W Ulsan, w stoczni Hyundai Heavy Industries, ruszyła budowa metanowca (30.08. odbyła się ceremonia cięcia stali - nie położenia stępki!) dla Knutsen OAS Shipping o stoczniowym nr. kadłuba HN3243, który ma być pierwszą jednostką (z 4) czarterowaną przez sp. PGNiG Supply & Trading, jako wyłączny użytkownik przez 10 lat (+ ewentualne przedłużenie kontraktu). Ukończenie budowy i przekazanie jednostki do eksploatacji jest planowane w 2023 roku. Za rok będzie można zacząć sprawdzać, czy pod nr. IMO 9922976 coś już istnieje?
Wróżąc z fusów: metanowiec CośTam Knutsen zdąży (!) i będzie idealnym kandydatem na dowózkę (II kw. 2023 roku) jubileuszowej {200.} dostawy ogółem dla Terminalu Świnoujście (im. czyjegoś tam), niby jako pierwszy …metanowiec PGNiG, z ładunkiem amerykańskim LNG z nowego terminala Calcasieu Pass, w ramach pierwszego długoterminowego kontraktu FOB! Ale się kroi polityczny event!
Wyjaśnienie
absurdalnego określenia ↑: „metanowce
PGNiG”.
Knutsen OAS Shipping / właściciel / armator / zarządzający metanowcami, w
ramach 2 kontraktów czarterowych (2x 2 jedn.) będzie odpowiadał za
eksploatację, tzn. dostarczenie statków, obsadzenie ich załogą oraz utrzymanie
w odpowiednim stanie technicznym – to tak w skrócie.
Po
stronie PGNiG Supply & Trading
będzie kontrola handlowa nad jednostkami. Czyli czarterujący będzie miał
zarządczość wyłącznie na poziomie zbliżonym do zamówienia taksówki zarezerwowanej
na stałe, tzn. zarządzi: skąd, kiedy, dokąd i częściowo …na kiedy, gdyż w
tym uczestniczyć będzie 3 strona - warunki hydrometeorologiczne.
Natomiast
buńczuczne określenia w stylu, że będzie to jednostka stanowiąca pierwszy
kamień milowy budowy floty nowoczesnych gazowców PGNiG, ma wymiar identyczny
jak POLSKI (rozk)ŁAD lub NOWY (uk)ŁAD.
Wyjaśnienie
kwestii nowoczesności budowanych i następnie wyczarterowanych metanowców.
Nowoczesność
ich konstrukcji (a będzie!), np. nowoczesne silniki i ekonomiczne systemy
napędowe, "smarowanie" części
podwodnej kadłuba pęcherzykami powietrza, ma zasadniczo wpływ na koszty
eksploatacji ponoszone przez armatora/zarządcę, natomiast, wysoka izolacyjność
zbiorników, czyli mała rata dobowej samoregazyfikacji ładunku, systemy
ponownego skraplania gazu po samoczynnej regazyfikacji, zwiększone limity
napełnienia zbiorników (>99%), czy też duża prędkość ekonomiczna i
eksploatacyjna, wpływają na efektywność transportową, której beneficjentem jest
czarterobiorca.
Na
koniec, niezależnie od długości okresu czarteru metanowca (od „na 1 podróż”, po
na kilkanaście lat), dobowe stawki czarterowe dla nowych jednostek są istotnie
wyższe, właśnie z uwagi na korzyści czarterobiorcy związane z nowoczesnością
jednostki i obecnie na rynku spotowym (!) oscylują +/- 93 tys. USD za dobę.
***** ***
Wracając
do ceremonii w stoczni Ulsan, tym
samym, nie potwierdziło się
podejrzenie, że pierwsze 2 metanowce wyczarterowane przez PS&T powstaną w stoczni
Hyundai Samho Heavy Industries, w której Hyundai Heavy Industries posiada
94,92% udziałów. Druga jednostka, o stoczniowym nr. kadłuba HN3244 (IMO 9922988), ma planowane zakończenie budowy również w 2023 roku.
Natomiast
nie wiadomo z której stoczni będzie kolejna czarterowana para metanowców Knutsen. Czy będzie z grupy 6 metanowców (nr. HN8091/2/3/4/5/6) powstających
w Mokpo/Yeongam - stocznia Hyundai Samho Heavy Industries, z planowanym
przekazaniem owej pary do eksploatacji w 2024 roku? Cięcia stali w HSHI na
kadłuby HN8091 / HN8095 rozpoczęły się w lutym oraz sierpniu 2021 i te 2 jednostki
armator Knutsen już wyczarterował
podmiotowi Shell.
Oficjalnie
nie wiadomo ile kolejnych metanowców (poza 8 wymienionymi) Knutsen OAS Shipping ma zamówione w grupie stoczniowej HHI+HSHI. Wiadomo tylko, że zamówienia są ulokowane oraz to, że Shell wyczarterował od Knutsen metanowce powstające w HSHI w
liczbie …7 (!?) jednostek!
Ostatnimi
odebranymi LNGC z HHI przez Knutsen są: Adriano
Knutsen (07/2019, nr kadłuba 2963), Rias
Baixas Knutsen (09/2019, nr 2964) - oba
pod banderą Hiszpanii, i Traiano Knutsen
(06/2020, nr 3086) - bandera Norwegii. Te 3 jednostki wywodzą się z typoszeregu
o nominalnej poj. 180 tys.m3, o wymiarach: dł. 298,97 / szer. 48 / max zanurzenie 12,52
m i prędkości eksploatacyjnej 19,5
w.
Owe
3 jednostki dla Knutsena poprzedziły 2 dla SK
Shipping, tj. Prism Agility (05/2019,
nr 2937) i Prism Brilliance (05/2019,
nr 2938), który był w Świnoujściu w V 2021 z [126.] - ładunek z Freeport.
Od
ponad roku nie oddano w HHI kolejnej jednostki z tego
typoszeregu. Czyżby zaprzestano budowy tego modelu i zastąpiono go konstrukcją powstającą
równolegle w HSHI? ↓

Podsumowując:
kolejne
2 jednostki budowane przez HHI dla Knutsen, czyli pierwsze 2 metanowce z
przeznaczeniem na czarter dla PGNiG Supply&Trading
(HN3243, HN3244), będą z typoszeregu o nominalnej pojemności 174 tys.m3 i wymiarach: dł. 299 / szer. 46 (46,4?) / max zanurzenie 12,52
m.
Ten
typoszereg realizują równolegle stocznie HHI
i HSHI (też dla Knutsen - wspomniane 6 jednostek HN8091/…/6). Zainteresowane
podmioty: Knutsen_OAS_S/ PGNiG_S&T/ HHI/ HSHI nie komunikują gdzie będzie
budowana druga para interesujących nas LNGC.
Wacław Sałaban, wrzesień 2021 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,