Po
załadunku w Cove Point w dn. 29-30.12.
płynie do Świnoujścia z ETA 18.01. Będzie to wytwórczo 40 ładunek z USA i 7 z
Cove Point, zarazem 150 ogółem w historii Terminalu Świnoujście.
Tak
jak szczególną statystycznie (150/40) jest płynąca dostawa, tak samo szczególnym
jest jej realizator - metanowiec, oraz szczególny podmiot sprzedający ów
ładunek (spot) dla PGNiG, tzn. pierwotny jego właściciel reeksportujący LNG
do Polski.
Energy Innovator nie jest produktem koreańskim (francuskie zbiorniki
i system izolacji). Powstał w japońskiej stoczni Japan Marine United w Tsu (2019) i mimo, że jest konstrukcją stosunkowo
młodą, posiada małą pojemność nominalną zbiorników, tzn. tylko 165 000 m3 LNG*. Wg jednego
ze źródeł = 166 595,00.
Nie
będzie pierwszą w Świnoujściu jednostką z japońskim rodowodem, ale pierwszą z
nowych japońskich LNGC. Japońskie konstrukcje metanowców były w Świnoujściu
zaprezentowane przez flotę Arctic+ (Arctic
Discoverer/Mitsui-2006; Arctic Princess/Mitsubishi-2006; Arctic Voyager/ Kawasaki-2006). Nie
będzie też pierwszym przedstawicielem tej grupy nowych metanowców na Bałtyku: Energy
Liberty z 76 dostawą do Kłajpedy
[+ tutaj: ostatnie
zdj. i komentarz pod wpisem].
Uwaga: Energy
Endeavour, dost. [132.] - na pocz. VII 2021 roku, ma tyle wspólnego
konstrukcyjnie z Energy
Innovator/Liberty, ile Arctic Aurora
z wymienioną flotą Arctic+ (↑ powyżej +Arctic
Lady).
Energy Innovator pływa pod banderą Japonii, jego armatorem i
współwłaścicielem są Mitsui OSK Lines, Ltd. 90%, Tokyo LNG Tanker Co., Ltd. 10%,
zarządzającym jest MOL LNG Transport Co., Ltd.
Wraz
z bliźniaczą jednostką Energy Universe
(wspólne nadanie nazw 24.04.2019) zostały przeznaczone do transportu LNG z
projektu Cove Point LNG do Tokyo Gas Co., Ltd. - nabywca!
W
2021 r. Energy Innovator zasadniczo
był uwiązany załadunkowo z Cove Point i wyjątkowo w XI odbył zał. w Australii (Withnell Bay). Rozładunkowo
w 2021 roku (na podstawie niepełnych danych), poza Japonią, 2-krotnie zawijał
do walijskiego Milford Haven (II-III2021), a ostatnia jego marszruta to: Withnell
Bay (11.11.) →Yokohama (20-21.11) →Kanał Sueski (14.12.) →Cove Point (29-30.12)
→Świnoujście (ETA 18.01.).
O szczególności właścicielskiej płynącego ładunku obecnie mało napiszę, poczekam na oficjalne źródła! Teraz jedynie przypomnę, amerykański terminal LNG w Cove Point ma sporą współwłasność spoza Ameryki Północnej. Dominion Energy, większościowy udziałowiec terminalu Cove Point, sprzedał moce produkcyjne projektu na 20 lat spółce zależnej GAIL (Indie) Ltd i ST Cove Point, która jest wspólnym przedsięwzięciem japońskich firm handlowych Sumitomo Corp i Tokyo Gas Co Ltd.
Ufff…, ten ładunek będzie… CACY!!!
Wacław Sałaban, styczeń 2022 roku.
* [autor Piotr Kosz]
Energy
Innovator (IMO 9758832, MMSI 431048000) jest
wyjątkowym metanowcem - jako 1 z 6 obecnie eksploatowanych na świecie posiada
samonośne zbiorniki pryzmatyczne (Self-supporting Prismatic-shape IMO type B
- SPB-IHI). Technologię tą opracował japoński koncern IHI (Ishikawajima-Harima
Heavy Industries), stosowana jest od 1993 r., a licencję na jej stosowanie ma
obecnie stocznia która zbudowała rzeczoną jednostkę (Japan Marine United -
JMU). Zbiorniki w technologii SPB-IHI wyróżnia niezależność względem kadłuba, a
z zalet należy wymienić m.in. większą wytrzymałość i ograniczenie ruchów
ciekłego ładunku za sprawą wewnętrznych grodzi (co ma znaczenie dla jednostek
operujących w trudnych warunkach morskich). Jedną z wad zbiorników SPB-IHI jest
mniejsza pojemność zbiorników w porównaniu ze zbiornikami membranowymi.
Przykład: pojemność Energy Innovator
to 165 tys.m3, przy wymiarach kadłuba 300x49 m - dla porównania,
pojemność np. GasLog Warsaw to 180
tys.m3 przy kadłubie 297x47 m.
Energy Innovator wykorzystuje napęd w technologii TFDE (Triple-Fuel
Diesel-Electric). Jej zastosowanie w jednostce zbudowanej w 2019 r. jest
dość „konserwatywne” - budowane w tym czasie przez południowokoreańskie
stocznie metanowce wyposażone były w nowsze technologie ME-GI oraz X-DF. Natomiast
gdyby miał napęd UST albo jeszcze lepiej STaGE (zamiast TFDE), byłby japoński
na wskroś [Rodzaje
napęd.stosowanych w metanowcach - aktualizacja 01.01.2022].
Współwłaścicielem Energy Innovator (a także Energy Liberty, Energy Glory oraz Energy
Universe) jest Tokyo Gas.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,