…jest dobrym pretekstem do pewnych przypomnień.
Z 46 największych metanowców w światowej flocie (a za nimi jest przepaść) 26 już odwiedziło Gazoport Świnoujście. Szansę ma jeszcze 5, pozostałe 15 nie mieszczą się na stanowisku cumowniczym :-) Do czasu rozbudowy katarskiej floty Nakilat będzie to stan constans. Obecnie nie ma informacji na temat wielkości nowych katarskich metanowców. Łącznie nawet do 100 jednostek*.
Debiuty Q-Flex w Świnoujściu - ilość debiutujących Q-Flex na il. zawinięć w poszczególnych latach:
- 2015 (1 debiut / 1 zawinięcie): Al Nuaman (dotychczas
x8, bezwzględny lider w liczbie zawinięć),
- 2016 (3/8): Al Khuwair (x5), Al Gattara (x4), Umm
Al Amad (mimo upływu 4 lat, bez powt. zawin.),
- 2017 (6/12): Al Huwaila (x3), Al Gharrafa (x2), Al
Shamal (x3), Al Hamla (x5), Mesaimeer (x2),
Al Ruwais (x5),
- 2018 (10/18): Al Sheehaniya (x4), Al
Ghariya, Onaiza (x2), Al Khattiya (x5), Al Ghashamiya (x3), Tembek (x3), Al
Kharaitiyat (x3), Murwab, Al Sadd, Al Oraiq (x3 - w drodze),
- 2019 (4/18): Al Utouriya (x2), Al Aamriya (x2 - w drodze), Duhail
(x3), Al
Bahiya,
- 2020 (2/17): Al
Safliya, Al Karaana.
Jednostki wyróżnione nie
zawijały dotychczas ponownie po swoim debiucie.
Łącznie
74 ładunki dowiozło (w tym 2 w drodze) 26 różnych Q-Flex.
Lista
5 pozostałych jednostek Q-Flex (z 31) dotychczas nieodwiedzających Bałtyk - kolejność
w grupach stoczniowych wg. dat przekazania do eksploatacji:
- Fraiha (ze stoczni DSME na 16
zbudowanych),
- Al Thumama, Al Sahla, Al Rekayyat (z
HHI / 8),
- Al Kharsaah (SHI / 7).
Jest
to grupa najrzadziej zawijających Q-Flex do Europy/Turcji w ostatnich 2,5
latach. Dysproporcja 14:6. Poza Al Rekayyat, pozostałe 4 metanowce pływały w
czarterze byłego RasGas - przypadek?
- - -
Co
do drugiego zawinięcia Al Aamriya,
będzie to dostawa:
[110.]
ogółem; 73 katarska; 32 tegoroczna; druga w XI 2020 roku.
Sytuacja
na akwenach wokółeuropejskich 07.11. h2100 - jedynie 5 jednostek Q-Flex (bywało
>10):
- Al Aamriya w drodze do Świnoujścia ETA
11.11.
- Tembek powracający do Ras Laffan po
rozładunku w Świnoujściu w dniach 02-03.11.
- Al Ghariya powracający do Ras Laffan po
rozładunku w Milford Haven w dniach 03-05.11.
- Umm Al Amad w drodze do Rotterdamu ETA 14.11.
- Al Oraiq w drodze do Świnoujścia ETA 21.11.
PGNiG potęgą!!! Wspólnie z Lotos Asfalt, spółka będzie miała czym bunkrować pogłębiarki!
Wacław Sałaban, listopad 2020 roku.
* Ale są pewne poszlaki. Wszystkie terminale eksportowe powstające w USA, czyli konkurencyjne dla Ras Laffan, są szykowane do przyjmowania metanowców do wielkości Q-Flex. Nieprzypadkowa była również podróż Al Safliya dookoła Świata wraz z testowaniem nowego Kanału Panamskiego (12.05.2019).
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńDzięki za info, jako ciekawostę, gdyż gazowców LPG nie śledzę :-)
Usuń