środa, 9 października 2019

Szczególna logistyka Arctic Aurora

Podróż Arctic Aurora z ładunkiem, trwająca od połowy września, jest zadziwiająca.

Terminal Melkøya i cumujący Arctic Aurora - 22.08.2013 r.
Od 2017 roku obsługę asystującą w terminalu sprawują nowocześniejsze holowniki: AUDAX, DUX i PAX.
Na górnym skraju kadru widoczny jest Arctic Voyager lub Arctic Discoverer.

Po załadunku LNG w dniach 12-13.09. w terminalu przy wyspie Melkøya i po wypłynięciu na otwarte wody, metanowiec ogłosił w AIS swój kierunek żeglugi na Morze Śródziemne, ale równocześnie popłynął na NE, w kierunku …centrum Morza Barentsa.

 Arctic Aurora pod załadunkiem - 12.03.2017 r.

Następnie zawrócił i popłynął na SW. Wyspy Owcze minął PB, Hybrydy LB, a po zbliżeniu się do trawersowania Irlandii (LB), nagle 18.09. zawrócił na kontrkurs! Powrócił na Morze Norweskie i zaczął pływać wzdłuż wybrzeża (od 20.09.), wte i wewte pomiędzy szerokościami Ålesund i Trondheim, głosząc w AIS: Bałtyk 10.10. h0600.
Po południu 22.09. Arctic Aurora spłynął na południe i od 23.09. zaczął trawersować brzeg norweski (wte wewte) pomiędzy Bergen i Stavanger. Po pięciu dobach, 28.09. przyjął kurs na redę Skagen.
Tam kotwiczył do 08.10., a o h0615 popłynął w Cieśniny Duńskie z precyzyjnym określeniem w AIS: Bałtyk ETA 10.10. h0600. W innym portalu AIS komunikował port docelowy …Lipawa, ETA 10.10. h0800.

16.02.2016 r. - wczesno-poranne zawinięcie Arctic Aurora do Kłajpedy (drugie).

Nie jest to pierwsza sytuacja pomylenia Kłajpedy z Lipawą przez nawigatora wpisującego nazwę portu w nadajniku AIS. Pewnie wpływał na Bałtyk zbiornikowcami z innymi płynami. Na trawersie Bornholmu nawigator się zreflektował i w edytował w nadajnik AIS: Kłajpeda ETA 10.10. h0300. Wszystkie czasy odniosłem do CEST.

Cumujące burta w burtę FSRU INDEPENDENCE i Arctic Aurora
w trakcie rozładunku po debiutującym zawinięciu AA - 24.12.2014 r.
Był to ogółem drugi ładunek przyjęty przez FSRU w Kłajpedzie.

Będzie to 62. dostawa ogółem do zregazyfikowania przez FSRU INDEPENDENCE. Prawdopodobnie 57. ładunek norweskiego LNG (brak 100% pewności) oraz zarazem 7. zawinięcie Arctic Aurora do Kłajpedy.

Wacław Sałaban, październik 2019 r.

PS To jest przykład, jak można skomplikować żeglugę termosu. Na redzie Skagen mogła nastąpić wymiana załóg - trwał tam dłuższy postój. Zawsze, gdy lecę samolotem do/z jakiegoś portu, to zastanawiam się nad liczbą marynarzy wśród pasażerów latacza. :-)


Nawoływanie do pójścia na wybory to MAŁO!

Można pójść i w drzwiach lokalu wyborczego …zawrócić!

Można pójść, pobrać kartę do głosowania i wrzucić ją do urny …bez zaznaczenia!

Można pójść i ŹLE wybrać w wyniku nieświadomości, uprzedzenia, błędnej podpowiedzi,
oraz niewłaściwego światopoglądu lub złej hierarchii nadrzędnych wartości!

- - -

Po ostatnich swoich wypowiedziach przedwyborczych posłanka
Pani Pogarda Bernadeta Krynicka stała się Krynicą mądrości!

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,