piątek, 2 października 2020

Pechowy wrzesień w terminalu Melkøya

11.09.2020 wstrzymano produkcję LNG prawdopodobnie w wyniku jakiś problemów technicznych. 13.09.(?) próbowano uruchomić proces, ale w wyniku wycieku gazu ponownie wstrzymano produkcję. 28.09. uruchomiono produkcję, ale kilka godzin później (h1530) nastąpił pożar turbiny zasilanej ropą.

Zdjęcie zamieszczone w lokalnych mediach, natomiast tekst (artykuł?) już jest niedostępny :-) 

Pechowość czy jawność?

Od kilku lat, dość regularnie, w norweskim terminalu występują problemy techniczne, tzn. awarie i różne incydenty. Względem innych terminali, wręcz masowość problemów. Zastanawiające, pech, czy CIUT większa jawność? Jako technokrata obstawiam: większa jawność społeczna mieszkańców odległej Północy :-)

Ten wrześniowy zbieg awarii w czasie, wyjaśnia obserwowane nietypowe zachowania metanowców powiązanych z tym terminalem:

- Arctic Aurora po realizacji dostawy norweskiego LNG do Kłajpedy w dniach 30-31.08., odpłynął do amerykańskiego Freeport, skąd po załadunku w dniach 23-25.09. płynie do …Kłajpedy. ETA 07.10. Będzie to trzecie zawinięcie AA raz za razem do Kłajpedy (81.-82. oraz 84.), ale tym razem od innego eksportera.

- Arctic Princess podobnie, po realizacji dostawy norweskiego LNG do Kłajpedy w dniach 14-15.09. (83.), odpłynął do amerykańskiego Corpus Christi z ETA 03.10. Dokąd dalej?

- Arctic Discoverer, po realizacji dostawy norweskiego LNG do Huelvy w dniach 27-28.08, rozpoczął planowy powrót do Melkøya, który został wstrzymany na wysokości Lofotów, gdzie przez kolejne dni krążył i dryfował, a następnie został skierowany do …Falmouth. Początkowo 3 doby pętał się w La Manche, następnie 3,5 doby kotwiczył na redzie Falmouth, 29.09. wieczorem (32 doby po rozładunku w Huelva) popłynął do USA. Dokąd?

- Arctic Voyager, po realizacji dostawy norweskiego LNG do Rotterdamu w dniach 19-20.09., a był to ostatni ładunek załadowany w Melkoya w dniach 09-10.09., od powrotu na wody N Norge (25.09.) pętał się wzdłuż granicy wód terytorialnych po Vardø, a teraz płynie do Falmouth z ETA 08.10.

- Arctic Lady, który po rzadkiej realizacji dostawy do Isle of Grain / Thamesport w dniach 30-31.08. (AL zasadniczo realizuje dostawy do terminali francuskich), w okolicy 05.09. powrócił na redę Melkoya, gdzie kotwiczy do teraz. Ale w dniu 15.09. zacumował do stanowiska załadunkowego, aby niespodziewanie po 11h ponownie odpłynąć na kotwicowisko. Oczywiście, w stanie niezaładowanym. Było to najbardziej zastanawiające zachowanie i obserwacja była trudna do wyjaśnienia, teraz pasuje w układance :-) 

Kotwiczą na redzie Skagen (14.07.2009 r.) - od prawej: Arctic Lady, Arctic Princess oraz Arctic Discoverer.

Niesamowity chichot historii.

4 metanowce Arctic+ z charakterystycznymi, malowanymi na czerwono, zbiornikami sferycznymi, powstałe w celu realizowania dostaw norweskiego LNG do USA, po rewolucji łupkowej i zmianie USA z importera w eksportera LNG, mają zatrudnienie w prawie przeciwnych dowózkach: USA → EU.

Arctic Discoverer był pierwszym dostawcą norweskiego LNG do USA i 21.02.2008 roku zawinął do terminala importowego Cove Point. Ten terminal, mimo zasadniczego odwrócenia technologii z regazyfikacji na skraplanie, zachował możliwość odbioru/importu LNG i jego zregazyfikowania - zdarzają się sporadycznie takie dostawy. 

Wacław Sałaban, październik 2020 roku.

O Melkøya: [Terminal Melkøya]: [Wyspa Melkøya]; [Obserwacyjna … i …terminala Melkøya].



Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,