czwartek, 20 stycznia 2022

Energy Innovator i 150 dostawa w Terminalu Świnoujście

Dość nietypowa była marszruta Energy Innovator. Po odcumowaniu w Cove Point i wypłynięciu z Zat. Chesapeake, Atlantyk trawersował bezpośrednim kursem na Przylądek Ciepłych Gaci (Świętego Wincentego) i w odległości 100 Mm przed nim, wykonał mocno skręt w lewo - na N. Przypuszczalnie rozważano bunkrowanie w Gibraltarze. Taki manewr umożliwił kolejną mijankę świnoujskich metanowców. Spotkanie nastąpiło 11.01. około h0200 CET, pomiędzy Lizboną a Vigo. Kontrkursami płynęły:
- powracający Al Sheehaniya, po rozładunku pierwszej dostawy w 2022 roku / [149.],
- płynący na Bałtyk Energy Innovator, z drugą dostawą w tym roku / [150.].

Polskie źródła zapowiadające zawinięcia metanowców dość późno zaczęły informować o tej płynącej dostawie i dodatkowo motały naprzemiennie ETA 19/18.01. Statkowe ETA w AIS było konsekwentne.

Wpłynął do gazoportu 18.01. o h1045 i po zacumowaniu, kwadrans po h1200, osiągnął gotowość do rozładunku. Wypłynął 19.01. o h1300, czyli po typowym ponad dobowym pobycie w gazoporcie.
Dowiózł ładunek spotowy, wytwórczo amerykański (7-my z Cove Point), ale wysoce prawdopodobnie odsprzedany (reeksportowany) przez podmiot(y) japoński(e), o sporym wymiarze 1064 GWh.

Już to ujęcie jednoznacznie potwierdza niekoreański rodowód tego metanowca.
Japończyk ma znaczniejsze zukosowanie pokrywy zbiorników w części dziobowej, od konstrukcji z rodowodem DSME,
oraz większą wyniosłość od pokryw zbiorników membranowych - efekt znacznego pochylenia ścian burtowych. Wszystko razem to skutek obudowy zbiorników pryzmatycznych!




Dość nietypowy jest też powrót Energy Innovator z Bałtyku. W AIS głosi port docelowy Rotterdam ETA 23.01. Czyżby amerykańsko-japoński LNG do Polski, rosyjsko-niderlandzki LNG do Japonii?

*****  ***

Czy był evencik z okazji jubileuszowej - 150-tej dostawy? Przypomnę, jubileuszowa - 100-na była świętowana 18,5 miesięcy temu (w poł. lata) ładunkiem katarskim (Al Safliya) i byłasasinada - evencik.
Teraz NIE BYŁO (za zimno!?), ale jest infografika:

186 574 GWh x 150,15 m3LNG x 600 m3g.zm. x 0,967 = ~16,25 mld m3 g.zm.
(i „16” nie kojarzy się z 17% podatku, a słabo z … 26%, tj. 17%+9%,
również nie kojarzy się z 19-toma odbytymi spotkaniami polsko-czeskimi w sprawie Turowa)

Wymiar potęgi importowej LNG, tj. PGNiG oraz Terminalu Świnoujście*, to w około 6 lat odebranych 150 ładunków: 95 katarskich, 40 wytworzonych w USA (w tym 1 nie dla PGNiG - dla ERU Trading Ukraina [74.]), 12,4 (1 współdzielony 2:3 z Revithoussa [72.]) norweskich i po 1 spocie z Trynidad -Tobago i Nigerii.

*****  ***

Było to 16 zawinięcie metanowca do gazoportu we wtorek. To dzień tygodnia najmniej popularny wśród 150 zawinięć. Bryluje piątek x30 i kolejno sobota x23, niedziela x22, czwartek x21, środa x20 oraz poniedziałek x18.

*****  ***

Spostrzeżenia mało związane z opisywaną dostawą:

- trwa 7-my styczeń (od 2016 roku) z pojedynczą dostawą katarską …i tak się zakończy. 

- w dobie gazowej 11(h0600)-12(h0600).01.2022 roku padł nowy rekord wielkości regazyfikacji w Terminalu Świnoujście [181,099754 GWh/d]. W tej samej dobie ilość gazu odebranego z instalacji magazynowych wyniosła 324,8 GWh/d. Stan ich napełnienia po tej dobie spadł do 81%. W momencie publikacji tego wpisu wynosił 75% i od kilkunastu dni trwał stały transfer ze zbiorników podziemnych do sieci na poziomie > 300 GWh/d.

- w dobie poprzedzającej początek rozładunku [150.] stan napełnienia zbiorników lądowych w terminalu był niski i wynosił 256,60837 GWh. Była to 8↓ najmniejsza historycznie wartość i 4 od komercyjnego uruchomienia Terminalu Świnoujście.

[zestawienie wg min ilości gazu w zbiornikach LNG [GWh] - nagłówek w ostatniej kolumnie]

Wacław Sałaban, styczeń 2022 roku.

* wg jednego z portali [wnp.pl w dn. 04.01.2022]: …Należący do Gaz-Systemu obiekt w Świnoujściu należy do najbardziej obłożonych terminali LNG w całej Europie. Głównie docierają do niego ładunki skroplonego gazu z Kataru i USA. Uzupełniają je dostawy m.in. z Norwegii. Uff! Średniomiesięczne od 2-ch lat (2020-2021) obłożenie ciut poniżej 3-ch dostaw w miesiącu, kwalifikuje Terminal Świnoujście w połowie drugiej dziesiątki, wśród około 30-tu europejskich terminali - liczone wraz z obiektami FSRU! Natomiast dostaw norweskich do Świnoujścia nie było od VIII 2020 roku - we IX 2020 był pożar w terminalu Melkøya.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,