Trwa
przewietrzanie jednostek Q-Flex do Ameryki Południowej - do Aracaju w Brazylii (FSRU Golar Nanook). Przewietrzanie od
typowych marszrut na Bliski (bardzo ↓), Środkowy i Daleki Wschód, oraz do
Europy. Po Al Oraiq, Al Kharsaah
i Al Ruwais do Brazylii popłynęły
w miesięcznym odstępie Al Shamal i Al Khuwair.
***** ***
Dystrybucja katarskiego LNG w Zatoce Perskiej, czyli na bardzo Bliskim Wschodzie:
Mina
Saud - Kuwejt.
Zawinięcie
Rasheeda do terminalu Mina Saud ↑ było 3 pobytem Q-Max, po
inauguracji Al Samriya (26-27.08.) i
po Mekaines (01-02.09.). LNGC Q-Flex
do Kuwejtu przypływają z regularnością 2/3-ch dostaw w miesiącu.
Z
importem kuwejckim jest związana inna specyficzna logistyka trwająca od 2
miesięcy. To odbiory, jako drugi podmiot, ładunków współdzielonych z terminalem Hazira
- Indie, dostarczanych przez Q-Flex [Fraiha; Mesaimeer; Al Thumama; Al Oraiq; Al Khattiya].
Jebel
Ali - Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Po
konflikcie dyplomatycznym, po wojnie politycznej, ponownie Katar zaczął
handlować LNG z ZEA. Oto zestawienie 11 dostaw do FSRU Explorer w Jebel Ali:
zainaugurował Al Ghariya (13-15.05.)
i następnie kolejno Al Kharsaah
(30.05.-02.06. i 15-19.06.); Al Nuaman
(05-08.06., 21-23.08. i 16-18.09.); Al
Safliya (06-08.07.); Al Hamla
(12-17.07. i od 28.09.); Murwab
(26-28.07.); Al Utouriya (09-11.08.).
***** ***
Po
„inwazji” metanowców kl. Q-Max (Al
Dafna/Al Mafyar) z ładunkami
współdzielonymi z terminalem Sagunto, 13
dostawę dla FSRU LNG Croatia
zrealizował SCF Barents z Sabine
Pass. Był to 2 ład. z tego terminalu eksportowego.
SCF Barents po dość długim rozładunku (12-16.09.) obecnie bez
celu włóczy się 10 dobę, tj. dryfuje bez zatrudnienia na S od Krety. Przypomnę,
ten LNGC jest czarterowany przez Shell od Sovcomflot. Shell nie ma czego
jesienią rozwozić?
***** ***
Drugą setkę masowych dostaw (ładunki >20 000 kubików LNG) do Kłajpedy - FSRU Independence zainicjował dowózką GasLog Westminster (101./ 22-24.09.) i była to realizacja drugiej dostawy, raz za razem, tego metanowca z Sabine Pass na Litwę. Uprzednio była to 99./14-16.08. Rozdziela je jubileuszowy ładunek dostarczony przez Madrid Spirit (100./03-04.09.).
***** ***
Spółka Venture Global LNG poinformowała, że rozpoczęła prace nad
przygotowaniem placu budowy pod planowany terminal Plaquemines LNG w Luizjanie. Prace polegały na ulepszeniu
istniejącego dojazdu, zamontowaniu ogrodzenia i…wykoszeniu terenu. Prace
trwające od połowy VIII, po 10 dniach przerwał huragan Ida.
Spółka
nie podjęła jeszcze decyzji o rozpoczęciu zasadniczej budowy tego
terminalu! Obecnie owa decyzja ma zostać podjęta w IV kwartale 2021, a
ewentualna działalność komercyjna mogłaby rozpocząć się w 2024 roku.
Terminal Plaquemines LNG ma dysponować 18 modułowymi stacjami skraplania gazu (identycznie jak
powstający terminal Calcasieu Pass), ze zdolnością produkcji 20 mln ton LNG
rocznie i będzie wyposażony w 4 zbiorniki lądowe i 3 nabrzeża załadunkowe.
Terminal Plaquemines LNG dysponuje zawartymi umowami eksportowymi na okres 20
lat; z PGNiG na 4 mln ton/rok
(po
ostatnim aneksowaniu kontraktu z poziomu 2,5
mln), oraz z francuskim EDF na 1 mln
ton/rok.
Przy
podejmowaniu ostatecznej decyzji inwestycyjnej, proporcja 4:1
mocy wytwórczej do wielkości zakontraktowanej, ma
niebagatelne znaczenie.
***** ***
Do
27.09. zatłaczanie gazu przeważało nad sporadycznym odbieraniem z magazynów
podziemnych [Gromadź piękne chwile.
My zajmiemy się gazem.]. Najwyższe zatłoczenie osiągnięto 27/28.09. w
wymiarze 34 586,1 [GWh],
stanowiące 97% napełnienia. Do 100%
brakowało 1 ładunku Q-Flex.
W
kontekście niby europejskiej paniki gazowej (w tym określeniu pomijam
Wlk. Brytanię po brexicie) i deficytów magazynowych, trwożąco głoszonych
przez niby fachowca od ubóstwa energetycznego EU - Janusza Kowalskiego, przypomnę, że ubiegłoroczne
zapasy gazu w Polsce stanowiły na przełomie
IX/X napełnienie w wymiarze 99% (+ COŚ w magazynach na Ukrainie).
Innym
wymiarem obecnego magazynowego zapasu była wielkość ok. 25,5 średnich ładunków
Q-Flex dowożonych do Terminalu Świnoujście - liczone po ich regazyfikacji!
W
tym czasie zbiorniki lądowe w terminalu miały napełnienie ~1486 GWh, czyli niecały ładunek Q-Flex (w tym min rezerwa technologiczna).
Natomiast proces regazyfikacji w terminalu od 21.09. jest wstrzymany.
Przegląd/remoncik/awaria/rozbudowa? Uprzednie dłuższe wstrzymanie regazyfikacji
było we IX 2019 roku i trwało 10 dób (06-15.09.).
Tymczasem (↑), nie ma oficjalnych zapowiedzi dotyczących kolejnych(-ej) dostaw(y) do Terminalu Świnoujście. Natomiast trwa intensywne zagęszczenie dostaw jednostkami Q-Flex do Zeebrugge, wyekspediowanych z Ras Laffan we IX z odbiorem IX-X. Czy to przypadek bez związku?
Wacław Sałaban, koniec września
2021 roku.
Aktualizacja
02.10.:
- Al Hamla 30.09. zakończył rozładunek w Jebel
Ali,
- SCF Barents po 12 dobach włóczęgi bez
celu, 30.09. popłynął do Port Rashid/Egipt,
- wstrzymaną
od 21.09. regazyfikację w Terminalu Świnoujście
wznowiono 01.10. - po 10 dobach,
-
jest już oficjalna zapowiedź kolejnego zawinięcia: Al Kharsaah ETA 17.10.
Przychodzi para do szatni i oddaje 2 płaszcze.
- Na jeden numerek?
- Nie, na kawę.
Al Kharsaah spodz. 17.10.g.06.00 wg.dyspozytora
OdpowiedzUsuńSerdeczne dzięki za informację.
UsuńNo to po dylemacie: mieć, czy zjeść ciastko?
(x9 Al Nuaman / debiut Al Kharsaah)