niedziela, 17 października 2021

Ciekawe marszruty cz.5 + zestawienie

Ciągnę ów temat ciekawych marszrut, gdyż przeciąga się marazm obserwacyjny za sprawą trwającego już 3 miesiące taniego importu LNG z USA. Tym samym przypływają tylko regularnie dostawy (a fe) katarskie. Płynie 5 ładunek podrząd z Ras Laffan i nie o Al Khaarsah tu chodzi, właśnie dopływającego z 4 dostawą. Trwa seria katarska nie przedzielona dowózką skąd indziej, ale tym razem od … QatarEnergy!


Była zmiana Statoil w Equinor (15.03.2018 roku). Tym samym nie Statoil odpowiada za …
pożar (28.09.2020) w terminalu LNG na wyspie Melkøya! [dalej więcej ↓ ]
Teraz (11.10.2021) nastąpiła zamiana Qatar Petroleum w QatarEnergy. Ciekawe czy PGNiG wie o tym?

W kontekście taniego ↑ importu LNG z USA.
Po wojnie gazowej (handlowej) USA-Chiny, tzn. po blokadzie amerykańskiego eksportu LNG do Chin, wywołanej przez Trumpa (kulminacja w 2019 roku z całkowitym upadkiem handlu LNG), Chiny, tzn. giganci energetyczni Sinopec Corp; China National Offshore Oil Company (CNOOC); Zhejiang Energy + inne lokalne podmioty, sposobią się do zawarcia kilku długoterminowych kontraktów z amerykańskimi wytwórcami LNG (z Cheniere i Venture Global głównie). Oznaczałoby to znaczny wzrost chińskiego importu LNG z USA w nadchodzących latach. Rozmowy przyspieszyły obecną jesienią, za sprawą światowego rozchwiania energetycznego i zarazem kryzysu gazowego (Sasin: …wina Tuska). Kilka dni temu sp. CNOOC ogłosiła zawarcie pierwszej 13-letniej umowy z Cheniere. Poza podmiotami bezpośrednio zaangażowanymi, na wynik negocjacji oczekują: …Kanał Panamski i właściciele/armatorzy/operatorzy/czarterujący LNGC.

Tymczasem Norwegia, tzn. Equinor/Statoil, po kilku kolejnych zmianach deklarowanego terminu uruchomienia produkcji w popożarowym terminalu na wyspie Melkøya, zawzięcie remontuje, konserwuje, przebudowuje, itd., oraz nadal oszczędza swoje dobro narodowe - gaz ziemny ze złoża Snøhvit, zlokalizowanego pod norweską częścią Morza Barentsa i oddalonego około 160 km na NW od Hammerfest. Obecnie obowiązującym terminem ponownego uruchomienia wytwarzania LNG jest 31.03.2022 roku. Po 1,5 roku zawieszenia produkcji.

*****  ***

Zapowiadane zawinięcie nówki LNGShips Empress do terminalu LNG na wyspie Krk przy Omišalj (FSRU LNG Croatia) z ładunkiem z Ponit Fortin (Trinidad-Tobago), nastąpiło planowo 14.10. po 2-tygodniowym wstrzymaniu regazyfikacji podczas planowego przeglądu i konserwacji obiektu. Rok gazowy/terminalowy u Chorwatów trwa podobnie jak u Litwinów od X do końca XI. Czyli dostawa zrealizowana przez LNGShips Empress jest inauguracją gazowego roku 2021/2022. ↓

