Dość
nietypowa była marszruta Energy
Innovator. Po odcumowaniu w Cove Point i wypłynięciu z Zat. Chesapeake,
Atlantyk trawersował bezpośrednim kursem na Przylądek Ciepłych Gaci (Świętego
Wincentego) i w odległości 100 Mm przed nim, wykonał mocno skręt w lewo - na N.
Przypuszczalnie rozważano bunkrowanie w Gibraltarze. Taki manewr umożliwił
kolejną mijankę świnoujskich metanowców. Spotkanie nastąpiło 11.01. około
h0200 CET, pomiędzy Lizboną a Vigo. Kontrkursami płynęły:
-
powracający Al Sheehaniya, po
rozładunku pierwszej dostawy w 2022 roku / [149.],
-
płynący na Bałtyk Energy Innovator,
z drugą dostawą w tym roku / [150.].
Polskie źródła zapowiadające
zawinięcia metanowców dość późno zaczęły informować o tej płynącej dostawie i
dodatkowo motały naprzemiennie ETA 19/18.01. Statkowe ETA w AIS było
konsekwentne.
Wpłynął
do gazoportu 18.01. o h1045 i po zacumowaniu, kwadrans po h1200, osiągnął
gotowość do rozładunku. Wypłynął 19.01. o h1300, czyli po typowym ponad dobowym
pobycie w gazoporcie.
Dowiózł
ładunek spotowy, wytwórczo amerykański (7-my z Cove Point), ale wysoce
prawdopodobnie odsprzedany (reeksportowany) przez podmiot(y) japoński(e), o
sporym wymiarze 1064 GWh.
Japończyk ma znaczniejsze zukosowanie pokrywy zbiorników w części dziobowej, od konstrukcji z rodowodem DSME,
Dość nietypowy jest też powrót Energy Innovator z Bałtyku. W AIS głosi port docelowy Rotterdam ETA 23.01. Czyżby amerykańsko-japoński LNG do Polski, rosyjsko-niderlandzki LNG do Japonii?
***** ***
Czy
był evencik z okazji jubileuszowej - 150-tej dostawy?
Przypomnę, jubileuszowa - 100-na była świętowana 18,5 miesięcy temu (w poł.
lata) ładunkiem katarskim (Al Safliya)
i była…sasinada - evencik.
Teraz
NIE BYŁO (za zimno!?), ale jest infografika:
Wymiar
potęgi importowej LNG, tj. PGNiG oraz Terminalu Świnoujście*, to w około 6 lat odebranych
150 ładunków: 95 katarskich, 40
wytworzonych w USA (↑ w
tym 1 nie dla PGNiG - dla ERU Trading Ukraina [74.]), 12,4 (↑ 1 współdzielony 2:3 z Revithoussa [72.]) norweskich
i po 1 spocie z Trynidad -Tobago i
Nigerii.
***** ***
Było
to 16 zawinięcie metanowca do
gazoportu we wtorek. To dzień
tygodnia najmniej popularny wśród 150 zawinięć. Bryluje piątek x30 i kolejno
sobota x23, niedziela x22, czwartek x21, środa x20 oraz poniedziałek x18.
***** ***
Spostrzeżenia
mało związane z opisywaną dostawą:
- trwa 7-my styczeń (od 2016 roku) z pojedynczą dostawą katarską …i tak się zakończy.
- w dobie gazowej 11(h0600)-12(h0600).01.2022 roku padł nowy rekord wielkości regazyfikacji w Terminalu Świnoujście [181,099754 GWh/d]. W tej samej dobie ilość gazu odebranego z instalacji magazynowych wyniosła 324,8 GWh/d. Stan ich napełnienia po tej dobie spadł do 81%. W momencie publikacji tego wpisu wynosił 75% i od kilkunastu dni trwał stały transfer ze zbiorników podziemnych do sieci na poziomie > 300 GWh/d.
- w dobie poprzedzającej początek rozładunku [150.] stan napełnienia zbiorników lądowych w terminalu był niski i wynosił 256,60837 GWh. Była to 8↓ najmniejsza historycznie wartość i 4 od komercyjnego uruchomienia Terminalu Świnoujście.
Wacław Sałaban, styczeń 2022 roku.
* wg jednego z portali [wnp.pl w dn. 04.01.2022]: …Należący
do Gaz-Systemu obiekt w Świnoujściu należy do najbardziej obłożonych
terminali LNG w całej Europie. Głównie docierają do niego ładunki
skroplonego gazu z Kataru i USA. Uzupełniają je dostawy m.in. z Norwegii.
Uff! Średniomiesięczne od 2-ch lat (2020-2021) obłożenie ciut poniżej 3-ch
dostaw w miesiącu, kwalifikuje Terminal Świnoujście w połowie drugiej
dziesiątki, wśród około 30-tu europejskich terminali - liczone wraz z obiektami
FSRU! Natomiast dostaw norweskich do Świnoujścia nie było od VIII 2020 roku -
we IX 2020 był pożar w terminalu Melkøya.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,