Do Kłajpedy 03.09. przypłynął w debiutującym zawinięciu Madrid Spirit (138 tys.m3, Izar - 2004, armator Teekay), z debiutującym ładunkiem z Cove Point! Jest to 100 masowa dostawa dla Litwy.
FSRU Independence zacumował w Kłajpedzie jesienią 2014 roku i w dn.
27-28.10.2014 roku przejął pierwszy ładunek LNG od Golar Seal. Czyli restart litewskiego terminalu nastąpił 13,5 miesięcy przed uruchomieniem
Terminalu Świnoujście. Licznik zawinięć do naszego gazoportu w dn.
jubileuszowego w Kłajpedzie, wynosił 137.
Pierwszy
cały rok działania FSRU - 2015, był …szczupły do 5 dostaw, 2018 też był chudawy
- spadek liczby zawinięć do 10, gdy
po 16-15 bywało w latach 2016-2017.
Kolejne 2 lata, 2019-2020, są rekordowymi, po 20 dostaw masowych. Obecny rok chyba będzie ciut uboższy - 19 wg. zapowiedzi.
Wiele
jest różnic pomiędzy Kłajpedą oraz Świnoujściem (100 dostawa dotarła
03.07.2020 roku w debiucie Q-Flex Al
Safliya) w kontekście morskiego importu i samej technologii regazyfikacji
LNG, ale dla mnie najistotniejszą różnicą jest duża różnorodność wśród
zawijających metanowców do świnoujskiego gazoportu (62 różne LNGC na 137
dostaw) i monotonia w przypadku litewskiego portu (22/100) wraz z brakiem
odwiedzin metanowców klasy Q-Flex.
Konsekwencją
tego są znaczne dysproporcje w liczbie wielokrotnych zawinięć przez
poszczególne LNGC. I tak, zadomowiony w Kłajpedzie Arctic Princess cumował do burty FSRU Independence aż 29 razy,
kolejni; Arctic Voyager / Arctic Discoverer / Arctic Aurora mają po 18 / 17 / 15 przybić. Przy nich świnoujski lider
w liczbie odwiedzin, Al Nuaman, ma
jedynie mizerne … 8 zawinięć.
Ale
mimo tych kilku dysproporcji, jest aż 14
metanowców, które odwiedziły Kłajpedę, a nie zawijały do Świnoujścia. Tylko 8 jednostek gościło w obu terminalach
bałtyckich, są to oczywiście 4 Arctic+ (import
z Norwegii)** + Clean Ocean (efekt
dostaw wizytówkowych z Sabine Pass w VI/VIII 2017), Stena Clear Sky; Maran Gas
Apollonia; Cool Runner (spoty z
Freeport). Odwrotne wyliczanie/ wymienianie jest niecelowe, wystarczy już
liczba 26 różnych Q-Flex w
Świnoujściu. W mojej ocenie najciekawszą
jednostką odwiedzającą Kłajpedę i niegoszczącą w Świnoujściu był LNG
Fukurokuju.
Różnice
i podobieństwa w kierunkach importów LNG do obu bałtyckich terminali:
- całkowity brak katarskiego LNG w
Kłajpedzie,
-
brak egipskiego i …jamalskiego LNG w Świnoujściu, a były incydentalnie w
Kłajpedzie,
- po
wygaszeniu terminalu Melkøya (IX 2020, no to kiedy reaktywacja?), nastąpiła
radykalna zmiana kierunku importu do Kłajpedy z kierunku norweskiego na
amerykański, w tamten czas sporadyczny,
- oba
bałtyckie terminale odbierały dostawy od wszystkich 6 amerykańskich terminali
eksportowych, to efekt owej jubileuszowej dostawy do Kłajpedy - rzutem na
taśmę,
- obaj
importerzy przyjmowali incydentalne dostawy od egzotycznych wytwórców:Point Fortin
i Bonny.
Możliwe, że Kłajpeda za niedługi czas, po odkupieniu lub wymianie FSRU(?), będzie przyjmować polski masowy import LNG, ale nie katarski (!), i wykonywać usługę regazyfikacji LNG wraz z wysyłką gazu ziemnego gazrurką dla polskiej Ściany Wschodniej.
Za niedługo… na Bałtyku (IV-V 2022) kroi się kolejna 100! To będzie jubileuszowa katarska dostawa z Ras Laffan, zarazem 100 zawinięcie Q-Flex. Ciekawe, która z 31 jednostek tej klasy uświetni ową szczególną dostawę do Terminalu Świnoujście? Kilka dostaw wcześniej (ile?) ową setkę poprzedzi [150.] ładunek ogółem. Natomiast o prawdopodobnych okolicznościach [200.] dostawy w II kw. 2023 roku napiszę …za niedługo.
Wacław Sałaban, wrzesień 2021 roku.
* na podstawie danych obserwacyjnych Piotra K. - Sylvan91. Dziękuję
za ich udostępnienie.
** Arctic Lady nie bywa na Bałtyku - Equinor (poprzednio Statoil)
w tym LNGC, jedynym spośród 4 sferycznych Arctic+, nie ma swojej części
właścicielskich udziałów.
Aneks
(03.09. h1700):
Litewski
operator Klaipėdos Nafta z okazji
zawinięcia Madrid Spirit poinformował
o jubileuszowej 250-tej operacji
transferowej LNG typu statek-statek w Kłajpedzie! Jak się to ma do
powyższego?
100
dostaw masowych + 119 dostaw
małoskalowych + … prawdopodobnie 31
przeładunków z FSRU na małe gazowce LNG (np. reeksport LNG do Szwecji/Finlandii)
i na bunkierki LNG.
Razem
250 operacji przeładunkowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,