sobota, 2 października 2021

Al Kharsaah zadebiutuje!

Po 14,5 miesiącach bez debiutu jednostki klasy Q-Flex (uprzednio Al Karaana [102.]) w Gazoporcie Świnoujście, jako 27 (z 31), zadebiutuje Al Kharsaah (ETA 17.10.). Zarazem jako ostatni z 7 Q-Flex z rodowodem SHI*. Kolejność ich przekazania do eksploatacji: Tembek, Al Shamal, Al Hamla, Al Huwaila, Al Kharsaah, Al Khuwair i Al Ghashamiya. Czyli jest z grupy o największej pojemności nominalnej** - jest szansa na szczególnie duży ładunek. Czy będzie wśród rekordowych?

Terminal LNG Al-Zour w Mina Saud - Kuwejt.
AlKharsaah z charakterystyczną rufą/pawężą dla jednostek powstałych w SHI
[ciekawsze ujęcia rufy/pawęży we wpisie Co robi Al Kharsaah?].

Al Kharsaah wiekowo we flocie 31 Q-Flex jest średniakiem - został przekazany do eksploatacji jako 16(!)-ty w VI 2008 roku. Powstająca w Samsung mała grupka 7 Q-Flex, była „wprawką” stoczniową przed budową 11 Q-Max z 14 powstałych w owym okresie. Pozostałe 3 powstały w DSME (+ 7 lat później na bazie Q-Max zbudowano MOL FSRU Challenger).

Al Kharsaah pływa pod banderą Bahamów (mało liczna grupa we flocie Nakilat***), uprzednio pływał w czarterze RasGas, przed złączeniem z Qatargas. Nie natknąłem się na jakiś ekscytujący fakt/ incydent (zderzenie, taranowanie, trałowanie pławy nawigacyjnej itp.) związany z eksploatacją tej jednostki.
Jest bardzo rzadkim gościem na wodach wokółeuropejskich. Od IV 2018 roku zrealizował tylko 5 dowózek do Europy - wszystkie do Milford Haven! We wcześniejszych latach, płynąc do Europy, również zasadniczo nawiedzał walijski Milford Haven i sporadycznie angielski terminal Isle of Grain. Ostatnio w Europie był w VI 2020 roku - ponad 15 miesięcy temu! ↓

Gibraltar 20.06.2020 roku: Al Kharsaah podczas ostatniego pobytu w Europie - w drodze powrotnej do Ras Laffan.
Po KLW widać, że jest po rozładunku (oczywiście w Milford Haven) i pod balastem.
Konsekwencją rzadkiego bywania U NAS, jest uboga ilość dostępnych zdjęć i brak ciekawych ujęć tej jednostki.

Współtworzy grupę 6 Q-Flex (po tylko 5-7 zawinięć do Europy od IV 2018) i wśród nich są 4 jeszcze nie goszczące w Świnoujściu! To nie jest przypadek. Rekordziści (8 Q-Flex) w tym okresie przypływali do Europy 13/14/15-krotnie. Z tej perspektywy wyprawa na Bałtyk i do Polski, jest dla Al Kharsaah szczególna i wybitnie egzotyczna! Identycznie dla obserwatorów ruchu LNGC. Z punktu widzenia europejskiego obserwatora Al Kharsaah to nieszczególny metanowiec, taki typowy wyrobnik dalekowschodni, ale:

12.07.2021 - podczas rozładunku dostawy rozruchowej do kuwejckiego Terminalu LNG Al-Zour w Mina Saud (+ zdjęcie ↓).

Al Kharsaah ostatnie marszruty, poprzedzające obecną podróż do Świnoujścia, o dziwo, nie odbył na Środkowy i Daleki Wschód! Natomiast dostarczył ładunki do:
- Kuwejtu / Mina al-Ahmadi (18-20.05.) - typowa dostawa po intensyfikacji handlu Katar > Kuwejt,
- ZEA / Jebel Ali (30.05.-02.06. i 15-19.06.) - 2 i 4 dostawa po inauguracji handlu Kuwejt > ZEA,
- Kuwejtu / Mina Saud (12-1?.07.) - pierwszy ładunek rozruchowy dla Terminalu LNG Al-Zour,
- Brazylii / Aracaju / FSRU Golar Nanook (22-25.08.) - cumował jako 2 historycznie Q-Flex.

Inne ciekawe marszruty Al Kharsaah. W VII 2019 roku jako 2 Q-Flex zrealizował dostawę do Dortyol (Turcja), cumując do krótkoczasowo wyczarterowanego MOL FSRU Challenger (FSRU Q-Max). Był w grupie 6 Q-Flex realizujących taką szczególną dostawę do Turcji/Dortyol.
Natomiast jesienią 2019, w 83 dni (19.09.-11.12.) zrealizował marszrutę: Ras Laffan >Milford Haven (typowo gdy do Europy) > Sabine Pass (2 zawinięcie Q-Flex) > Dahej > Ras Laffan. Czyli wykonał usługę czarterową - incydentalną we flocie Nakilat! Czy specyfiką tego Q-Flex jest być drugim?

