czwartek, 17 października 2019

Obserwacyjna potęga PGNiG i …terminala Melkøya

Rano 16.10. na granicy wód terytorialnych Pantellerii (na N od wyspy) mijały się:
- Al Ruwais powracający do Zatoki Perskiej po rozładunku w Świnoujściu (06-07.10.),
natomiast na redzie pobliskiej Malty kotwiczył (i nadal oczekuje) Al Sheehaniya, trzecia jednostka Q-Flex zaangażowana w dostawę LNG dla PGNiG i komunikująca w AIS zamiar zawinięcia na Bałtyk - reda Skagen ETA 07.11.

Mimo tego nie było pompatycznie triumfującego newsa od ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej o opanowaniu środkowego basenu Morza Śródziemnego przez metanowce realizujące dostawy katarskiego LNG dla PGNiG! Przegapił, czy nikt nie doniósł?
Nasuwa się pytanie ile jeszcze jednostek uwikłanych w taką dowózkę LNG w tym czasie płynęło/płynie w Zatoce Perskiej, po Morzu Arabskim, w Zatoce Adeńskiej, przez Morze Czerwone, oraz po drugiej stronie tzn. skrajem północno-wschodniego Atlantyku, przez Morze Północne i na Bałtyku?

* * *

 Na pierwszym planie pilotówka, na drugim Arctic Voyager, na trzecim terminal LNG na wyspie Melkøya, na czwartym wyspa Kvaløya.
Zdjęcie z pokładu s/y FRI, 20.06.2011 r.

Ten wpis to dobry pretekst do przekazania informacji o TYSIĘCZNYM ładunku z terminalu Melkøya.

Arctic Discoverer został załadowany jubileuszowym ładunkiem w dniach 10-11.10.2019 r. z przeznaczeniem dla Bilbao ETA 17.10.2019 r. Już oczekuje na redzie na wejście i rozładunek. Poprzedzający 999. ładunek wiezie Stena Clear Sky do Colon (Panama) - ETA 30.10.
Natomiast drugi tysiąc dostaw norweskiego eksportu LNG zainaugurowano długotrwałym (resztki magazynowe?) załadunkiem FSRU Neptune w dniach 13-16.10., z przeznaczeniem dla Elengy - LNG Terminal Fos Cavaou w Fos-sur-Mer (ETA 24.10.)

W trakcie 12 lat funkcjonowania norweskiego terminala, od momentu uruchomienia jesienią 2007 roku, średnio eksportowano po 83 ładunki w roku. W rekordowym przetwórczo 2014 roku odbyły się 92 załadunki metanowców, przy czym w ostatnich dwóch latach wysyłano po 71-72 ładunki. Listę pozaeuropejskich odbiorców LNG z ostatnich dwóch lat przedstawiłem w Wyspa Melkøya. Natomiast o technologii tego terminala rozpisałem się w Terminal Melkøya.

Wacław Sałaban, październik 2019 r.

PS Dziękuję za kolejne zaproszenie - nakłanianie do powrotu na forum https://www.skyscrapercity.com . Niestety, nie ma tam miejsca dla 2ico (ex-1ico). Po ponownej rejestracji, nie omieszkałbym w pierwszym komentarzu zrobić szczegółowego rozprawienia się z powodami mojego wykluczenia w połowie marca. Mimo upływu czasu, nie mam w zwyczaju wybaczać (darować) adwersarzowi, Łysy karzeł z dredami …i brzytwą (moderator ps-mam) w sytuacji, gdy trwa on w ZAPARTE!

1 komentarz:

  1. Czy jest Pan zainteresowany artykułem innego autora (moim) do publikacji na swoim blogu?
    Ma coś ciekawego w związku z transportami LNG i kontraktami na LNG ale niestety cenzura też mi uniemożliwia publikację tego gdzie indziej
    Piotr S. qwerty@zwarszawy.pl
    +48 607 096 367

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,