*****  ***

Opisywana uprzednio okrężna „wyprawa za OceanArctic Aurora, którą określiłem: Pływa się!, stała się jeszcze większą humoreską za sprawą aktualizacji portu docelowego - zamiast uprzednio Bilbao, obecnie jest Gibraltar!
Czyli ostatnia marszruta to: po pobycie na kotwicowisku Algeciras w dniach 09-10.09. (po powrocie przez Kanał Sueski z Gaolan/Chiny) żegluga na kotwicowisko przy Gibraltarze (ETA 20.10.), odległe o 2-3 Mm, via …środek Zatoki Meksykańskiej (28.09.-01.10.)! To prawie 10 tys. Mm żeglugi, oczywiście pod balastem.
Ciekawe, czy w zbiornikach jest jeszcze odpowiednia ilość LNG dla zapewnienia stosownego technologicznie schładzania zbiorników? Od ostatniego rozładunku w Gaolan (12-13.08.) minęły już 2 pełne miesiące. Przy samoregazyfikacji ładunku na poziomie 0,2% na dobę, ponad 60 dni (+ile jeszcze?) bez kolejnego załadunku, to poważny ubytek z min. rezerwy technologicznej.
Ten metanowiec nie jest wyposażony w stację ponownego skraplania raty gazu powstałej w wyniku samoregazyfikacji. Oczywiście, w żegludze trampowej z dostawami spotowymi na dystansach oceanicznych, pozostawia się technologiczną rezerwę LNG w celach schładzania zbiorników przez okres 1-1,5(2?) miesięcy, ale wątpię, aby na dłużej. Chyba nie obejdzie się bez procesowego ponownego schładzania zbiorników w którymś terminalu LNG - operacja czasochłonna i kosztowna.

*****  ***

Trwają regularne dostawy dla Brazylii, do Aracaju / FSRU Golar Nanook, realizowane przez Q-Flex z częstotliwością identyczną jak na Bałtyk. Po inauguracji tego eksportu, Katar w tym samym czasie dokonał po 6 wysyłek (Polska/Brazylia), co sugeruje, że kontrakt z Brazylią opiewa na 1,5-2 mln ton/rok. Przewietrzenia do Ameryki Południowej (dookoła Afryki) dokonały: Al Oraiq; Al Kharsaah; Al Ruwais - dokonują:  Al Shamal; Al Khuwair; Al Sheehaniya.
Trwają również nieodległe z Kataru dostawy do ZEAFSRU Explorer w Jebel Ali i do obu terminali w Kuwejcie.

Uprzednio informowałem o podróży Al Khattiya do Freeport (z Zeebrugge - po typowej dowózce z Kataru), który po 3 dobowym (13-16.10.) dryfowaniu na odległej redzie, ostatecznie wpłynął do … Sabine Pass! Czyli zamiast debiutu w Freeport, nastąpiło PIĄTE zawinięcie Q-Flex do Sabine Pass.
I tu jest konieczna weryfikacja uprzedniego zapisu: Nie jest to jakaś inauguracja, ale jest to incydentalność! W 2019 roku 2 Q-Flex (Al Kharsaah i Al Gharrafa) odbyły podobne podróże (Co testują katarskie Q-Flex?).
W owym stwierdzeniu pominąłem tegoroczne zawinięcie Al Ruwais, który z dostawą z Sabine Pass (24-25.05.) popłynął przez Kanał Sueski do hinduskiej Haziry (21-22.06). Do Sabine Pass przeprawił się przez Atlantyk po realizacji dostawy z Kataru do Zeebrugge. Podsumowując:
Al Khattiya jest 5 Q-Flex załadowującym ładunek w Sabine Pass (wracając z Zeebrugge), po Al Safliya (debiut w V-2019, w ramach rejsu dookoła Świata), Al Kharsaah (X-2019, z Milford Haven), Al Gharrafa (XI-2019, z Zeebrugge) i Al Ruwais (V-2021, z Zeebrugge).
Do Freeport i pozostałych terminali USA jednostki Q-Flex dotychczas nie zawijały!

*****  ***

Trwa, i to już prawie 3 miesiące, tani jesienny import LNG z USA do Polski. W tym czasie podziemne magazyny w kraju [Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem.] w dniu 08.10. osiągnęły szczytowe napełnienie 97%. Było to 34 680 GWh i było mniej od ubiegłorocznego szczytowego napełnienia w dniu 12.10.2020 (35 500 GWh / 99%) o 1 mały ładunek, np. dostawa z USA [50.] lub [96.] z Sabine Pass. To dwie z 5 najmniejszych dostaw w historii Terminalu Świnoujście. Z Kataru małe (czyli tanie) ładunki nie przypływają! 

