środa, 14 października 2020

Golar Viking > FSRU LNG Croatia

Po przebudowie były metanowiec Golar Viking, obecnie FSRU LNG Croatia, zawinął 14.10.2020 roku do portu Kostrena obok Rijeki. Przybył w okolicę stałego miejsca bazowania przy wyspie Krk, gdzie powstanie chorwacki terminal LNG.



Golar Viking dostał drugie życie. W pierwszym był zwykłym metanowcem o pojemności 140 205 m3, powstałym w stoczni HHI w I 2005 roku. Po 15 latach bycia wozigazem, został przebudowany na FSRU przez chińską stocznię Shanghai Huarun Dadong Dockyard Co. Ltd. na zlecenie Hudong-Zhonghua Shipbuilding, część China State Shipbuilding Corporation (CSSC).


Kilka klocków dołożono na rufie i dziobie (m.in. agregaty + nagrzewnica wody morskiej).

Oficjalne uruchomienie chorwackiego terminalu jest planowane 01.01.2021 roku. Terminal na wyspie Krk będzie miał zdolność wytworzenia do 2,6 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Czas czarteru LNG Croatia wynosi min. 10 lat, podobno pierwszy załadunek nastąpi w formie statek-statek na Adriatyku.

Acha, cały projekt chorwackiego FSRU (zakup metanowca, jego przebudowa, budowa infrastruktury cumowniczo-lądowej) ma mniejszy koszt od rycia kanału Zatoka Gdańska - Zalew Wiślany o głęb.5m.
Dodatkowo w 2/5 jest finansowany z funduszy EU, w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.

Tak powstaje drugi FSRU, po Independence, w istotnym rynkowo sąsiedztwie Terminalu Świnoujście.

Wacław Sałaban, październik 2020 roku. 


***** ***


Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,