bryg w marszrucie do Stornoway doznał „pasatu SE” w południowej części Północnego Atlantyku?
Generalnie cała droga z Dominikany do Szkocji była bardzo optymalna. Ciekawe czy ostatni etap będzie optymalny i czy innym halsem?

Celem postoju w osłoniętym od fal miejscu (zatoka przy Stornoway) było przeczekanie sztormowego wiatru z niekorzystnego kierunku NE, bycie w trwałym zasięgu gsm/internet, popranie się i na równej stępce …sen. Ostatni warunek był tylko częściowo zrealizowany za sprawą podsztormowego wiatru trwającego od nocy 26/27. i przez cały 27.04. W tym czasie załoga była pod parą z uwagi na ryzyko wleczenia i konieczności ewentualnego zejścia z kotwicy.

Mapka łukowania brygu na kotwicy. Uwidocznione jest ok. 40 m zdryfowania kotwicy
w momencie kulminacji wiatru NE - szkwał do 40 węzłów (27.04. h0600-0700).

Zdjęcie dwudobowej panoramy Stornoway.

Po ponad 2 dobach schronienia, 28.04. ok. h1015 CEST, bryg opuścił redę Stornoway i popłynął na NE w kierunku Pentland Firth, tj. przejścia pomiędzy północną Szkocją i Orkadami. Pożegnaniem Atlantyku rozpoczął się ostatni etap 28NS, z niezmiennym Szczecin ETA 11.05. h1200. Dobę później:

Było to 3 przejście Pentland Firth (wszystkie W→E) przez STS F.Chopin, każde z innym Kapitanem:
04.04.2013 (0130-0230 GMT); 24.04.2020 (0600-0700 GMT); 29.04.2021 (0730-0845 GMT).
Należy też wspomnieć o pobliskim przepływaniu podczas I wyścigu z Belfastu do Ålesund w ramach zwycięskich TTSR 2015. Wtedy opłynięcie Orkad PB, oraz przepłynięcie pomiędzy nimi i Szetlandami, było zdecydowanie optymalniejsze od przechodzenia Pentland Firth.  

Stawiam pytanie: to kiedy przejście Pentland Firth z E na W? Znam odpowiedź!
Czas pandemii się przedłuża i zarazem jako orędownik rejsu STS F.Chopin non-stop dokoła Świata, podpowiadam; przejście Pentland Firth: E→W jako ekscytujący początek takiej WYPRAWY.
Po atlantyckich sezonach 2020 i 2021 jest już spora ilość żeglarzy doświadczonych w długich przelotach na brygu!

Silnych wiatrów,

Wacław Sałaban, 29.04.2021 roku.

PS Po przepłynięciu Pentland Firth i wypłynięciu na Morze Północne bryg odłożył się na SE - LEWYM HALSEM!!!

9 komentarzy:

  1. Co się wydarzyło na wysokości Portskerra? Rejs na E został czasowo wstrzymany. Czy chodziło o przeczekanie nocki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proza żeglowania w okolicy Pentland Firth. Do h0300 FCh płynął na żaglach pod wiatr NE (KDd = ok.130). Potem zrzucił żagle i w dryfie oczekiwał na zmianę prądu na wschodni, aby z nim przejść PF. Był to czas tuż po wiosennej syzygii (27-28.04.) - czyli max prądy pływowe. Jak duże pokazuje wartość v = 17,2w (h1024 - zaznaczone na mapce). Stała max v na silniku to ok. 8,5w (było pewnie mniej, gdyż żegluga była pod wiatr NE), pozostałe to był prąd pływowy, czyli do 9w!

      Usuń
    2. Dziękuję. Proza żeglowania z dużą dozą artyzmu.
      Pozdrawiam, również załogę Fryderyka.

      Usuń
    3. Dziękuję i przekażę.
      Uzupełnienie: oczekiwanie w dryfie trwało 4h (h0300-0700), a chwilowa max v = 17,8 (h1025). Na podstawie danych z VesselFinder.

      Usuń
  2. Fryderyk ok. 20 mil od Stena Clear Sky, na wejściu do Skagerrak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, od 20!.04., tj. od minięcia Florydy przez SCS, „koordynowałem” to spotkanie! Zbliżenie było <15Mm, zabrakło tak niewiele, ok.7-8 na kursie FCh, aby było sensowne zdjęcie. Może będzie zrzut z monitora nawigacyjnego w chwili max zbliżenia.

      Usuń
  3. Bryg będzie w Kattegacie przeczekiwał przejście niżu z nad Morza Północnego. W zależności od warunków pogodowych, możliwe że będzie przepływał Wielki Bełt i pod mostem Storebæltsbroen. Tam są 2 kamery internetowe: https://sundogbaelt.dk/en/webcam-at-storebaelt/ : widok z mostu na W oraz z wysepki przy nim - widok na most i na E.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy przeczekanie niżu nastąpi w Østerby Havn?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. FCh na kotwicy pod osłoną wyspy Læsø, będzie przeczekiwał kulminację wiatru z S, przed przejściem centrum depresji nad północnym Kattegatem.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,