środa, 15 września 2021

Cięcie stali - nie kładzenie stępki!

W Ulsan, w stoczni Hyundai Heavy Industries, ruszyła budowa metanowca (30.08. odbyła się ceremonia cięcia stali - nie położenia stępki!) dla Knutsen OAS Shipping o stoczniowym nr. kadłuba HN3243, który ma być pierwszą jednostką (z 4) czarterowaną przez sp. PGNiG Supply & Trading, jako wyłączny użytkownik przez 10 lat (+ ewentualne przedłużenie kontraktu). Ukończenie budowy i przekazanie jednostki do eksploatacji jest planowane w 2023 roku. Za rok będzie można zacząć sprawdzać, czy pod nr. IMO 9922976 coś już istnieje?

Wróżąc z fusów: metanowiec CośTam Knutsen zdąży (!) i będzie idealnym kandydatem na dowózkę (II kw. 2023 roku) jubileuszowej {200.} dostawy ogółem dla Terminalu Świnoujście (im. czyjegoś tam), niby jako pierwszy …metanowiec PGNiG, z ładunkiem amerykańskim LNG z nowego terminala Calcasieu Pass, w ramach pierwszego długoterminowego kontraktu FOB! Ale się kroi polityczny event!

Wyjaśnienie absurdalnego określenia ↑: „metanowce PGNiG”.
Knutsen OAS Shipping / właściciel / armator / zarządzający metanowcami, w ramach 2 kontraktów czarterowych (2x 2 jedn.) będzie odpowiadał za eksploatację, tzn. dostarczenie statków, obsadzenie ich załogą oraz utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym – to tak w skrócie.
Po stronie PGNiG Supply & Trading będzie kontrola handlowa nad jednostkami. Czyli czarterujący będzie miał zarządczość wyłącznie na poziomie zbliżonym do zamówienia taksówki zarezerwowanej na stałe, tzn. zarządzi: skąd, kiedy, dokąd i częściowo …na kiedy, gdyż w tym uczestniczyć będzie 3 strona - warunki hydrometeorologiczne.
Natomiast buńczuczne określenia w stylu, że będzie to jednostka stanowiąca pierwszy kamień milowy budowy floty nowoczesnych gazowców PGNiG, ma wymiar identyczny jak POLSKI (rozk)ŁAD lub NOWY (uk)ŁAD.

Wyjaśnienie kwestii nowoczesności budowanych i następnie wyczarterowanych metanowców.
Nowoczesność ich konstrukcji (a będzie!), np. nowoczesne silniki i ekonomiczne systemy napędowe,  "smarowanie" części podwodnej kadłuba pęcherzykami powietrza, ma zasadniczo wpływ na koszty eksploatacji ponoszone przez armatora/zarządcę, natomiast, wysoka izolacyjność zbiorników, czyli mała rata dobowej samoregazyfikacji ładunku, systemy ponownego skraplania gazu po samoczynnej regazyfikacji, zwiększone limity napełnienia zbiorników (>99%), czy też duża prędkość ekonomiczna i eksploatacyjna, wpływają na efektywność transportową, której beneficjentem jest czarterobiorca.
Na koniec, niezależnie od długości okresu czarteru metanowca (od „na 1 podróż”, po na kilkanaście lat), dobowe stawki czarterowe dla nowych jednostek są istotnie wyższe, właśnie z uwagi na korzyści czarterobiorcy związane z nowoczesnością jednostki i obecnie na rynku spotowym (!) oscylują +/- 93 tys. USD za dobę.

*****  ***

Wracając do ceremonii w stoczni Ulsan, tym samym, nie potwierdziło się podejrzenie, że pierwsze 2 metanowce wyczarterowane przez PS&T powstaną w stoczni Hyundai Samho Heavy Industries, w której Hyundai Heavy Industries posiada 94,92% udziałów. Druga jednostka, o stoczniowym nr. kadłuba HN3244 (IMO 9922988), ma planowane zakończenie budowy również w 2023 roku.
Natomiast nie wiadomo z której stoczni będzie kolejna czarterowana para metanowców Knutsen. Czy będzie z grupy 6 metanowców (nr. HN8091/2/3/4/5/6) powstających w Mokpo/Yeongam - stocznia Hyundai Samho Heavy Industries, z planowanym przekazaniem owej pary do eksploatacji w 2024 roku? Cięcia stali w HSHI na kadłuby HN8091 / HN8095 rozpoczęły się w lutym oraz sierpniu 2021 i te 2 jednostki armator Knutsen już wyczarterował podmiotowi Shell.
Oficjalnie nie wiadomo ile kolejnych metanowców (poza 8 wymienionymi) Knutsen OAS Shipping ma zamówione w grupie stoczniowej HHI+HSHI. Wiadomo tylko, że zamówienia są ulokowane oraz to, że Shell wyczarterował od Knutsen metanowce powstające w HSHI w liczbie …7 (!?) jednostek!

Ostatnimi odebranymi LNGC z HHI przez Knutsen są: Adriano Knutsen (07/2019, nr kadłuba 2963), Rias Baixas Knutsen (09/2019, nr 2964) - oba pod banderą Hiszpanii, i Traiano Knutsen (06/2020, nr 3086) - bandera Norwegii. Te 3 jednostki wywodzą się z typoszeregu o nominalnej poj. 180 tys.m3, o wymiarach: dł. 298,97 / szer. 48 / max zanurzenie 12,52 m i prędkości eksploatacyjnej 19,5 w.
Owe 3 jednostki dla Knutsena poprzedziły 2 dla SK Shipping, tj. Prism Agility (05/2019, nr 2937) i Prism Brilliance (05/2019, nr 2938), który był w Świnoujściu w V 2021 z [126.] - ładunek z Freeport.
Od ponad roku nie oddano w HHI kolejnej jednostki z tego typoszeregu. Czyżby zaprzestano budowy tego modelu i zastąpiono go konstrukcją powstającą równolegle w HSHI? ↓


                                 HHI: 180 tys.m3 / 299 m / 48                                                                       HHI/HSHI: 174  tys.m3 / 299 m / 46   
Zdjęcia ukazują charakterystyczne wizualne różnice ułatwiające rozpoznanie tych typoszeregów.    

Podsumowując:
kolejne 2 jednostki budowane przez HHI dla Knutsen, czyli pierwsze 2 metanowce z przeznaczeniem na czarter dla PGNiG Supply&Trading (HN3243, HN3244), będą z typoszeregu o nominalnej pojemności 174 tys.m3 i wymiarach: dł. 299 / szer. 46 (46,4?) / max zanurzenie 12,52 m.
Ten typoszereg realizują równolegle stocznie HHI i HSHI (też dla Knutsen - wspomniane 6 jednostek HN8091/…/6). Zainteresowane podmioty: Knutsen_OAS_S/ PGNiG_S&T/ HHI/ HSHI nie komunikują gdzie będzie budowana druga para interesujących nas LNGC.

Wacław Sałaban, wrzesień 2021 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,