Zamieszczona poniżej mapka, z
rozmieszczeniem jednostek klasy Q-Max na Morzu Śródziemnym w nocy 22/23.10.2019
r., zobrazowuje tegoroczną, jesienną, intensywność importu katarskiego LNG przez
Brytoli, w celu robienia zapasów gazu ziemnego na zimowy czas po brexi-cie. :-)
Przede wszystkim ciepła woda w kranie !!!
PGNiG już kilka dni temu informowało o całkowitym zapełnieniu dostępnych w
Polsce podziemnych magazynów gazu ziemnego.
Q-Max wypłynięcie z Ras Laffan > rozładunek w:
Mozah 16.09. 11-13.10. Isle of Grain
Zarga 25.09.
12-13.10.
Milford Haven
Shagra 27.09. 15-16.10. Milford Haven
Lijmiliya 28.09. 19-20.10. Milford Haven
Bu Samra 29.09. 17-19.10. Milford Haven
Umm Slal 03.10. 25-??.10. Milford Haven
Mekaines 11.10. obecnie kotwiczy na redzie Malty bez
deklaracji
Zwracam uwagę, że jest to
dokładnie ½ floty Q-Max, jednostek, które jesienią/zimą zasadniczo krążą pomiędzy Katarem i Dalekim Wschodem, z
wykluczeniem Japonii, której terminale z uwagi na gabaryty nie przyjmują
metanowców Q-Max.
Łapczywość powyższych zakupów
ukazuje też porównawcza statystyka (2018/19) ładunków Q-Max odebranych w
jesiennych miesiącach: IX 2018 : IX 2019
= 1 : 5 oraz X 2018 : X2019 = 3 : 6(7?).
Oczywiście, były też w IX-X
2019 dostawy do Milford Haven, realizowane przez Q-Flex - 5
ładunków.
PS 800. wpis (MORSKOŚCI!
+ MORSKOŚCI!!).
Tak trochę poważniej: wzrost importu wynika nie tyle z brexit'owego strachu, ile z powodu odchodzenia od węgla kamiennego w energetyce Zjednoczonego Królestwa. Jeszcze w 2014 r. z węgla pochodziło 30% energii elektrycznej, a w 2018 r. było to już tylko 5,4%.
OdpowiedzUsuń