piątek, 3 września 2021

Setny masowy(!) ładunek dla FSRU Independence

Do Kłajpedy 03.09. przypłynął w debiutującym zawinięciu Madrid Spirit (138 tys.m3, Izar - 2004, armator Teekay), z debiutującym ładunkiem z Cove Point! Jest to 100 masowa dostawa dla Litwy.


Ciekawe, czy Litwini doliczyli się owej masowej setki, gdyż od IV 2019 roku realizują intensywny, lokalny import LNG małymi metanowcami. Owych małoskalowych zawinięć (cumowań do FSRU) nie ujmuję w zestawieniu: Dostawy LNG do Kłajpedy-FSRU, a było ich 119! Ładunki po 6500÷15000 m3. W zdecydowanej większość (98%) był to import z Wysocka (Rosja), z szacowaną, nominalną, łączną wielkością około 1 153 000 m3 LNG*, tj. ponad 8 typowych dostaw masowych.

FSRU Independence zacumował w Kłajpedzie jesienią 2014 roku i w dn. 27-28.10.2014 roku przejął pierwszy ładunek LNG od Golar Seal. Czyli restart litewskiego terminalu nastąpił 13,5 miesięcy przed uruchomieniem Terminalu Świnoujście. Licznik zawinięć do naszego gazoportu w dn. jubileuszowego w Kłajpedzie, wynosił 137.  
Pierwszy cały rok działania FSRU - 2015, był …szczupły do 5 dostaw, 2018 też był chudawy - spadek liczby zawinięć do 10, gdy po 16-15 bywało w latach 2016-2017. Kolejne 2 lata, 2019-2020, są rekordowymi, po 20 dostaw masowych. Obecny rok chyba będzie ciut uboższy - 19 wg. zapowiedzi.

Wiele jest różnic pomiędzy Kłajpedą oraz Świnoujściem (100 dostawa dotarła 03.07.2020 roku w debiucie Q-Flex Al Safliya) w kontekście morskiego importu i samej technologii regazyfikacji LNG, ale dla mnie najistotniejszą różnicą jest duża różnorodność wśród zawijających metanowców do świnoujskiego gazoportu (62 różne LNGC na 137 dostaw) i monotonia w przypadku litewskiego portu (22/100) wraz z brakiem odwiedzin metanowców klasy Q-Flex.
Konsekwencją tego są znaczne dysproporcje w liczbie wielokrotnych zawinięć przez poszczególne LNGC. I tak, zadomowiony w Kłajpedzie Arctic Princess cumował do burty FSRU Independence29 razy, kolejni; Arctic Voyager / Arctic Discoverer / Arctic Aurora mają po 18 / 17 / 15 przybić. Przy nich świnoujski lider w liczbie odwiedzin, Al Nuaman, ma jedynie mizerne … 8 zawinięć.
Ale mimo tych kilku dysproporcji, jest aż 14 metanowców, które odwiedziły Kłajpedę, a nie zawijały do Świnoujścia. Tylko 8 jednostek gościło w obu terminalach bałtyckich, są to oczywiście 4 Arctic+ (import z Norwegii)** + Clean Ocean (efekt dostaw wizytówkowych z Sabine Pass w VI/VIII 2017), Stena Clear Sky; Maran Gas Apollonia; Cool Runner (spoty z Freeport). Odwrotne wyliczanie/ wymienianie jest niecelowe, wystarczy już liczba 26 różnych Q-Flex w Świnoujściu. W mojej ocenie najciekawszą jednostką odwiedzającą Kłajpedę i niegoszczącą w Świnoujściu był LNG Fukurokuju.

Różnice i podobieństwa w kierunkach importów LNG do obu bałtyckich terminali:
- całkowity brak katarskiego LNG w Kłajpedzie,
- brak egipskiego i …jamalskiego LNG w Świnoujściu, a były incydentalnie w Kłajpedzie,
- po wygaszeniu terminalu Melkøya (IX 2020, no to kiedy reaktywacja?), nastąpiła radykalna zmiana kierunku importu do Kłajpedy z kierunku norweskiego na amerykański, w tamten czas sporadyczny,
- oba bałtyckie terminale odbierały dostawy od wszystkich 6 amerykańskich terminali eksportowych, to efekt owej jubileuszowej dostawy do Kłajpedy - rzutem na taśmę,
- obaj importerzy przyjmowali incydentalne dostawy od egzotycznych wytwórców:Point Fortin i Bonny.

Możliwe, że Kłajpeda za niedługi czas, po odkupieniu lub wymianie FSRU(?), będzie przyjmować polski masowy import LNG, ale nie katarski (!), i wykonywać usługę regazyfikacji LNG wraz z wysyłką gazu ziemnego gazrurką dla polskiej Ściany Wschodniej.

Za niedługona Bałtyku (IV-V 2022) kroi się kolejna 100! To będzie jubileuszowa katarska dostawa z Ras Laffan, zarazem 100 zawinięcie Q-Flex. Ciekawe, która z 31 jednostek tej klasy uświetni ową szczególną dostawę do Terminalu Świnoujście? Kilka dostaw wcześniej (ile?) ową setkę poprzedzi [150.] ładunek ogółem. Natomiast o prawdopodobnych okolicznościach [200.] dostawy w II kw. 2023 roku napiszę …za niedługo.

Wacław Sałaban, wrzesień 2021 roku.

* na podstawie danych obserwacyjnych Piotra K. - Sylvan91. Dziękuję za ich udostępnienie.
** Arctic Lady nie bywa na Bałtyku - Equinor (poprzednio Statoil) w tym LNGC, jedynym spośród 4 sferycznych Arctic+, nie ma swojej części właścicielskich udziałów.

Aneks (03.09. h1700):
Litewski operator Klaipėdos Nafta z okazji zawinięcia Madrid Spirit poinformował o jubileuszowej 250-tej operacji transferowej LNG typu statek-statek w Kłajpedzie! Jak się to ma do powyższego?
100 dostaw masowych + 119 dostaw małoskalowych + … prawdopodobnie 31 przeładunków z FSRU na małe gazowce LNG (np. reeksport LNG do Szwecji/Finlandii) i na bunkierki LNG.
Razem 250 operacji przeładunkowych.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,