Mała wysepka całkowicie
przebudowana na terminal LNG. Została skomunikowana lądowo z wyspą Kvaløya tunelem
pod morskim przesmykiem.
O norweskim gazoporcie
importowym, o technicznych aspektach terminala LNG Melkøya - pisałem wcześniej.
Wyspy Melkøya,
Kvaløya, Sørøya, miejscowości Hammerfest, Akkarfjord.
Zdjęcie zostało wykonane 19
czerwca 2011 roku, tuż po h 2000 (trwał arktyczny dzień), ze wschodniej strony
wyspy Sørøya, znad Akkarfjord* - wioski przysłoniętej wzniesieniem po lewej
stronie zdjęcia.
Wyspa Melkøya
jest w odległości 7,7 Mm, środek wyspy jest w namiarze rzeczywistym NR=150,
pozycja wykonania zdjęcia [70o48,2’N; 023o24,2’E].
Mimo minimalnej odległości od
Bałtyku, w odniesieniu do katarskich, amerykańskich i rosyjskich (jamalskich) złóż
gazu ziemnego, mimo braku ideologicznych aspektów przeciw handlowi i dostawom z
tego terminala do świnoujskiego gazoportu, dotychczas dopłynęło tylko 7 ładunków
LNG:
- ARCTIC PRINCES: 25.06.2016 i
25.05.2018,
- ARCTIC DISCOVERER: 09.09.2017,
14.11.2018 i 21.03.2019,
- ARCTIC VOYAGER: 25.06.2018 i
27.12.2018.
Łącznie 6500 GWh, czyli około 980 000 m3lng,
tj. 0,423 mln ton
LNG.
Powodem mizerności handlu z
Norwegami nie tylko jest cena, a zasadniczo brak musu/presji/pilnej potrzeby
sprzedaży po norweskiej stronie, która głównie obsługuje kontrakty spotowe ze
stałymi odbiorcami i nie ma nadwyżek produkcyjnych (na podstawie systematycznej
obserwacji od trzech lat).
Regularnie, średnio co 5 dób,
odprawiany jest ładunek LNG, co odpowiada mocy terminalu Melkøya: 70 ładunków x
140 000 m3 x 0,43 = 4,2 mln ton.
Ciekawsze kierunki wysyłki
norweskiego LNG (poza EU): Ain Sokhna Egipt (obecnie ponownie jest eksporterem LNG), Aqaba Jordania, Kuwejt, Dahei i Hazira Indie,
Quasim i Karaczi Pakistan, Tajwan, Rudong, Tianjin i Ijangmen Chiny, Incheon Korea Południowa, Canaport Kanada,
Grand Bahama, Salvador, Rio de
Janeiro i Pecem Brazylia.
Najczęstszym dostawcą tych odległych ładunków jest ARCTIC AURORA. Wszystkie
dostawy do tych odbiorców były dostawami spotowymi - interwencyjnymi.
Litwini, będąc jednym z
ważniejszych importerów norweskiego LNG, sprowadzili 44 ładunki z Melkøya na 48
przyjętych dostaw, ale uwaga; na początku 2019 r. podpisali kontrakt z
francuskim Total na dostawy LNG. Pierwsze ładunki powinny dotrzeć do Kłajpedy
na początku III kwartału 2019 r. Pytanie: skąd
będzie ten LNG? :-)
Tymczasem, jednak zgodnie z
planem, a nie z moim krakaniem, po prawie 3,5 miesięcznej przerwie w dostawach LNG, obejmującej
całą zimę (!!!), 21.03. z Melkøya wypłynął ładunek do Kłajpedy. Ten 49 historycznie ładunek
dowiezie Litwinom najczęstszy gość w Kłajpedzie, ARCTIC PRINCESS, zawijając po
raz 18. ETA 26.03.
Natomiast zapowiadany ARCTIC DISCOVERER, planowo, w nocy 20/21.03. zawinął do Świnoujścia. Po
szybkim rozładunku wypłynął …kolejnej nocy 21/22.03. Pierwsza taka sytuacja, że
oba manewry wejścia/wyjścia metanowca odbyły się nocą. Czyżby wykorzystywano
pełnię Księżyca i brak zachmurzenia?
Moment wejścia w główki portu 02:21, kulminacja pełni Księżyca o 02:43, w trakcie
manewru obracania ARCTIC DISCOVERER przez LB w basenie portowym :-)
Marzec 2019 jest piątym pod rząd miesiącem z pojedynczą katarską dostawą LNG do świnoujskiego terminala. W połowie kwietnia (16.) do gazoportu zawinie Al Shamal, nie wiadomo, czy to będzie pojedyncza dostawa (?). Będzie to trzecie tej jednostki zawinięcie na Bałtyk.
Wacław Sałaban, marzec 2019 r.
* O
pobycie w Akkarfjord pisałem już na blogu: 17 maja -Grunnlovsdagen, oraz w: http://fri.info.pl/O-majowym-pochodzie-w-Akkarfjord/
.
zwykły poseł Kaczyński: …wara od naszych dzieci!
księża zawodząc:
…wszystkie dzieci nasze są!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,