niedziela, 23 stycznia 2022

Niby 17 mld kubików gazu ziemnego zaimportowane drogą morską

[infografika - w 2/3 wpisu]

Do zaimportowania 17 mld m3 gazu ziemnego drogą morską (LNG) przez Terminal Świnoujście, brakuje 7 średnich dostaw katarsko-amerykańskich, tj. 7 po 1206,5 GWh (1396+1017)/2. W tym wyliczeniu pominąłem inne dostawy w historii Terminalu (norweskie/egzotyczne), o średniej  wielkości tylko 922 GWh, przy czym wyjątkowo w 2021 roku nie było takich dostaw.
Z okazji 150 dostaw LNG dla Terminalu Świnoujście nasuwa się pytanie ile z nich zostało zużytych w procesie technologicznej zamiany LNG w gaz ziemny (do regazyfikacji)? I co która z nich idzie w rozkurz technologiczny? Odpowiedź na oba pytania mimo wszystko zdumiewa. [5, co 30-ta]

Obecnie trwająca regazyfikacja - od ostatniego rozładunku - na poziomie 20% zdolności technicznej, przy początkowym napełnieniu zbiorników około 55%, świadczy o zaplanowanej bezczynności rozładunkowej w gazoporcie do końca stycznia i prawdopodobnie do 2-go tygodnia lutego. Może nawet do połowy miesiąca? Tym samym w lutym będą tylko 1-2 dostawy.
Po wypłynięciu z Ras Laffan w dn.16-17.01., w kierunku Europy podążają 2* Q-Flex, Al Ghashamiya i Al Karaana. Możliwe ETA w gazoporcie, któregoś z nich, to 07-09.02.
Po „tłustych” w dostawy XI i XII (po 4), mizerne są/będą styczeń (x2) i luty (do 2). Czyli do faktycznego poziomu „17” mld m3 g.zm. zaimportowanego drogą morską przez Terminal Świnoujście, wyryczanego przy okazji [150.] dostawy, musimy czekać min do …końca I kw.

*****  ***

W celu zrekompensowania powyższej mizerii informacyjnej spółki skarbu państwa, przedstawię inne ujęcie wielkości Terminala Świnoujście.
W dniach 17-18.01. został zamknięty (rozładunkowo) rok 2021 w kontekście ilości jednostek klasy Q-Flex wyekspediowanych z Ras Laffan do Europy i Turcji - czyli „za” Kanał Sueski. W 2021 roku nie było marszrut Q-Flex do Europy dookoła Afryki!
Na łącznie 71 dostaw dostarczonych w zbiornikach Q-Flex europejskim terminalom importowym, są w ekstralidze (kontrakty długotermin.): Zeebrugge 23 ładunki; Świnoujście x19; Milford Haven x15; oraz w „B-klasie” (odbiorcy sporadycznych ładunków spotowych): FOS Cavaou x4; Adriatic LNG x3,5; Revithoussa x2,5 (w tym 3 ład. współdzielone); Barcelona x2; Aliaga (Turcja) x1,5; Kartagena x0,5. Ale przed ewentualnym triumfalizmem powstrzymuje fakt, że w 2021 roku Milford Haven odebrał aż 25 ładunków dowiezionych przez …Q-Max (Zeebrugge x1).
Bycie (od lat) III terminalem europejskim w rocznej liczbie zawinięć największych metanowców ze światowej floty jest pewną wielkością. Wynik 18-19 zawinięć Q-Flex również jest wyróżniającym wynikiem na Świecie, ale pozycjonowanie, z uwagi na brak precyzyjnych danych, nie jest możliwe. 

Rok 2021 był szczególnie mało obfitym dla bytności Q-Flex w Europie - odbyło się około 50 mniej zawinięć niż w poprzednich latach 2018-2020. Przy czym, ów spadek dotyczył zasadniczo terminali południowoeuropejskich, dokonujących importu spotowego z Kataru.
Tu przypomnienie: często metanowce Nakilat komunikują w AIS jako cel podróży „N-Europe”, co oznacza powyżej…Brestu - terminale: Milford Haven, Isle of Grain, Dunkierka, Zeebrugge, Rotterdam i Świnoujście. Do Kłajpedy żaden katarski ładunek jeszcze nie dotarł.
Flota 31 Q-Flex realizuje około 330 dostaw w roku w kierunkach: na wschód od Jebel Ali po Japonię i na zachód od Kuwejtu po Świnoujście, z rzadkim odgałęzieniem do Brazylii. Czyli około co 17 załadowany Q-Flex płynie na Bałtyk.

Jest jeszcze jeden pozytyw powiązany z Terminalem Świnoujście i kiedyś go szerzej opiszę. Przy czym, jest to pozytyw wielopodmiotowy. Alfabetycznie: Fairplay Towage Polska Sp. z o.o. Sp.k., Szczecin-Pilot Sp. z o.o., Terminal LNG w Świnoujściu i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W tym konglomeracie PGNiG nie …istnieje, a Straż Graniczną …pominę.

Wacław Sałaban, styczeń 2022 roku.

PS Te „17” mld nie jest gafą medialną, jest pisiorskim naciąganiem rzeczywistości - głupi lud to kupi!

* Trzecim jest Fraiha, który od momentu wypłynięcia głosi port docelowy Milford Haven. W momencie edycji tego wpisu, w porcie Ras Laffan (terminal + stocznia) oraz na redzie, z floty Q-Flex/Max liczacej 45 (31+14) jednostek, kotwiczył tylko(!) Al Kharsaah. Mimo szczytu sezonu eksportowego jest to bardzo rzadka sytuacja.

 

Wyrosłem w czasach Marilyn Monroe,
a teraz jest … Marlena Maląg,
minister(ka) rodziny MATKI I OJCA i polityki społecznej.

*****  ***

A NOWY ŁAD się WALI

i Polska POLSKI ŁAD w RUINIE!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,