Od lat (od 2016 roku, gdy we IX dokonano pierwszego bunkrowania nowobudowanej jednostki - w stoczni) trwa „projektowanie” szczegółowych przepisów technicznych, czym i jak bunkrować LNG. Gdyż dla tego novum nie ma przepisów określających szczegółowe warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać wszelkiego rodzaju instalacje do bunkrowania, a także nie ma obowiązku przeprowadzania badań tych instalacji przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT).
Długotrwałość tego procesu projektowego jest zatrważająca, a gdy nie wiadomo o co chodzi, to się tyczy przyszłej…spychologii współodpowiedzialności po ewentualnej porażce przy bunkrowaniu LNG. O kasę również, tę mniejszą dozorową i tę większą monopolistyczną.
Uwikłani w ten proces projektowy rozporządzenia są:
- Ministerstwo Energii -
wnioskodawca,
- zamiennie Ministerstwo Aktywów Państwowych
- było, już nie jest,
- zamiennie Ministerstwo Klimatu -
nowy zarządca → się dezaktualizuje,
-
zasadniczo - merytorycznie Transportowy Dozór Techniczny - przyszły plenipotent
finansowy*,
-
PGNiG,
- Gaz-System,
-
Polskie LNG,
-
Grupa LOTOS, w przyszłości ORLEN(?),
-
Zarząd Portu Gdańsk,
-
Zarząd Portu Gdynia,
-
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Podmioty uwikłane w tle, w roli opiniujących, z minimalną konsekwencją po ewentualnej porażce podczas któregoś z bunkrowań:
- Urząd Morski w Gdyni → się
dezaktualizuje,
- Urząd Morski w Szczecinie → się
dezaktualizuje,
- (trzeci UM już przestał istnieć),
-
nowe dziwo: Główny Urząd Morski nad Wisłą, a jakże w Warszawie,
- Urząd Żeglugi Śródlądowej → się
dezaktualizuje,
-
Straż Pożarna,
-
Polski Rejestr Statków,
- Urząd
Dozoru Technicznego.
Na
koniec, jawnie i oficjalnie odbyły się DWA
komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym w Gdańsku i Gdyni, zrealizowane przez SPÓŁĘ: Grupa LOTOS
(LOTOS Asfalt) - PGNiG (Obrót Detaliczny). O czym, oczywiście, medialnie zatrąbiono.
„Debiut
komercyjny” nastąpił 13.03.2019 roku, gdy Fure Valo zabunkrował 54 tony LNG.
Drugie bunkrowanie odbyło się 18.03.2019 - Ireland pobrał 18 ton LNG.
Bunkrowania odbyły się z autocystern (3+1) PGNiG.
Powyższe szczegóły pochodzą z komunikatu Grupy LOTOS, którego Dział Komunikacji Zewnętrznej nie radzi sobie w przeliczaniu ton LNG na kubiki gazu ziemnego (LNG to nie wacha i jego 1 tona ≠ 1 kubik). Kilka energetycznych mediów beznamiętnie to „przedrukowało” w myśl „idei” głupi lud to kupi. Inna sprawa, po co te przeliczenie w komunikacie? Dla wierszówki?
Wcześniej nieoficjalnych bunkrowań LNG było ponad 40 i nie sadzę, że były za darmochę! Natomiast z fotomigawek i z wideo rejestrujących to „novum medialne” (te DWA komercyjne wlewy), można wywnioskować że PGNiG podstawiło autocysterny z LNG a LOTOS postawił przy nich na nabrzeżu …windery!
A czy były kolejne bunkrowania? Była kiedyś taka maksyma; co niezabronione jest
dozwolone :-)
- - -
Zdecydowanie łatwiej było z zaprojektowaniem JPK (jednorodny plik kontrolny) i jego narzuceniem podatnikowi, było od kogo w UE go zerżnąć :-) i nie było potrzeby tego konsultować z masowym podatnikiem.
Wacław Sałaban, październik 2020 roku.
PS Ów tekst powstał w kontekście i z inspiracji: Pechowy wrzesień w terminalu Melkøya.
* naczelny aspekt owego projektowania, to
opłaty: ile, kto i komu będzie płacił!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,