niedziela, 27 października 2019

Debiut Al Bahiya

Al Bahiya dowiózł 71. ogółem, 54. katarski i 24. w tym roku ładunek LNG. Rozładunek nastąpił w dniach 26-27.10. wraz z nocną zmianą czasu CEST>CET. Wielkościowo ładunek był typowy dla jednostki z rodowodem DSME, czyli stosownie mały dla konstrukcji typu Q-Flex.


Natomiast intrygujący jest znaczny odstęp czasowy (20 dób) pomiędzy poprzednią dostawą zrealizowaną przez Al Ruwais (06-07.10.) i to w sytuacji 14-to dniowego postoju na kotwicy przy Malcie przez Al Bahiya (01-15.10.). W tym 20 dniowym okresie pomiędzy ostatnimi dostawami, proces regazyfikacji w terminalu też przebiegał intrygująco, początkowo przez 3-4 dni pełną zakontraktowaną mocą, aby przez średnie wartości zejść do znikomych wielkości (tylko 14% dobowej zdolności technicznej) przez 9 dni! Stan wypełnienia zbiorników tuż przed opisywaną dostawą był na poziomie 13%.
Czyżby coś było w zamiarze i zostało odwołane? Nie dotyczy to drugiej dostawy z długoterminowego kontraktu z Cheniere Marketing International, gdyż została ona odwołana tuż po inaugurującym ładunku (Oak Spirit) w lipcu 2019 roku.
Przypomnę, że kolejny ładunek z przeznaczeniem dla Świnoujścia, z datą zawinięcia w okolicy 09.11., oczekuje na redzie Malty już do 13.10. - Al Sheehaniya. To konsekwencja opóźnienia ostatniego rozładunku.




↑ z lewej ORP Poznań. ↓ coś poszło z dymem? Czyżby CAŁA WSTECZ? Odstęp pomiędzy zdjęciami ↓↑ 6’.




Debiutujący Al Bahiya (24. Q-Flex na 31) jest kolejną jednostką (po zawinięciu) nie umieszczoną na: liście statków posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu.
Na 36 różnych metanowców zawijających 71 razy do Świnoujścia, tylko 22 są na tej liście oraz Al Sahla i Al Safliya, dotychczas nie goszczące.
Brakuje na tej liście 14 jednostek - zestawienie w kolejności zawinięć: Onaiza, Al Ghashamiya, Arctic Voyager, Iberica Knutsen, Flex Rainbow, Al Utouriya, GasLog Hong Kong, Arctic Aurora, Maran Gas Sparta, Oak Spirit, Al Aamriya, Hoegh Giant, Duhail, Al Bahiya.

Wacek Sałaban, październik 2019 r.

4 komentarze:

  1. Między 2 ostatnimi dostawami katarskimi śledziłem ruch statków w świnoujskim porcie. W tym czasie w basenie gazoportu buszowała pogłębiarka, Hegemann 1 (bandera niemiecka, IMO 9113070), i to przez dłuższy czas. Nie wydaje mi się, żeby takie prace wykonywało się "z biegu", bez uprzedniego ustalenia konkretnej daty (choć tu mogę się mylić).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za informację o tej obserwacji. Organizacja takich prac może wpływać na potrzebę rozrzedzenie dostaw, ale nie tłumaczy opisanej nierytmiczności procesu regazyfikacji w terminalu: od skrajności po skrajność (początkowo przez 3-4 doby pełną mocą, aby ostatnie 9 dni z minimalną).

      Usuń
    2. Zwróciłbym jeszcze uwagę na znaczne przeładunki LNG na autocysterny począwszy od 1 września br. Nierzadko przekraczają w ciągu doby 2,5 GWh.

      Usuń
    3. Tak, do 400m3 LNG na dobę. Ale to jest drobiazg przy technicznej możliwości regazyfikacji wynoszącej 162,75 GWh/d.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,