wtorek, 15 października 2019

Katar - rozbudowa mocy produkcyjnej i floty metanowców

Katar planuje rozbudowę swoich mocy produkcyjnych LNG z dotychczasowych 77 mln do 110 mln ton rocznie (do 2024 roku). Nastąpi to przez zbudowanie czterech mocarnych linii technologicznych skraplania gazu ziemnego, o nominalnych mocach po 7,5 mln ton rocznie. Obecne 14 linii pracuje ze średnią mocą po 5,5 mln ton.

Do obsługi eksportu dodatkowych mln ton LNG, Katarczycy planują rozbudowę floty metanowców (na początek) o 40 jednostek. Do końca roku Qatar Petroleum ma złożyć zamówienia na te statki. Docelowo rozbudowa floty ma nastąpić łącznie o 60 jednostek (lub 100 - różne źródła informacji). Lokalni i detaliczni importerzy na światowym rynku LNG, myślący o ewentualnym złożeniu zamówień na metanowce, zostali wykluczeni na dekadę z możliwości zakupu gazowców w sensownej cenie.

Reakcją na zapowiedź o prawdopodobnym ulokowaniu tego kontraktu stulecia w południowo-koreańskich stoczniach (DSME, HHI + HSHI, SHI), jest planowana współpraca pięciu południowo-koreańskich firm żeglugowych, w celu operacyjnego zabezpieczenia usługi transportowej LNG dla katarskiego projektu rozbudowy zdolności produkcyjnych. Sojusz planują zawiązać: Korea Line Corp, Pan Ocean Co.Ltd., Hyundai LNG Shipping Co.Ltd., SK Shipping Co.Ltd. i H-Line Shipping Co.Ltd.

Inną, na Dalekim Wschodzie, reakcją na zapowiedź potrzeby rozbudowy katarskiej floty metanowców, wraz z planami wymiany starzejących się jednostek z grupy poprzedzającej konstrukcje Q-Flex i Q-Max, jest planowana fuzja dwóch największych korporacji stoczniowych w Chinach, zapowiedziana planem konsolidacji spółek China Shipbuilding Industry Corp (CSIC) i China State Shipbuilding Corp Ltd (CSSC). Czy to jest chiński ruch w celu konkurowania ze stoczniami koreańskimi o zlecenia katarskie na budowę floty 60-100 metanowców?

Ciekawostka.


Metanowiec Energy Atlantic (160 tys.m3, rok budowy 2015, stocznia południowokoreańska STX Offshore & Shipbuilding Co.Ltd. - nie istnieje) dowiózł na redę Jokohamy ładunek amerykańskiego LNG z Corpus Christi, ale odbiorca Tokyo Gas odrzucił przyjęcie dostawy skroplonego gazu ziemnego w następstwie problemów z zasilaniem metanowca przewożącego ładunek, który doznał przerwy w dostawie prądu. Blackout nastąpił tuż przed wpłynięciem do Zatoki Tokijskiej. Sam postój na redzie Jokohamy trwał bardzo krótko: wpłynięcie o h0400, wypłynięcie h1400 w dniu 10.10.2019 r.
Jest utajnione dokąd odpłynął ładunek. Będzie tani
Po sześciu dobach (negocjacji?) EA powrócił w nocy 15/16.10. do Zatoki Tokijskiej i zacumował w terminalu w Jokohamie - trwa rozładunek :-)

Wacek Sałaban, październik 2019 r.

PS A propos budowy promu przez pis-zk [prawo i sprawiedliwość z kłamstwem]: 11 października w Londynie Polska Żegluga Bałtycka SA kupiła od Singapore Technologies Marine Ltd prom „Nova Star”, jednocześnie kończąc umowę czarterową podpisaną w 2018 roku.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,