sobota, 28 listopada 2020

Dostawa [112.] - Al Sadd z 9-milionową toną LNG

Trwa jesienna seria dostaw katarskich do Terminalu Świnoujście, nie przedzielonych innymi ładunkami. Czwartą dostawę w tym szeregu wiezie Al Sadd. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy od jesieni 2018! Dodatkowo zawinięcie zaplanowane jest na 11.12. - w piątą rocznicę inauguracyjnego zawinięcia Al Nuaman z pierwszym ładunkiem LNG dla Terminalu Świnoujście.

Będzie to drugie zawinięcie Al Sadd do świnoujskiego gazoportu. Poprzednio,ponad 2 lata wcześniej (13.10.2018), debiutował dostarczając 41. ładunek. To zawinięcie było szczególne, ale nie z uwagi na jednostkę i wielkość dostawy (typowy Q-Flex z DSME), tylko za sprawą marszruty tego metanowca.
W drodze na Bałtyk z Zatoki Perskiej, płynąc z ładunkiem, opłynął od południa i zachodu Afrykę! Prawdopodobnie nieśpieszność dostawy była powodem okrężnej podróży - nie wiem z czyjej inicjatywy. Była to ostatnia taka marszruta do/z Europy metanowca klasy Q-Flex/Max (na podstawie własnych obserwacji) po zaistnieniu konfliktu polityczno-dyplomatycznego Katar-Egipt. Był to też dotychczas jedyny taki przypadek marszruty (z ładunkiem) wśród dostaw do Świnoujścia. Rok wcześniej (VIII 2017) powrót z Bałtyku pod balastem dookoła Afryki zrealizował Al Hamla.

Al Sadd przycumowany do MOL FSRU CHALLENGER w dn.02.01.2019 roku w Dörtyol -
 podczas pierwszej operacji przeładunkowej z Q-Flex. Dotychczas było 6 takich operacji.

Płynąca dostawa będzie [112.] ogółem i dopiero* 34 tegoroczną. O ubogim w dostawy niekatarskie obecnym półroczu, też nielicznym ogólnie, napiszę innym razem.
Będzie to 75 dostawa katarskiego gazu skroplonego i 9 w II p. 2020 roku, zarazem 18 w całym roku. Czyli koniec? Czy jednak wbrew tradycji (po 9) poprzednich pięciu półroczy, w tym będzie ich więcej?

Ten, ogółem [112.] ładunek w Świnoujściu, będzie zawierał w sobie 9-milionową tonę odebranego LNG. Co to znaczy? Liczbowo niby NIC szczególnego, ale całoroczny import LNG po 2024 roku, przy założeniu, że wszystkie zawarte długoterminowe kontrakty importowe zaistnieją, będzie miał właśnie wymiar 9 mln ton LNG.
Czyli to, co zwieźliśmy przez 5 lat** funkcjonowania Terminalu Świnoujście, będzie zwożone w ROK. Oczywiście ten przyszły import będzie odbierany przez Terminal (po rozbudowie), będzie docierał do burty FSRU w Zatoce Gdańskiej (jeśli powstanie?), będzie pewnie w części reeksportowany oraz częściowo podlegający …rezygnacji z odbioru (Qatargas II).
Przy czym, z uwagi na proporcjonalnie mniejszy udział katarskiego LNG w całym imporcie, tym samym mniejszy udział jednostek Q-Flex w jego zwózce, nominalna liczba operacji transportowych wyniesie 116, i to pod warunkiem wykorzystania nowoczesnych metanowców o poj. 170-180 tys.m3. W przypadku czarterowania starszych/mniejszych, liczba dowózek przekroczy 120 operacji rocznie. Do obsługi strumienia amerykańskiego importu LNG w formule FOB, jeśli stosowne kontrakty zaistnieją, będzie potrzebnych 7-8 metanowców i nieistotny będzie cel rozwózek: gazoport/FSRU(?) /reeksport(!), gdyż liczy się ogólna liczba koniecznych operacji transportowych (strumień: co ok. 4,5 doby ładunek).

Pozostają pytania:
- czy w 2020 roku będzie jeszcze jakaś dostawa LNG?
- czy będzie 19 tegoroczna z Kataru?

Wacław Sałaban, koniec listopada 2020 roku.

* a nie AŻ, gdyż pra-uprzedni prezes PGNiG, jesienią 2019 porykiwał o 39 ładunkach w 2020 roku.
** nieistotne tu jest z jakim innym przeznaczeniem, tzn. rozruch technologiczny (2 ład.)  lub pośrednictwo dla innego importera (Ukraina).


Zapamiętajmy ich, co robią i kiedy to robią!

Andrzej Zybertowicz, wieloletni doradca społeczny prezydenta Dudy.

Waldemar Paruch, od lat pisowski ideolog, przewodniczący zespołu doradczego ministra Czarnka.




Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,