sobota, 16 marca 2019

Wiosenny spadek wywózek norweskiego LNG

ARCTIC DISCOVERER powrócił z Bilbao, w dniach 08-09.03.2019 został załadowany i od tego czasu na redzie oczekiwał decyzji o wypłynięciu do Świnoujścia. Odpłynął 13.03. o h1230, z ETA 21.03. Rano 16.03 zakotwiczył na redzie Skagen.

Termin zawinięcia do Świnoujścia jakoś zbiega się z planowaną (na początku jesieni 2018) dostawą do Kłajpedy w dniach 20-25.03.2019 r., po 3-miesięcznej przerwie w dostawach (od połowy XII '18).
Czyżby świnoujski terminal miał przejąć ten ładunek zamiast Litwinów? Tym bardziej, że potwierdza to zachowanie pozostałych jednostek typowo dostarczających norweskie ładunki do Kłajpedy.

Nie przypadkowo zaznaczyłem na mapce lokalizację mieściny Akkarfjord nad Akkarfjorden.
To jest zapowiedź wspominkowego tekstu z pobytu w tej lokalizacji w 2011 roku.

ARCTIC PRINCESS powrócił z Milford Haven/Dragon i kotwiczy od 24.02.2019 r. Jest to bardzo długa bezczynność. Fakt, że jest to jednostka najbardziej zapracowana (z grupy ARCTIC+) w okresie ostatnich 21 miesięcy.
Na podstawie osobistych obserwacji od końca VI 2017 r., tj. od zakończenia przerwy technologicznej w terminalu Melkøya, ta jednostka odbyła 28* podróży. :-)

ARCTIC LADY powrócił z Fos-sur-Mer. Po 4 dobach kotwiczenia, po h1200 16.03. przestawił się do terminalu na załadunek.
Przypomnę, ta jednostka nie wpływa na Bałtyk - nie zrealizowała żadnej dostawy do Kłajpedy i Świnoujścia. Prawdopodobnie jest to spowodowane brakiem udziałów własnościowych Statoil /Equinor w tej jednostce - w przeciwieństwie do pozostałych metanowców.

Natomiast brakujący ARCTIC VOYAGER w tym czasie, po rozładunku, odpłynął z brazylijskiego Pecem.

ARCTIC AURORA**, specjalizujący się w odległych podróżach, tym razem powrócił z nieodległej Dunkierki. Wpływał na redę Hammerfest mijając się z ARCTIC DISCOVERER wypływającym na Bałtyk.

Tymczasem z kierunku katarskiego wzrosła liczba nadpływających jednostek Q-Flex w kierunku Europy, w marcu już 7, przy typowo 8-9 jednostkach w miesiącach XII-II.

Wacek Sałaban, marzec 2019 r.

PS Czytelników z rodowodem SkyscraperCity informuję, że zostałem bezterminowo wykluczony z forum w dniu 14.03.2019 r. Aprobuję usuwanie komentarzy w ramach moderacji na każdym forum, ale nie akceptuję fragmentarycznego cenzurowania wpisów, z wypaczaniem znaczenia zapisu, mającego znamiona manipulacji cudzą treścią. Nie aprobuję również nieuszanowania autorskiego prawa do zachowania integralności wypowiedzi. Cdn.

* Kłajpeda przyjęła 9 ładunków w tym jeden w 2/3 objętości (⅓ do Isle of Grain), Bilbao i Dunkierka po 4 ładunki, Rotterdam 3, Huelva 2, Barcelona, Cartagena, Milford Haven/Dragon, Świnoujście po jednej dostawie. Również poza Europę dostarczył po jednym ładunku do Ain Sokhna (Egipt) i Aqaby (Jordania) - najdłuższa podróż.

** poza początkiem nazwy i częstym, na zlecenie, operowaniem z terminalu Melkøya, nic nie łączy tej jednostki z wymienioną grupą. Jako jedyna w tej grupie nie ma zabudowy zbiornikami sferycznymi tylko membranowymi.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,