Zamknięcie na kłódkę falochronu centralnego, przez Urząd Morski w Szczecinie, na zlecenie Polskie LNG, sprokurowało negatywny odzew obywatelski. Po kilku dniach oraz różnych próbach mętnych wyjaśnień, wiążących zagrodzenie z placem/terenem przyszłej (trwa zima!) rozbudowy gazoportu*, w końcu zmieniono uzasadnienie, uciekając ostatecznie w kwestię BEZPIECZEŃSTWA podczas rozładunku metanowców.
Poniżej
zamieszczam skan z naniesionym zwymiarowaniem istotnych odległości i dystansów.
Punktem odniesienia wydumanej strefy bezpieczeństwa, jest tymczasowe (na
czas rozładunku) spięcie instalacji rozładunkowej metanowca, za pomocą czterech
ramion rozładunkowych (zdjęcie powyżej), z instalacją przesyłu LNG po
falochronie i estakadzie do zbiorników lądowych.
To
miejsce jest najwrażliwsze na ewentualne nieszczelności, wycieki i ulatnianie
się gazu ziemnego w trakcie rozładunku. Na skanie sytuacyjnym jest to punkt zbiegu
linii pomiarowych.
Fikcja
ostatniego uzasadnienia wygrodzenia falochronu centralnego dla
BEZPIECZEŃSTWA podczas rozładunku jest OCZYWISTA i powyżej widoczna.
Ale ową
obłudę w stanowisku UM Szczecin opiszę szczegółowo …pisiorom, którzy mimo mojej
deklaracji (lewy/dolny narożnik każdej strony bloga) zaglądają tutaj:
- odległość posadowienia BRAMY od ramion rozładunkowych wynosi >1000 m i praktycznie im dalej w kierunku głowicy falochronu to ta odległość …rośnie!
- jak wybiórczy jest ten argument o BEZPIECZEŃSTWIE dla falochronu centralnego pokazują inne, zdecydowanie mniejsze dystanse do dostępnych lokalizacji dla postronnych (550; 930, 990 m), oraz do części (widocznej na skanie) drogi Ku Morzu prowadzącej do Fortów i LM.
- plaża, wydmy i teren zielony pomiędzy falochronami, wzdłuż drogi Ku Morzu, są już od kilku miesięcy niedostępne dla postronnych - są wygrodzone i monitorowane. Oczywiście, plaża jest dostępna dla wycieczek gości terminalu i dla okolicznościowych eventów waadzy.
- miejsce ogólnodostępne (jeszcze!) o najmniejszej odległości (550 m) spośród wszystkich możliwych lokalizacji dla pieszego, będące na wschodniej stronie nasady falochronu wschodniego, dodatkowo ma bezpośredni wgląd na stację ramion przeładunkowych - tego kierunku obserwacji nie osłania kadłub metanowca (zdjęcie poniżej).
Do
czasu aneksji wschodniej plaży (po trawers Łunowa) pod terminal kontenerowy, oczekuję w ramach BEZPIECZEŃSTWA,
na przedłużeniu wejścia na plażę warszowską, rozciągnięcia aż do morza zasieków
z drutu kolczastego (na skanie oznaczenie na brązowo).
Drut
kolczasty stosownie się kojarzy… .
Innym
aspektem nowej interpretacji ukazu UM Szczecin jest kwestia proporcji
czasowych zamknięć i otwarcia dostępu na falochron centralny. Typowe zawinięcie
(>80% przypadków) następuje rano pomiędzy h0800-0900, a wypłynięcie po
rozładunku w kolejnej dobie, w h1500-1700. W przypadku jednostek mniejszych od
Q-Flex, bywają wypłynięcia ciut wcześniejsze h1300-1500. Natomiast tymi
rzadszymi (<20%) porami „zajętości” gazoportu są początkowo godziny nocne,
tzn. wpłynięcie tuż po północy i wypłynięcie kolejnej nocy lub kolejnej doby nad
ranem.
Takie
zwyczajowe harmonogramy dadzą zakaz wstępu przez 1,5 dnia latem i praktycznie 2
doby zimą (wczesny zmrok), lub w rzadszych przypadkach po 1 dobie w sytuacji
manewrów nocnych.
Przy
obecnej częstotliwości zawinięć, do 4 max na miesiąc, wypada jedno zamknięcie
na tydzień, ale w niedalekiej przyszłości, w sytuacji zawinięć nominalnie co
3-4 doby, w sytuacji ich spiętrzeń i przy funkcjonowaniu bunkrowania jednostek,
będą tygodnie z ciągłym zakazem dostępu.
***** ***
Postawienie bramy i próby tego uzasadnienia, jest tworzeniem prawa na podstawie starotradycyjnego
ukazu wydanego przez
dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie na zlecenie Polskiego LNG.
A chodzi
wyłącznie o wygodnictwo służb ochrony terminalu (jeżdżącej quadem) i granicznej
krążącej na wodzie wokół lub cumującej do głowicy bocznej ostrogi falochronu
centralnego (od zawsze niedostępnej dla postronnych). Wygodnictwo, gdyż pisanie
o wygodzie służb nie jest stosowne! Należy godzić się z konsekwencjami swojego
wyboru zawodu.
Wacław Sałaban, koniec listopada 2020 roku.
* W 2019 roku trwał remont falochronu centralnego z użyciem sprzętu dużo większego od taczek i mimo tego, nie było ograniczeń w przemieszczaniu się pieszych i rowerzystów po falochronie w trakcie trwania remontu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,