środa, 29 września 2021

Ciekawe marszruty cz.3

Trwa przewietrzanie jednostek Q-Flex do Ameryki Południowej - do Aracaju w Brazylii (FSRU Golar Nanook). Przewietrzanie od typowych marszrut na Bliski (bardzo ↓), Środkowy i Daleki Wschód, oraz do Europy. Po Al Oraiq, Al Kharsaah i Al Ruwais do Brazylii popłynęły w miesięcznym odstępie Al Shamal i Al Khuwair.

*****  ***

Dystrybucja katarskiego LNG w Zatoce Perskiej, czyli na bardzo Bliskim Wschodzie:

Równoczesny rozładunek jednostek Q-Max i Q-Flex w Kuwejcie to gratka!
Rasheeda 21.09.h0700-22.09.h1330 i Al Oraiq 21.09.h1500-22.09.h1600.

Mina Saud - Kuwejt.
Zawinięcie Rasheeda do terminalu Mina Saud ↑ było 3 pobytem Q-Max, po inauguracji Al Samriya (26-27.08.) i po Mekaines (01-02.09.). LNGC Q-Flex do Kuwejtu przypływają z regularnością 2/3-ch dostaw w miesiącu.
Z importem kuwejckim jest związana inna specyficzna logistyka trwająca od 2 miesięcy. To odbiory, jako drugi podmiot, ładunków współdzielonych z terminalem Hazira - Indie, dostarczanych przez Q-Flex [Fraiha; Mesaimeer; Al Thumama; Al Oraiq; Al Khattiya].

Jebel Ali - Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Po konflikcie dyplomatycznym, po wojnie politycznej, ponownie Katar zaczął handlować LNG z ZEA. Oto zestawienie 11 dostaw do FSRU Explorer w Jebel Ali: zainaugurował Al Ghariya (13-15.05.) i następnie kolejno Al Kharsaah (30.05.-02.06. i 15-19.06.); Al Nuaman (05-08.06., 21-23.08. i 16-18.09.); Al Safliya (06-08.07.); Al Hamla (12-17.07. i od 28.09.); Murwab (26-28.07.); Al Utouriya (09-11.08.).

*****  ***

Po „inwazji” metanowców kl. Q-Max (Al Dafna/Al Mafyar) z ładunkami współdzielonymi z terminalem Sagunto, 13  dostawę dla FSRU LNG Croatia zrealizował SCF Barents z Sabine Pass. Był to 2 ład. z tego terminalu eksportowego.
SCF Barents po dość długim rozładunku (12-16.09.) obecnie bez celu włóczy się 10 dobę, tj. dryfuje bez zatrudnienia na S od Krety. Przypomnę, ten LNGC jest czarterowany przez Shell od Sovcomflot. Shell nie ma czego jesienią rozwozić?

*****  ***

Drugą setkę masowych dostaw (ładunki >20 000 kubików LNG) do Kłajpedy - FSRU Independence zainicjował dowózką GasLog Westminster (101./ 22-24.09.) i była to realizacja drugiej dostawy, raz za razem, tego metanowca z Sabine Pass na Litwę. Uprzednio była to 99./14-16.08. Rozdziela je jubileuszowy ładunek dostarczony przez Madrid Spirit (100./03-04.09.).

*****  ***

Spółka Venture Global LNG poinformowała, że ​​rozpoczęła prace nad przygotowaniem placu budowy pod planowany terminal Plaquemines LNG w Luizjanie. Prace polegały na ulepszeniu istniejącego dojazdu, zamontowaniu ogrodzenia i…wykoszeniu terenu. Prace trwające od połowy VIII, po 10 dniach przerwał huragan Ida.
Spółka nie podjęła jeszcze decyzji o rozpoczęciu zasadniczej budowy tego terminalu! Obecnie owa decyzja ma zostać podjęta w IV kwartale 2021, a ewentualna działalność komercyjna mogłaby rozpocząć się w 2024 roku.
Terminal Plaquemines LNG ma dysponować 18 modułowymi stacjami skraplania gazu (identycznie jak powstający terminal Calcasieu Pass), ze zdolnością produkcji 20 mln ton LNG rocznie i będzie wyposażony w 4 zbiorniki lądowe i 3 nabrzeża załadunkowe.
Terminal Plaquemines LNG dysponuje zawartymi umowami eksportowymi na okres 20 lat; z PGNiG na 4 mln ton/rok (po ostatnim aneksowaniu kontraktu z poziomu 2,5 mln), oraz z francuskim EDF na 1 mln ton/rok.
Przy podejmowaniu ostatecznej decyzji inwestycyjnej, proporcja 4:1 mocy wytwórczej do wielkości zakontraktowanej, ma niebagatelne znaczenie. 

*****  ***

Do 27.09. zatłaczanie gazu przeważało nad sporadycznym odbieraniem z magazynów podziemnych [Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem.]. Najwyższe zatłoczenie osiągnięto 27/28.09. w wymiarze 34 586,1 [GWh], stanowiące 97% napełnienia. Do 100% brakowało 1 ładunku Q-Flex.
W kontekście niby europejskiej paniki gazowej (w tym określeniu pomijam Wlk. Brytanię po brexicie) i deficytów magazynowych, trwożąco głoszonych przez niby fachowca od ubóstwa energetycznego EU - Janusza Kowalskiego, przypomnę, że ubiegłoroczne zapasy gazu w Polsce stanowiły na przełomie IX/X napełnienie w wymiarze 99% (+ COŚ w magazynach na Ukrainie).
Innym wymiarem obecnego magazynowego zapasu była wielkość ok. 25,5 średnich ładunków Q-Flex dowożonych do Terminalu Świnoujście - liczone po ich regazyfikacji!
W tym czasie zbiorniki lądowe w terminalu miały napełnienie ~1486 GWh, czyli niecały ładunek Q-Flex (w tym min rezerwa technologiczna). Natomiast proces regazyfikacji w terminalu od 21.09. jest wstrzymany. Przegląd/remoncik/awaria/rozbudowa? Uprzednie dłuższe wstrzymanie regazyfikacji było we IX 2019 roku i trwało 10 dób (06-15.09.).

Tymczasem (↑), nie ma oficjalnych zapowiedzi dotyczących kolejnych(-ej) dostaw(y) do Terminalu Świnoujście. Natomiast trwa intensywne zagęszczenie dostaw jednostkami Q-Flex do Zeebrugge, wyekspediowanych z Ras Laffan we IX z odbiorem IX-X. Czy to przypadek bez związku?

Wacław Sałaban, koniec września 2021 roku.

Aktualizacja 02.10.:
- Al Hamla 30.09. zakończył rozładunek w Jebel Ali,
- SCF Barents po 12 dobach włóczęgi bez celu, 30.09. popłynął do Port Rashid/Egipt,
- wstrzymaną od 21.09. regazyfikację w Terminalu Świnoujście wznowiono 01.10. - po 10 dobach,
- jest już oficjalna zapowiedź kolejnego zawinięcia: Al Kharsaah ETA 17.10.

Przychodzi para do szatni i oddaje 2 płaszcze.
- Na jeden numerek?
- Nie, na kawę.

2 komentarze:

  1. Al Kharsaah spodz. 17.10.g.06.00 wg.dyspozytora

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdeczne dzięki za informację.
      No to po dylemacie: mieć, czy zjeść ciastko?
      (x9 Al Nuaman / debiut Al Kharsaah)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,