Firma Equinor, właściciel terminalu na wyspie Melkøya zapowiedział, że okres przestoju po pożarze i po wcześniejszych poprzedzających awariach w pechowym wrześniu, wykorzysta do równoczesnego przeprowadzenia planowanych, na przełomie V/VI 2021 roku, prac konserwacyjnych i naprawczych. Oczywiście, tradycyjnie, bezpieczeństwo jest priorytetem i Equinor poinformował, że nie uruchomi terminalu, dopóki nie będzie to bezpieczne. Wstępnie szacowany termin to 01.10.2021 roku.
Prognoza dr. Piotra Syryczyńskiego, niezależnego eksperta, który przeżył pożar na instalacji w rafinerii w Baiji w Iraku:
Pożar w terminalu Melkøya trwał
prawie 8 godzin. Informacje lokalne podają, że groziła nawet eksplozja.
Normalnie, gdyby to było zwykłe zapalenie się turbiny, nawet gazowej, to
powinno się ugasić w kilkanaście minut.
Walka z pożarem była gigantyczna,
zalano wszystkie instalacje. Praktycznie 8 godzin pożaru oznacza, iż (1) rozszczelnił
się jakiś istotny rurociąg gazowy. Oraz (2) nie zadziałały, bo były nieszczelne,
zasuwy odcinające ten rurociąg.
Przypomina to 24 godzinny pożar
w Jankowie Przygodzkim, gdzie też szukano długo zasuwy aby odciąć rurociąg, bo
nie działały inne „po drodze”.
- rozszczelnienie gazociągu wysokiego ciśnienia Gustorzyn-Odolanów* (dopisek ws)
Prawdopodobnie w turbinie, i to
pracującej na gazie, urwała się łopatka, zniszczyła dalsze łopatki i następnie
w jakiś sposób zniszczyła czy uszkodziła rurociągi gazowe przy turbinie.
Podobno pożar zaczął się przy wlocie powietrza do turbiny, co potwierdza moje
przypuszczenia.
Jeśli pożar trwał aż 8 godzin i
groził eksplozją, to znaczy iż gdzieś dalej były nieszczelne zasuwy, które nie
miały redundancji. Pożar wyglądał tak, jakby spora ilość gazu się wydostała
z
innych zbiorników czy rurociągów, na szczęście było to nieco wolniej poprzez
zniszczoną turbinę.
Portal morski (www.maritime-executive.com) podał taką informację, że
awaria była zaraz po ponownym uruchomieniu. Wcześniejsza próba uruchomienia w
dniu 13.09.2020 (17 dni wcześniej) była wstrzymana z powodu wycieku gazu. Zatem
awarie i wycieki gazu były na tym obiekcie częściej.
Teoria, że ruszą za rok to optymistyczne założenie. Za rok może ruszy połowa o
ile da się uruchomić tę część tylko zalaną i mniej uszkodzoną (podobno są duże
uszkodzenia w zalanych słoną wodą instalacjach, które trzeba też wymienić).
Okazało się, iż zapas wody słodkiej i piany był za mały na obiekcie więc
gaszono wszystko także surową wodą morską, która poczyniła dodatkowe szkody w
urządzeniach. Nawet za 9 miesięcy, o ile zima będzie lekka, ale nie tam.
Turbina nr 4 i jej okolice nie ruszą szybciej niż za 1,5 roku – 2 lata.
Zamówienie takiej samej turbiny ?? A raczej nie czekają na klienta na półce!
Zdjęcie tego pożaru wykonane z bliskiej odległości pokazuje jak ciasna jest to instalacja i nie ma tam odstępu pomiędzy obiektami – dlatego musiały być intensywnie chłodzone aby nie nastąpiło całkowite zniszczenie obiektu.
