Kolejną ciekawą obserwacją jest obecny pobyt na wodach europejskich 2-ch bezrobotnych FSRU. Bezrobotnych w kontekście zasadniczego przeznaczenia, oraz ostatnio w kontekście mało absorbującej (w zastępstwie) roli jako LNGC.
O
perypetiach zatrudnieniowych największego na Świecie Floating Storage and
Regasification Unit MOL FSRU Challenger pisałem kilkukrotnie:
Światowa flota
FSRU + MOL
FSRU Challenger i LNG… (przypomnienie / info
dla nowych Sympatyków bloga),
a
ostatnio zaktualizowałem wpis Największe metanowce
Q-Flex/Q-Max (akapit na niebiesko + aktualizacja):
„… po kilkumiesięcznym kotwiczeniu na redach Singapuru w oczekiwaniu na(?) i po remoncie w Pasir Gudang, Malezja-Johor (tuż przy Singapurze), na początku XI 2021 wypłynął na zachód przez Kanał Sueski (19.11.) do …Sabine Pass (załadunek 07-10.12.)*. Obecnie trawersuje Atlantyk na wschód, ale nie wiadomo, czy jako LNGC, czy płynie z ładunkiem jako FSRU do docelowego portu cumowania? Coś rola bycia FSRU nie wypala tej jednostce od momentu powstania. A może w tej roli zawinie do Zatoki Gdańskiej? → Gaz-System uruchomił procedurę Open Season i trwa weryfikacja zainteresowania rynku planowanym terminalem pływającym LNG w Zatoce Gdańskiej.”
Po trawersowaniu Atlantyku (↑), popłynął na rozładunki częściowe do Barcelony (27-28.12.) oraz Aliagi (01-02.01.), i następnie zawrócił do Gibraltaru na bunkrowanie (07-08.01.), po czym obrał kurs na zachód. Po 1/3 trawersu Atlantyku, 11.01. (h1430 CET), za trawersem Azorów, zawrócił do … Gibraltaru! Pływa się! Od 15.01. h1600 rozpoczął postój - dryf, 25 Mm na S od Kadyksu, tuż przed wejściem do Cieśniny Gibraltarskiej (z Atlantyku). Łukowanie na wleczonej kotwicy trwa 12 dobę! ↓
Marshal Vasilevskiy to kolejny bezrobotny w roli FSRU, praktycznie od momentu powstania, poza samym testowaniem technologicznym. Po kilkunastu miesiącach ponownie przypłynął na Bałtyk z ładunkiem z Zeebrugge (jamalski LNG?) - załadunek 20-22.01.2022 roku. Wcześniej przez 1,5 roku pętał się na Bliskim, Środkowym i Dalekim Wschodzie. M.in. we IX-X 2021 roku przepychał lód w przejściu Północno-Wschodnim, z jamalskiej Sabetty do Indii (Dabhol).
***** ***
Jakiś czas temu jeden z morskich portali ponazywał (powyzywał -do wyboru) narodowo 2 metanowce Knutsen budowane w stoczni HHI, z przeznaczeniem na czarter dla PGNiG, a teraz inny doliczył się już …11-tu LNGC we flocie PGNiG (czarterowanej!) i stwierdził m.in. że będą zwozić LNG w ramach kontraktów z: Vengure Global i … Sempra (?!!!).
W kontekście powyższego, MORSKOŚCI!! donosi (sygnalizuje! - do wyboru), że MOL FSRU Challenger (pod balastem) i Marshal Vasilevskiy (z ładunkiem!) oczekują na wynik ogłoszonej przez Gaz-System procedury Open Season FSRU - Fazy 1, która ma na celu weryfikację zainteresowania uczestników rynku potencjalną mocą regazyfikacji planowanego Terminalu FSRU. Uff… .
***** ***
Wacław Sałaban, koniec stycznia 2022 roku.
* Było to 2-gie zawinięcie FSRU/Q-Max do tego wytwórcy
LNG. Poprzednie: https://www.morskosci.pl/2021/05/inne-majowe-obserwacje.html.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,