wtorek, 27 kwietnia 2021

Prism Brilliance i LNG Fukurokuju

Tuż po zapowiedzi ponownego zawinięcia Stena Clear Sky z dostawą z Freeport (załadunek 17-18.04.) i ETA 065.05. w Świnoujściu, nastąpiło kolejne wypłynięcie z Freeport po załadunku w dniach 23-24.04. Z 4 dostawą od tego wytwórcy płynie do Świnoujścia (ETA 14.05.) metanowiec Prism Brilliance (HHI - 2019). Jego pojemność nominalna 180 tys.m3 daje szansę na rekordową dostawę w grupie konwencjonalnych metanowców (nie Q-Flex). Czy ten ładunek przekroczy 1100 GWh?

Oczywiście, o tych obu dostawach trwa cisza w oficjalnych powiadomieniach (UMSz, ZMPSiŚ, St.Pil., natomiast PGNiG, Gaz-System/Polskie LNG powinienem pominąć - ZAWSZE milczą.).

***** ***

Tylko napisałem o monogamii w masowym importowaniu LNG z USA przez Litwinów, po samo wyeliminowaniu się eksportu norweskiego (też aktualizacja), a natychmiast okazało się, że 11 dostawą do Kłajpedy (FSRU), zamiast z Melkøya, będzie egipskie LNG z terminalu Idku - załadunek odbył się 23-24.04. Będzie to debiut eksportu LNG z Egiptu na Bałtyku! Dostarczy ów ładunek (ETA 07.05.) również niestandardowa jednostka (dla Bałtyku) - LNG Fukurokuju, nowoczesny metanowiec ze zbiornikami sferycznymi powstały w stoczni Kawasaki (2016), o poj. nominalnej 165 100 m3.

Kliprowy dziób, sferyczne zbiorniki, wysmukły komin -  to cechy klasyczności metanowcowej!

Metanowiec „sferyczny” w Kłajpedzie to raczej „codzienność” za sprawą dominujących w dowożeniu 3 jednostek grupy Arctic+, ale LNG Fukurokuju jest pierwszym spoza tej floty i o epokę dekadę młodszy i stosownie nowocześniejszy, Czwarty, Arctic Lady, nie bywa na Bałtyku - brak udziałów właścicielskich Statoil/Equinor w tej jednostce.

Wacław Sałaban, kwiecień 2021 roku

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,