Jeśli inspekcja wykryje inne niesprawne zasuwy i więcej problemów, to trzeba będzie dla realizacji remontu opróżnić całą instalację LNG i od nowa robić testy szczelności i przebudowę na nowe rozwiązania techniczne (zamówienie!). Stąd dwa lata blisko. Menedżerowie firmy mogą na razie nie komunikować o pełnej sytuacji, aby nie podbijać kursu LNG w kontraktach na następną zimę (2021-2022).
Przeciwnicy tej instalacji, czyli np. Bellona Foundation bellona.no, domagają się szerokiej publicznej analizy. Wskazują, że tylko przypadkowo statek pożarniczy Esvagt Aurora był niedaleko instalacji, co pomogło zmniejszyć zagrożenie (normalnie jest w odległości wielu kilometrów na polu naftowym). Argumentują, że cały system ppoż w tym obiekcie był i jest wadliwy. I tutaj zgadzam się nimi, w tak ciasnej instalacji widoczne na zdjęciu „skromne” urządzenia ppoż są całkowicie niewystarczające. A przebudowa takiego obiektu do nowoczesnych wymogów to kilka lat pracy.
Pocieszenie dla Norwegów: nie muszą sprzedawać swojego gazu ziemnego (dobra narodowego za bezcen), zwłaszcza w czasie niskich cen.
Dziękuję Autorowi prognozy za zgodę na publikację. Jest to kolejny materiał dr.Piotra Syryczyńskiego [Kontrakt na 24 lata versus STS LNG - 06.11.2019].
- - -
05.11.2020 PGNiG wydało
komunikat z okazji pierwszego
bunkrowania statku skroplonym gazem ziemnym w jednym z portów podległych
Urzędowi Morskiemu w Szczecinie. W tym komunikacie zawarte jest stwierdzenie:
„Razem
z Grupą LOTOS zrealizowaliśmy już wspólnie kilkadziesiąt operacji bunkrowania,
czyli mówiąc potocznie tankowania, statków skroplonym gazem ziemnym. Cieszymy
się, że usługa zyskuje na popularności i po Gdańsku oraz Gdyni jej realizacja
jest możliwa w kolejnych polskich portach. Jesteśmy przekonani, że paliwo LNG
stanowi przyszłość transportu morskiego na Bałtyku. Współpraca PGNiG z Grupą
LOTOS w tym zakresie jest dobrym przykładem uzasadniającym istnienie koncernu
multienergetycznego, którego będziemy niebawem częścią - mówi Jarosław Wróbel, pełniący
obowiązki Prezesa Zarządu PGNiG SA.”
Jeśli bunkrowanie statków (pogłębiarek) przez duetu
PGNiG Obrót Detaliczny oraz LOTOS Asfalt, jest uzasadnieniem powstania i
istnienia koncernu multienergetycznego, to stwierdzam, że ja swoim
uruchomieniem gazowego pieca grzewczego w swoim domu, w dn.12.10., uratowałem
Gas Storage Poland Sp. z o.o. (Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem -
idea korporacyjna) przed przepełnieniem instalacji
magazynowych!
Od momentu uruchomienia mojego pieca, szczytowy stan
napełnienia instalacji magazynowych na poziomie 99% (35500 GWh) zaczął maleć!
Czyli swoim odpaleniem pieca umożliwiłem zagęszczenie dostaw katarskiego
LNG (do trzech) w listopadzie 2020 roku.
Szanowny
Panie Jarosławie Wróbel, nie mniej obaw, pieca NIE wyłączę :-) Natomiast, na wypadek
ewentualnego rewanżu PGNiG, ja też nie mam obaw - mam alternatywny piec
grzewczy :-)
Więcej o bunkrowaniu skroplonym gazem ziemnym jest w: Polskie bunkrowanie LNG.
Wacław Sałaban, 05.11.2020 roku.
* po olimpiadzie (po 4 latach) za przyczynę katastrofy uznano osunięcie się nieprawidłowo wykonanej skarpy, której napór rozerwał rurociąg i spowodował pożar strumienia gazu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,