Tuż
po zapowiedzi
ponownego zawinięcia Stena Clear Sky
z dostawą z Freeport (załadunek 17-18.04.)
i ETA 065.05. w Świnoujściu, nastąpiło kolejne wypłynięcie z Freeport po załadunku w dniach 23-24.04.
Z 4 dostawą od tego wytwórcy płynie do Świnoujścia (ETA 14.05.) metanowiec Prism Brilliance (HHI - 2019). Jego pojemność
nominalna 180 tys.m3 daje szansę na rekordową dostawę w grupie
konwencjonalnych metanowców (nie Q-Flex). Czy ten ładunek przekroczy 1100 GWh?
Oczywiście,
o tych obu dostawach trwa cisza w oficjalnych powiadomieniach (UMSz, ZMPSiŚ,
St.Pil., natomiast PGNiG, Gaz-System/Polskie LNG powinienem pominąć -
ZAWSZE milczą.).
***** ***
Tylko napisałem o monogamii w masowym importowaniu LNG z USA przez Litwinów, po samo wyeliminowaniu się eksportu norweskiego (też aktualizacja), a natychmiast okazało się, że 11 dostawą do Kłajpedy (FSRU), zamiast z Melkøya, będzie egipskie LNG z terminalu Idku - załadunek odbył się 23-24.04. Będzie to debiut eksportu LNG z Egiptu na Bałtyku! Dostarczy ów ładunek (ETA 07.05.) również niestandardowa jednostka (dla Bałtyku) - LNG Fukurokuju, nowoczesny metanowiec ze zbiornikami sferycznymi powstały w stoczni Kawasaki (2016), o poj. nominalnej 165 100 m3.
Metanowiec
„sferyczny” w Kłajpedzie to raczej „codzienność” za sprawą dominujących
w dowożeniu 3 jednostek grupy Arctic+, ale LNG Fukurokuju jest pierwszym spoza tej floty i o epokę
dekadę młodszy i stosownie nowocześniejszy, Czwarty, Arctic Lady, nie bywa na Bałtyku - brak udziałów właścicielskich Statoil/Equinor
w tej jednostce.
Wacław Sałaban, kwiecień 2021 roku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,