Było do przewidzenia, Equinor, Norweski Urząd ds. Bezpieczeństwa Naftowego oraz policja zabrali się wespół za dochodzenie w sprawie czarnej (też od dymu) serii wypadków, incydentów oraz awarii, zaistniałych w feralnym wrześniu dla terminalu Melkøya. Dodatkowo, pechowego 28.09., nastąpiła przerwa w dostawie prądu w Hammerfest i podobno nie wiadomo (?), czy było to w związku z pożarem, czy bez, ale postawiło na nogi całą lokalną społeczność.
Wytwarzanie
LNG jest oczywiście wstrzymane. Ponowne uruchomienie procesu (kolejna próba)
będzie na pewno nieśpieszne. Czy jeszcze w tym roku?
Aktualizacja
26.10.: Nie w tym roku! Obecnie planowany termin uruchomienia to 01.10.2021 roku!
Amerykańskie terminale pewnie wyręczą norweskiego eksportera w jego usłudze dostawczej, a flota do rozwózki tych ładunków jest dostępna - metanowce Arctic+ na stałe się przebazują! Zrobiły to już:
- Arctic Aurora dostarczył ładunek z Freeport do Kłajpedy 08.10., zawrócił na redę Skagen i w AIS komunikuje: AWAITING ORDERS. Po kilkudobowym oczekiwaniu popłynął w kierunku Malagi, gdzie na granicy wód terytorialnych, wzdłuż niej, trawersując wte i wewte, stróżował przed uchodźcami. Po 2,5 dobach stróżowania popłynął ponownie do Freeport ETA 12.12.
- Arctic Princess z ładunkiem z Corpus Christi zawinął do Kłajpedy 21.10., po rozładunku popłynął na redę Skagen i sygnalizuje dalszą żeglugę do …Angoli ETA 14.12. - terminal Soyo.
- Arctic Discoverer popłynął do USA na załadunek, początkowo port przeznaczenia był nieznany. W drodze do Zatoki Meksykańskiej huragan Delta przeszkadzał w płynięciu i opóźnił sam załadunek. Ostatecznie zawinął do Sabine Pass, załadunek odbył się w dniach 22-24.10. Po, metanowiec obrał kurs do …Kłajpedy ETA 09.11. (86 ładunek ogółem dla FSRU Independence).
Litwini
(Kłajpeda) są ważnym klientem dla Norwegów i nie dysponują sporym magazynem
buforowym na wypadek wstrzymania dostaw, dlatego ten kierunek awaryjnej zwózki
LNG w pierwszej kolejności jest logicznym.
Ewentualne
opóźnienia w rozwózce amerykańskiego LNG, zamiast norweskiego, z uwagi na
wydłużone trasy, mogą zrekompensować zapasy jamalskiego LNG w Zeebrugge i
Montoir :-)
Ale są też inne zatrudnienia i zajętości, co pokazuje zachowanie Arctic Voyager, który po początkowym komunikowaniu celu żeglugi: Falmouth, bez postoju udał się ostatecznie do nigeryjskiego Bonny na debiut 17.10., po drodze uzupełniając zapasy na redzie Santa Cruz na Teneryfie. Po załadunku, 19.10. odpłynął do portugalskiego Sines ETA 27.10., czyli typowa dowózka czarterowa. Natomiast Arctic Lady popłynął do Setubal, gdzie zawinął 19.10. Czyżby remoncik?
Obserwacyjnie flota Arctic+ stała się mocno interesująca, w przeciwieństwie do floty Q-Flex z minimalną liczbą zawinięć w Europie oraz wszelakich do Gazoportu Świnoujście. Ostatnie 4 miesiące w Terminalu Świnoujście to prawdopodobnie będą odbiory wyłącznie ładunków z kontraktów długoterminowych - z obu od Qatargas oraz od CMI.
Inna
obserwacja:
metanowiec
LNG Phecda, nówka z 2020 roku, po
podróży Singapur > Sabetta (13.09.-14.10.) Przejściem Północno-Wschodnim
(!), przypłynął 21.10. z Sabetta pod
balastem na redę …Hammerfestu! Nie znam logicznego wyjaśnienia tej logistyki na
etapie Sabetta > Melkøya! Po 4 dobach kotwiczenia popłynął (pod balastem) do
Zeebrugge ETA 29.10.
Wacław Sałaban, październik 2020 roku.
PS Gaz-System łyknie Polskiego LNG do końca 2020 roku. Orlen łyknie Lotos i jeśli się nie zadławi(!), będzie łykać PGNiG. Na razie 0bajtek z Pcimia wyrugował Kwiecińskiego ze Stalowej Woli (nie z Kraśnika!).
Ciężka
noc w Kraśniku!
Ostatnia
noc była ciężka w Kraśniku, to efekt czuwania do, lub pobudki o h03, w celu
przestawienia zegarków na czas zimowy! Ci co zapomnieli, w niedzielę rano w
zdenerwowaniu mylili cofnięcie z przesunięciem, dodanie z odjęciem, w
konsekwencji czego, część Kraśniczan przyszło na sumę …2h wcześniej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,