Obecnie do Europy podążają 3 Q-Flex: Al Bahiya (wypłynął 10.10.); Al Aamriya (11.10.) i Murwab (15.10.).  Pewnie któryś przypłynie do Świnoujścia, a pozostałe może do Zeebrugge / Milford Haven. W tym przypadku jest obojętne który płynie na Bałtyk i to mimo, że dotychczas mają tylko po 1-2 zawinięcia: Al Aamriya był w 2019 i 2020 roku, Al Bahiya w 2019, a Murwab ponad 3 lata temu (VIII 2018) i jest 2 z najdłuższą niebytnością w Świnoujściu, po Umm Al Amad* od X 2016  - 5 lat przerwy! Czyli każdy z płynącej trójki, przypływając obecnie do Świnoujścia, przedłuży do 16 tegoroczną serię zawinięć Q-Flex bez powtórnego goszczenia którejś z tych jednostek! Natomiast cała seria, bez powtórek, będzie liczyła 17 różnych Q-Flex (+Al Sadd w XII 2020).  

Celowość? Przypadek? Jakie jest prawdopodobieństwo zaistnienia takiego stanu?**

* był jako 4 Q-Flex w Świnoujściu - zawinął z 7 dostawą katarską, po (4x) Al Nuaman oraz po Al Khuwair i Al Gattara. Też przed nim był Arctic Princes z norweskim ładunkiem z Melkøya.
** TYLKO 0,7068246…%, to jest prawdopodobieństwo zaistnienia takiego szeregu 17 zawinięć bez powtórzeń, gdy w każdym przypadku wybór spośród 30 (na 31) jednostek był losowy, tj. z uwzględnieniem czasowego wykluczenia możliwości żeglugi raz za razem, tzn. wkluczenie z kolejnego zawinięcia jednostki ostatnio realizującej dowózkę (dla częstotliwości zawinięć 1,5/miesiąc i przy 6 tygodniach trwania podróży okrężnej).
[prawdopodobieństwo dla zdarzenia „17 kol. różnych Q-Flex”, P=(31/31) x (30/30) x (29/30) x (28/30) x…x (16/30) x (15/30)]

*****  ***

Nieoczekiwane i spore zainteresowanie poprzednim wpisem Ciekawe marszruty cz.4, jest oczywiście konsekwencją marazmu w trwaniu taniego importu (↑). Obecna cz.5, jest zasadniczo kontynuacją wątków opisanych uprzednio.

Zbiorcze zestawienie wpisów o ciekawych marszrutach i innych ciekawych obserwacjach terminalowo-metanowcowych:
                  1. 16.02.2021 - Wieści z terminali
                  2. 22.03.2021 - Informacje i obserwacje
                  3. 23.04.2021 - Wieści terminalowo-metanowcowe
                  4. 29.05.2021 - Inne majowe obserwacje
                  5. 24.06.2021 - Wiosenne nietypowości w marszrutach Q-Flex
                  6. 16.07.2021 - Ciekawe marszruty
                  7. 29.08.2021 - Ciekawe marszruty cz.2
                  8. 29.09.2021 - Ciekawe marszruty cz.3
                  9. 07.10.2021 - Ciekawe marszruty cz.4
                10. 17.10.2021 - Ciekawe marszruty cz.5 + zestawienie

Wacław Sałaban, październik 2021 roku.


Zapowiadana rezygnacja z (vice)premierowania w styczniu 2022, to BARDZO dobra wieść!

Ewentualna żałoba narodowa zwykłemu posłowi NIE przysługuje!

A na ewentualną minutę ciszy w sejmie, oczekuję, że znaczne grono się …SPÓŹNI!

Vide ↓ minuta ciszy ku pamięci Prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza 16 stycznia 2019 roku.

Nieobecni są widoczni!

 *****  ***
[oj, boli te 8 gwiazdek! No to: JE_AĆ  PiS!  - _ w ramach akcji wyrugowywania: L, G, B i T ]


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,