niedziela, 9 stycznia 2022

Energy Innovator wiezie 150 dostawę LNG

Po załadunku w Cove Point w dn. 29-30.12. płynie do Świnoujścia z ETA 18.01. Będzie to wytwórczo 40 ładunek z USA i 7 z Cove Point, zarazem 150 ogółem w historii Terminalu Świnoujście.
Tak jak szczególną statystycznie (150/40) jest płynąca dostawa, tak samo szczególnym jest jej realizator - metanowiec, oraz szczególny podmiot sprzedający ów ładunek (spot) dla PGNiG, tzn. pierwotny jego właściciel reeksportujący LNG do Polski.

Energy Innovator nie jest produktem koreańskim (francuskie zbiorniki i system izolacji). Powstał w japońskiej stoczni Japan Marine United w Tsu (2019) i mimo, że jest konstrukcją stosunkowo młodą, posiada małą pojemność nominalną zbiorników, tzn. tylko 165 000 m3 LNG*. Wg jednego ze źródeł = 166 595,00.
Nie będzie pierwszą w Świnoujściu jednostką z japońskim rodowodem, ale pierwszą z nowych japońskich LNGC. Japońskie konstrukcje metanowców były w Świnoujściu zaprezentowane przez flotę Arctic+ (Arctic Discoverer/Mitsui-2006; Arctic Princess/Mitsubishi-2006; Arctic Voyager/ Kawasaki-2006). Nie będzie też pierwszym przedstawicielem tej grupy nowych metanowców na Bałtyku: Energy Liberty z 76 dostawą do Kłajpedy [+ tutaj: ostatnie zdj. i komentarz pod wpisem].
Uwaga: Energy Endeavour, dost. [132.] - na pocz. VII 2021 roku, ma tyle wspólnego konstrukcyjnie z Energy Innovator/Liberty, ile Arctic Aurora z wymienioną flotą Arctic+ (↑ powyżej +Arctic Lady).

Energy Innovator pływa pod banderą Japonii, jego armatorem i współwłaścicielem są Mitsui OSK Lines, Ltd. 90%, Tokyo LNG Tanker Co., Ltd. 10%, zarządzającym jest MOL LNG Transport Co., Ltd.
Wraz z bliźniaczą jednostką Energy Universe (wspólne nadanie nazw 24.04.2019) zostały przeznaczone do transportu LNG z projektu Cove Point LNG do Tokyo Gas Co., Ltd. - nabywca!
W 2021 r. Energy Innovator zasadniczo był uwiązany załadunkowo z Cove Point i wyjątkowo w XI odbył zał. w Australii (Withnell Bay). Rozładunkowo w 2021 roku (na podstawie niepełnych danych), poza Japonią, 2-krotnie zawijał do walijskiego Milford Haven (II-III2021), a ostatnia jego marszruta to:  Withnell Bay (11.11.) →Yokohama (20-21.11) →Kanał Sueski (14.12.) →Cove Point (29-30.12) →Świnoujście (ETA 18.01.). 

Klasycznie, pawęż jest podpisem budującej stoczni (Japan Marine United - JMU).

O szczególności właścicielskiej płynącego ładunku obecnie mało napiszę, poczekam na oficjalne źródła! Teraz jedynie przypomnę, amerykański terminal LNG w Cove Point ma sporą współwłasność spoza Ameryki Północnej. Dominion Energy, większościowy udziałowiec terminalu Cove Point, sprzedał moce produkcyjne projektu na 20 lat spółce zależnej GAIL (Indie) Ltd i ST Cove Point, która jest wspólnym przedsięwzięciem japońskich firm handlowych Sumitomo Corp i Tokyo Gas Co Ltd.

Ufff…, ten ładunek będzie… CACY!!!  

Wacław Sałaban, styczeń 2022 roku.

* [autor Piotr Kosz] Energy Innovator (IMO 9758832, MMSI 431048000) jest wyjątkowym metanowcem - jako 1 z 6 obecnie eksploatowanych na świecie posiada samonośne zbiorniki pryzmatyczne (Self-supporting Prismatic-shape IMO type B - SPB-IHI). Technologię tą opracował japoński koncern IHI (Ishikawajima-Harima Heavy Industries), stosowana jest od 1993 r., a licencję na jej stosowanie ma obecnie stocznia która zbudowała rzeczoną jednostkę (Japan Marine United - JMU). Zbiorniki w technologii SPB-IHI wyróżnia niezależność względem kadłuba, a z zalet należy wymienić m.in. większą wytrzymałość i ograniczenie ruchów ciekłego ładunku za sprawą wewnętrznych grodzi (co ma znaczenie dla jednostek operujących w trudnych warunkach morskich). Jedną z wad zbiorników SPB-IHI jest mniejsza pojemność zbiorników w porównaniu ze zbiornikami membranowymi. Przykład: pojemność Energy Innovator to 165 tys.m3, przy wymiarach kadłuba 300x49 m - dla porównania, pojemność np. GasLog Warsaw to 180 tys.m3 przy kadłubie 297x47 m.
Energy Innovator wykorzystuje napęd w technologii TFDE (Triple-Fuel Diesel-Electric). Jej zastosowanie w jednostce zbudowanej w 2019 r. jest dość „konserwatywne” - budowane w tym czasie przez południowokoreańskie stocznie metanowce wyposażone były w nowsze technologie ME-GI oraz X-DF. Natomiast gdyby miał napęd UST albo jeszcze lepiej STaGE (zamiast TFDE), byłby japoński na wskroś [Rodzaje napęd.stosowanych w metanowcach - aktualizacja 01.01.2022].
Współwłaścicielem Energy Innovator (a także Energy Liberty, Energy Glory oraz Energy Universe) jest Tokyo Gas.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,