poniedziałek, 23 sierpnia 2021

Al Gharrafa po olimpiadzie

Z 88 dostawą katarską przypłynie Al Gharrafa (ETA 05.09.), po prawie olimpiadzie nieobecności, tj. od 18.11.2017 roku. Będzie to 3 zawinięcie tego Q-Flex ze stoczni HHI, co sugeruje nie rekordowy, ale duży ładunek (+/-) 1417 GWh. Uprzednio dostarczył [12.] i [23.]. Będzie to również 13 zawinięcie metanowca Q-Flex w 2021 roku, za każdym razem inna jednostka! Ogółem będzie to [138.] dostawa.

Gibraltar:
↑ - 19.05.2020 r., po rozładunku w Milford  Haven w dn. 15-16.03.
↓ - 10.03.2021 r., po rozładunku w Zeebrugge w dniach 04-05.03.

O Al Gharrafa.
5 lat temu pisałem o przygodzie tego Q-Flex na wodach Cieśniny Singapurskiej w XII 2013 roku -[ 1 ].
Natomiast o kwestiach technicznych i pozytywnych dokonaniach jednostki, jest w [ 2 ] i [ 3 ].

O byłym operatorze Terminalu Świnoujście - Polskie LNG.
Z okazji zawinięcia Al Gharrafa przypomnę, że jego druga bytność w gazoporcie była pierwszym cumowaniem metanowca (17-18.11.2017 r.) po katastrofie budowlanej w Terminalu Świnoujście, zaistniałej w nocy 28/29.10.2017 roku (w noc zmiany czasu CEST/CET). Podczas sztormowego wiatru z NW, o średniej sile, suwnica bramowa zainstalowana na kopule wschodniego zbiornika LNG, przetoczyła się po szynach i spadła ze zbiornika na rurociąg LNG, na szczęście okrakiem.
[ 4 ]; [ 5 ]; [ 6 ]
Identyczna suwnica bramowa na drugim, zachodnim zbiorniku, została niebawem zdemontowana i obie zostały zastąpione też suwnicami bramowymi, ale o zdecydowanie „lżejszej” konstrukcji. Katastrofą budowlaną, jej skutkami i wymianą owych suwnic, Terminal Świnoujście - Polskie LNG (operator) się w mediach nie chwaliło. Oczywiście, przyczyna nieskutecznego zablokowania suwnicy i ewentualna wina, są … nieznane.

O PGNiG.
Podczas ostatniej dostawy LNG do Terminalu Świnoujście (19.08.), PGNiG na Twitterze pochwaliło się info - wpisem:                                    👉  137 dostawa LNG dla PGNiG,
                        👉  wolumen ok. 120 mln m sześc. gazu ziemnego (po regazyfikacji),
                        👉  dostawca Qatargas,
                        👉  typ kontraktu: długoterminowy,
                        👉  gazowiec Al Karaana.
Czy to będzie nowa tradycja, tzn. tak szczegółowa informacja o dostawie wraz z bezbłędnym określeniem jej wielkości? Czy to może był zwyczajny wypadek przy pracy informacyjnej? Jedni po uaktywnieniu się Talibów wyłączają kamery internetowe śledzące ruch jednostek w porcie, inni zaczęli szczegółowo informować o dostawach importowanego LNG.
Zastanawiam się, czy w przypadku realizacji dostawy takiej jak [49.] w dniach 19-20.01.2019 roku, również nastąpi tak precyzyjny i szczegółowy wpis? [wolumen; dostawca; typ kontraktu]

Wacław Sałaban, sierpień 2021 roku.




2 komentarze:

  1. Trzeba też zauważyć, że Al Gharrafa wykazuje zanurzenie 12,3 m wobec przeciętnego 12,2/12,1 m, co może wskazywać na duży ładunek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, a na mało słonawym i obecnie ciepłym Bałtyku zanurzenie wzrośnie o +0,1/0,2m! (+ bunkrowanie w Skagen)
      W zestawieniu "2. Dostawy LNG do Świnoujścia [n.]" wielkości zanurzenia są na momenty wpły./wypł. do/z gazoportu.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,