wtorek, 10 listopada 2020

Q-Max Al Dafna

Fotorelacja ze spotkania brygu STS Fryderyk Chopin z Q-Max Al Dafna na Morzu Śródziemnym, w odległości około 50Mm na NNW od algierskiego portu Skikda (terminal LNG), w dn. 04.11. ok. h1720.


Bryg płynął z Neapolu do hiszpańskiej LaLinea (przy granicy z Gibraltarem) w ramach 26 Niebieskiej Szkoły, natomiast Al Dafna płynął do Port Said - powracał do Ras Laffan pod balastem z Milford Haven. Pozycja wykonania zdjęć: 37o 41,36’ N; 0060 25,70’ E.



Al Dafna jest w grupie największych metanowców w światowej flocie, liczącej 14 Q-Max + MOL FSRU CHALLENGER (wersja Q-Max powstała w stoczni DSME). Został oddany do eksploatacji w X 2009 roku, jako 10 Q-Max ogółem, 7 w stoczni SHI. Jednostki Q-Max powstały w dwóch koreańskich stoczniach SHI (11 jednostek) i DSME (3). Tradycyjnie te wywodzące się z DSME mają ciut mniejszą pojemność, pomimo większej o 1,2 m szerokości.
Al Dafna wyróżnia bycie jedynym Q-Max początkowo pływającym w czarterze RasGas. W wymiarze nominalnych pojemności jest 9 metanowcem na Świecie. Jest w grupie rzadko zawijających na wody Europy, w ostatnich 4 latach był 6-krotnie: 1 ład. do Dunkierki (debiut Q-Max w tym porcie w XI 2017), 4 ładunki do Milford Haven + współdzielony (VII 2019) z terminalem Zeebrugge (debiut Q-Max).

Inne wpisy o jednostkach Q-Max:
- Q-Max Al Ghuwairiya,
- Q-Max Mekaines. 

***** ***

Wycena rycia kanału Zatoka Gdańska – Zalew Wiślany rośnie. Planowo miała wartość jednego nowoczesnego metanowca (180 tys.m3), obecnie sięga do wartości TRZECH. Czyli 3/8 floty do ewentualnego zaspokojenia zwózki amerykańskiego LNG. Czekam dalej.

Wacław Sałaban, listopad 2020 roku.

PS Dziękuję za zdjęcia.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,