piątek, 22 marca 2019

Wyspa Melkøya

Mała wysepka całkowicie przebudowana na terminal LNG. Została skomunikowana lądowo z wyspą Kvaløya tunelem pod morskim przesmykiem.


O norweskim gazoporcie importowym, o technicznych aspektach terminala LNG Melkøya - pisałem wcześniej.

Wyspy Melkøya, Kvaløya, Sørøya, miejscowości Hammerfest, Akkarfjord.

Zdjęcie zostało wykonane 19 czerwca 2011 roku, tuż po h 2000 (trwał arktyczny dzień), ze wschodniej strony wyspy Sørøya, znad Akkarfjord* - wioski przysłoniętej wzniesieniem po lewej stronie zdjęcia.
Wyspa Melkøya jest w odległości 7,7 Mm, środek wyspy jest w namiarze rzeczywistym NR=150, pozycja wykonania zdjęcia [70o48,2’N; 023o24,2’E].


Mimo minimalnej odległości od Bałtyku, w odniesieniu do katarskich, amerykańskich i rosyjskich (jamalskich) złóż gazu ziemnego, mimo braku ideologicznych aspektów przeciw handlowi i dostawom z tego terminala do świnoujskiego gazoportu, dotychczas dopłynęło tylko 7 ładunków LNG:
- ARCTIC PRINCES: 25.06.2016 i 25.05.2018,
- ARCTIC DISCOVERER: 09.09.2017, 14.11.2018 i 21.03.2019,
- ARCTIC VOYAGER: 25.06.2018 i 27.12.2018.
Łącznie 6500 GWh, czyli około 980 000 m3lng, tj. 0,423 mln ton LNG.

Powodem mizerności handlu z Norwegami nie tylko jest cena, a zasadniczo brak musu/presji/pilnej potrzeby sprzedaży po norweskiej stronie, która głównie obsługuje kontrakty spotowe ze stałymi odbiorcami i nie ma nadwyżek produkcyjnych (na podstawie systematycznej obserwacji od trzech lat).
Regularnie, średnio co 5 dób, odprawiany jest ładunek LNG, co odpowiada mocy terminalu Melkøya: 70 ładunków x 140 000 m3 x 0,43 = 4,2 mln ton.


Ciekawsze kierunki wysyłki norweskiego LNG (poza EU): Ain Sokhna Egipt (obecnie ponownie jest eksporterem LNG), Aqaba Jordania, Kuwejt, Dahei i Hazira Indie, Quasim i Karaczi Pakistan, Tajwan, Rudong, Tianjin i Ijangmen Chiny, Incheon Korea Południowa, Canaport Kanada, Grand Bahama, Salvador, Rio de Janeiro i Pecem Brazylia. Najczęstszym dostawcą tych odległych ładunków jest ARCTIC AURORA. Wszystkie dostawy do tych odbiorców były dostawami spotowymi - interwencyjnymi.

Litwini, będąc jednym z ważniejszych importerów norweskiego LNG, sprowadzili 44 ładunki z Melkøya na 48 przyjętych dostaw, ale uwaga; na początku 2019 r. podpisali kontrakt z francuskim Total na dostawy LNG. Pierwsze ładunki powinny dotrzeć do Kłajpedy na początku III kwartału 2019 r. Pytanie: skąd będzie ten LNG? :-)

Tymczasem, jednak zgodnie z planem, a nie z moim krakaniem, po prawie 3,5 miesięcznej przerwie w dostawach LNG, obejmującej całą zimę (!!!), 21.03. z Melkøya wypłynął ładunek do Kłajpedy. Ten 49 historycznie ładunek dowiezie Litwinom najczęstszy gość w Kłajpedzie, ARCTIC PRINCESS, zawijając po raz 18. ETA 26.03.


Natomiast zapowiadany ARCTIC DISCOVERER, planowo, w nocy 20/21.03. zawinął do Świnoujścia. Po szybkim rozładunku wypłynął …kolejnej nocy 21/22.03. Pierwsza taka sytuacja, że oba manewry wejścia/wyjścia metanowca odbyły się nocą. Czyżby wykorzystywano pełnię Księżyca i brak zachmurzenia?

Moment wejścia w główki portu 02:21, kulminacja pełni Księżyca o 02:43, w trakcie
manewru obracania ARCTIC DISCOVERER przez LB w basenie portowym :-)

Marzec 2019 jest piątym pod rząd miesiącem z pojedynczą katarską dostawą LNG do świnoujskiego terminala. W połowie kwietnia (16.) do gazoportu zawinie Al Shamal, nie wiadomo, czy to będzie pojedyncza dostawa (?). Będzie to trzecie tej jednostki zawinięcie na Bałtyk.

Wacław Sałaban, marzec 2019 r.

* O pobycie w Akkarfjord pisałem już na blogu: 17 maja -Grunnlovsdagen, oraz w:  http://fri.info.pl/O-majowym-pochodzie-w-Akkarfjord/ .


 zwykły poseł Kaczyński:wara od naszych dzieci!
księża zawodząc:wszystkie dzieci nasze są!



Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,