sobota, 7 listopada 2020

Powtórne zawinięcie Al Aamriya

…jest dobrym pretekstem do pewnych przypomnień.

Z 46 największych metanowców w światowej flocie (a za nimi jest przepaść) 26 już odwiedziło Gazoport Świnoujście. Szansę ma jeszcze 5, pozostałe 15 nie mieszczą się na stanowisku cumowniczym :-) Do czasu rozbudowy katarskiej floty Nakilat będzie to stan constans. Obecnie nie ma informacji na temat wielkości nowych katarskich metanowców. Łącznie nawet do 100 jednostek*.

Debiuty Q-Flex w Świnoujściu - ilość debiutujących Q-Flex na il. zawinięć w poszczególnych latach:

- 2015   (1 debiut / 1 zawinięcie): Al Nuaman (dotychczas x8, bezwzględny lider w liczbie zawinięć),
- 2016   (3/8): Al Khuwair (x5), Al Gattara (x4), Umm Al Amad (mimo upływu 4 lat, bez powt. zawin.),
- 2017   (6/12): Al Huwaila (x3), Al Gharrafa (x2), Al Shamal (x3), Al Hamla (x5), Mesaimeer (x2),
Al Ruwais (x5),
- 2018 (10/18): Al Sheehaniya (x4), Al Ghariya, Onaiza (x2), Al Khattiya (x5), Al Ghashamiya (x3), Tembek (x3), Al Kharaitiyat (x3), Murwab, Al Sadd, Al Oraiq (x3 - w drodze),
- 2019   (4/18): Al Utouriya (x2), Al Aamriya (x2 - w drodze), Duhail (x3), Al Bahiya,
- 2020   (2/17): Al Safliya, Al Karaana.

Jednostki wyróżnione nie zawijały dotychczas ponownie po swoim debiucie.
Łącznie 74 ładunki dowiozło (w tym 2 w drodze) 26 różnych Q-Flex.

Lista 5 pozostałych jednostek Q-Flex (z 31) dotychczas nieodwiedzających Bałtyk - kolejność w grupach stoczniowych wg. dat przekazania do eksploatacji:
- Fraiha (ze stoczni DSME na 16 zbudowanych),
- Al Thumama, Al Sahla, Al Rekayyat (z HHI / 8),
- Al Kharsaah (SHI / 7).
Jest to grupa najrzadziej zawijających Q-Flex do Europy/Turcji w ostatnich 2,5 latach. Dysproporcja 14:6. Poza Al Rekayyat, pozostałe 4 metanowce pływały w czarterze byłego RasGas - przypadek?

- - -

Co do drugiego zawinięcia Al Aamriya, będzie to dostawa:
[110.] ogółem; 73 katarska; 32 tegoroczna; druga w XI 2020 roku.

Sytuacja na akwenach wokółeuropejskich 07.11. h2100 - jedynie 5 jednostek Q-Flex (bywało >10):

- Al Aamriya w drodze do Świnoujścia ETA 11.11.
- Tembek powracający do Ras Laffan po rozładunku w Świnoujściu w dniach 02-03.11.
- Al Ghariya powracający do Ras Laffan po rozładunku w Milford Haven w dniach 03-05.11.
- Umm Al Amad w drodze do Rotterdamu ETA 14.11.
- Al Oraiq w drodze do Świnoujścia ETA 21.11.

PGNiG potęgą!!! Wspólnie z Lotos Asfalt, spółka będzie miała czym bunkrować pogłębiarki!

Wacław Sałaban, listopad 2020 roku.

* Ale są pewne poszlaki. Wszystkie terminale eksportowe powstające w USA, czyli konkurencyjne dla Ras Laffan, są szykowane do przyjmowania metanowców do wielkości Q-Flex. Nieprzypadkowa była również podróż Al Safliya dookoła Świata wraz z testowaniem nowego Kanału Panamskiego (12.05.2019).



2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za info, jako ciekawostę, gdyż gazowców LPG nie śledzę :-)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,