Z 88 dostawą katarską przypłynie Al Gharrafa (ETA 05.09.), po prawie olimpiadzie nieobecności, tj. od 18.11.2017 roku. Będzie to 3 zawinięcie tego Q-Flex ze stoczni HHI, co sugeruje nie rekordowy, ale duży ładunek (+/-) 1417 GWh. Uprzednio dostarczył [12.] i [23.]. Będzie to również 13 zawinięcie metanowca Q-Flex w 2021 roku, za każdym razem inna jednostka! Ogółem będzie to [138.] dostawa.
O Al
Gharrafa.
5
lat temu pisałem o przygodzie tego Q-Flex na wodach Cieśniny Singapurskiej
w XII 2013 roku -[ 1 ].
Natomiast
o kwestiach technicznych i pozytywnych dokonaniach jednostki, jest w [ 2
] i [ 3
].
O
byłym operatorze Terminalu Świnoujście - Polskie LNG.
Z
okazji zawinięcia Al Gharrafa
przypomnę, że jego druga bytność w gazoporcie była pierwszym cumowaniem
metanowca (17-18.11.2017 r.) po katastrofie
budowlanej w Terminalu Świnoujście, zaistniałej w nocy 28/29.10.2017 roku (w noc zmiany
czasu CEST/CET). Podczas sztormowego wiatru z NW, o średniej sile, suwnica
bramowa zainstalowana na kopule wschodniego zbiornika LNG, przetoczyła się po
szynach i spadła ze zbiornika na rurociąg LNG, na szczęście okrakiem.
[ 4
]; [ 5
]; [ 6
]
Identyczna
suwnica bramowa na drugim, zachodnim zbiorniku, została niebawem zdemontowana i
obie zostały zastąpione też suwnicami bramowymi, ale o zdecydowanie „lżejszej”
konstrukcji. Katastrofą budowlaną, jej skutkami i wymianą owych suwnic,
Terminal Świnoujście - Polskie LNG (operator) się w mediach nie chwaliło.
Oczywiście, przyczyna nieskutecznego zablokowania suwnicy i ewentualna wina, są
… nieznane.
O
PGNiG.
Podczas
ostatniej dostawy LNG do Terminalu Świnoujście (19.08.), PGNiG na Twitterze
pochwaliło się info - wpisem: 👉 137 dostawa
LNG dla PGNiG,
👉 wolumen ok. 120 mln m sześc. gazu ziemnego (po regazyfikacji),
👉 dostawca Qatargas,
👉 typ kontraktu: długoterminowy,
👉 gazowiec Al
Karaana.
Czy
to będzie nowa tradycja, tzn. tak szczegółowa
informacja o dostawie wraz z
bezbłędnym określeniem jej wielkości? Czy to może był zwyczajny wypadek przy pracy informacyjnej?
Jedni po uaktywnieniu się Talibów wyłączają kamery internetowe śledzące ruch
jednostek w porcie, inni zaczęli szczegółowo informować o dostawach importowanego
LNG.
Zastanawiam
się, czy w przypadku realizacji dostawy takiej jak [49.] w dniach 19-20.01.2019
roku, również nastąpi tak precyzyjny i szczegółowy wpis? [wolumen; dostawca;
typ kontraktu]
Wacław Sałaban, sierpień 2021
roku.
Trzeba też zauważyć, że Al Gharrafa wykazuje zanurzenie 12,3 m wobec przeciętnego 12,2/12,1 m, co może wskazywać na duży ładunek.
OdpowiedzUsuńTak, a na mało słonawym i obecnie ciepłym Bałtyku zanurzenie wzrośnie o +0,1/0,2m! (+ bunkrowanie w Skagen)
UsuńW zestawieniu "2. Dostawy LNG do Świnoujścia [n.]" wielkości zanurzenia są na momenty wpły./wypł. do/z gazoportu.