Katar planuje rozbudowę swoich
mocy produkcyjnych LNG z dotychczasowych 77 mln do 110 mln ton rocznie (do 2024 roku). Nastąpi to przez zbudowanie czterech mocarnych linii technologicznych
skraplania gazu ziemnego, o nominalnych mocach po 7,5 mln ton rocznie. Obecne 14 linii pracuje ze średnią mocą po 5,5 mln
ton.
Do obsługi eksportu dodatkowych mln ton LNG, Katarczycy planują rozbudowę floty metanowców (na początek) o 40 jednostek. Do końca roku Qatar Petroleum ma złożyć zamówienia na te statki. Docelowo rozbudowa floty ma nastąpić łącznie o 60 jednostek (lub 100 - różne źródła informacji). Lokalni i detaliczni importerzy na światowym rynku LNG, myślący o ewentualnym złożeniu zamówień na metanowce, zostali wykluczeni na dekadę z możliwości zakupu gazowców w sensownej cenie.
Reakcją na zapowiedź o
prawdopodobnym ulokowaniu tego kontraktu stulecia w
południowo-koreańskich stoczniach (DSME,
HHI + HSHI, SHI), jest
planowana współpraca pięciu południowo-koreańskich firm żeglugowych, w celu operacyjnego
zabezpieczenia usługi transportowej LNG dla katarskiego projektu rozbudowy
zdolności produkcyjnych. Sojusz planują zawiązać: Korea Line Corp, Pan Ocean
Co.Ltd., Hyundai LNG Shipping Co.Ltd., SK Shipping Co.Ltd. i H-Line Shipping
Co.Ltd.
Inną, na Dalekim Wschodzie, reakcją
na zapowiedź potrzeby rozbudowy katarskiej floty metanowców, wraz z planami
wymiany starzejących się jednostek z grupy poprzedzającej konstrukcje Q-Flex i
Q-Max, jest planowana fuzja dwóch największych korporacji stoczniowych w
Chinach, zapowiedziana planem konsolidacji spółek China Shipbuilding Industry
Corp (CSIC) i China State Shipbuilding Corp Ltd (CSSC). Czy to jest chiński
ruch w celu konkurowania ze stoczniami koreańskimi o zlecenia katarskie na
budowę floty 60-100 metanowców?
Ciekawostka.
Metanowiec Energy Atlantic (160 tys.m3, rok budowy 2015, stocznia
południowokoreańska STX Offshore & Shipbuilding Co.Ltd. - nie istnieje) dowiózł na redę Jokohamy ładunek
amerykańskiego LNG z Corpus Christi, ale odbiorca Tokyo Gas odrzucił przyjęcie dostawy skroplonego gazu ziemnego w
następstwie problemów z zasilaniem metanowca przewożącego ładunek, który doznał
przerwy w dostawie prądu. Blackout nastąpił tuż przed wpłynięciem do Zatoki
Tokijskiej. Sam postój na redzie Jokohamy trwał bardzo krótko: wpłynięcie o
h0400, wypłynięcie h1400 w dniu 10.10.2019 r.
Po sześciu dobach (negocjacji?) EA powrócił w nocy 15/16.10. do Zatoki Tokijskiej i zacumował w terminalu w Jokohamie - trwa rozładunek :-)
Wacek
Sałaban, październik 2019 r.
PS A propos
budowy promu przez pis-zk [prawo i sprawiedliwość z kłamstwem]: 11 października w Londynie Polska Żegluga
Bałtycka SA kupiła od Singapore Technologies Marine Ltd prom „Nova Star”,
jednocześnie kończąc umowę czarterową podpisaną w 2018 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,