W Świnoujściu będzie jako 27 Q-Flex (↑) z 27 dostawą tegoroczną (↓).

Z drobiazgów statystycznych dotyczących dostaw/zawinięć/metanowców, a interesujących wnikliwych obserwatorów, zwracam uwagę, że będzie to tegoroczna 15 dostawa katarska i każda realizowana przez inny Q-Flex. W poprzednich latach 2018-2020 (wcześniej był tylko kontrakt Qatargas-1), na 18 dostaw z Ras Laffan w każdym roku, ich dowózkę zrealizowało po 14 różnych jednostek kl. Q-Flex. Rok 2021 (na razie) jest bez dublowania pobytu w gazoporcie przez ten sam Q-Flex.
Kolejnym szczególikiem statystycznym jest to, że płynąca dostawa jest 4-tą pod rząd dostawą katarskiego LNG - dostawy [137.-140.]. Nie jest to pierwsza taka sytuacja od przełomu lat 2018/2017, tj. od momentu rozpoczęcia importowania licznych dostaw spotowych i z kontraktu średnio-terminowego (Centrica LNG Company Ltd - brytyjski pośrednik handlowy). Podobnie było (4 ładunki ciurkiem) ubiegłej jesieni [109.-112.]. Była też odwrotna sytuacja - 4 ładunki niekatarskie pod rząd na koniec zimy 2020 -dostawy [84.-87.], z USA (Hackberry/CovePoint/Freeport) i z Point Fortin (Nigeria). Wszystkie te 4 ładunki były chudawe.
Różna sezonowość tych zagęszczeń nie jest przypadkowa. Amerykańskie LNG miało być tanie i takowe jest po sezonie. Przed sezonem również jest realizowany tani import z USA …nie ma jego dostaw. Szykujmy się na kontynuację tej jesiennej serii. Norweskie LNG nadal nie jest wytwarzane, od momentu pożaru w terminalu na wyspie Melkoya - 28.09.2020 roku.

Płynie [140.] ogółem, 90. katarski i 27. tegoroczny ładunek dla Terminalu Świnoujście i inaugurujący IV kwartał. Jeśli zapowiedź prezesa PGNiG z 19.11.2020 roku jest aktualna, to poza zapowiadaną, do końca roku dotrą jeszcze 4 dostawy. 3 z Ras Laffan? + inna? Może jednak norweska?

Wacław Sałaban, wrzesień/październik 2021 roku. 

PS Też mnie zdumiewa ilość szczególności w tym zawinięciu. Jakiś czas temu zostałem zapytany dlaczego opisuję szczegółowo poszczególne metanowce w zapowiedziach ich zawinięcia, a nie we wpisach podsumowujących ich dowózkę? No to właśnie jest stosowny moment na odpowiedź.
Medialne publikatory w ogóle nie zapowiadają płynących dostaw LNG i realizujących dowózkę wozigazów. Natomiast w podsumowaniach zawinięć, …nie chcę z nimi konkurować w obszerności, szczegółowości i przede wszystkim w … wiarygodności informowania.

* Bez zawijania na Bałtyk pozostaną aż 3 z 8 Q-Flex ze stoczni HHI: Al Thumama, Al Sahla i Al Rekayyat, oraz Fraiha, jako ostatni z 16 powstałych w DSME.
** Stworzonej z: Al Shamal, Al Huwaila, Al Khuwair i Al Kharsaah oraz Al Ghashamiya - bezwzględny rekordzista pojemnościowy wśród Q-Flex. Ową 5 uzupełniają jeszcze 2 jednostki (wszystkie z SHI): Tembek i Al Hamla, o ciut mniejszych pojemnościach (tutaj więcej i dlaczego). O tym, że jest to czołówka pojemnościowa, potwierdza tabela rekordowych ładunków odebranych przez Terminal Świnoujście. 10 największych dostaw dowiozła wymieniona na początku czwórka (5 bez Al Kharsaah obecnie płynącego w debiucie).
*** Nieprzypadkowy wyróżnik związany ze stosownym współudziałem właścicielskim/zarządczym w tej grupce Q-Flex (współudziały PRONAV SHIP MANAGEMENT GMBH lub TEEKAY SHIPPING GLASGOW LTD).

Folwark zwierzęcy po polsku,
czyli jak dwa wieprze na rozkaz kaczora
miały przy pomocy jednej krowy
odwrócić uwagę od stada tłustych kotów.
Wszelkie podobieństwo do prawdziwych postaci jest przypadkowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,