Do osamotnionego w stałym pobycie na Bałtyku (od 7,5 lat) FSRU Independence, dołączył na Szorstkim Morzu w roli FSRU Marshal Vasilevskiy oraz przypłynęły 2 metanowce dowozowe, Al Ghashamiya z ładunkiem z Ras Laffan do Świnoujścia ETA 07.02. i Pearl LNG z Sabine Pass do Kłajpedy ETA 09.02.
FSRU Independence został ostatnio skazany na …dożywocie w Kłajpedzie. Klaipedos Nafta, czarterujący FSRU od Höegh LNG (na 10 lat od 2014), do 31.12.2024 roku wykupi czarterowaną jednostkę z gwarantowaną eksploatacją do 31.12.2044 roku, tj. do osiągnięcia eksploatacyjnego wieku 30 lat (2014 - HHI). Inni oferenci nie dorównali norweskiej cenie sprzedaży w wysokości 153,5 mln $ (bez VAT).
FSRU/LNGC Marshal Vasilevskiy (2018 - HHI), po tygodniowym oczekiwaniu na Zatoce Gdańskiej wyników (brak) … procedury Open Season FSRU - Fazy 1 ogłoszonej przez Gaz-System i po przeczekaniu niżu/orkanu Nadia/Malik, oraz po wypłaszczeniu się Bałtyku Południowo-Wschodniego, jako LNGC→FSRU zawinął 02.02. do rosyjskiego terminalu przy Pionierskij. Ładunek dowiózł z Zeebrugge (pośrednik?), a wytwórczo z Sabetta (?).
Al Ghashamiya odwiedza Bałtyk-Świnoujście po raz 6. Jest w tej
4-ce największym metanowcem i największym bywającym na Bałtyku. W
prezentowanej grupie jest najstarszym (IV 2009 - SHI).
Natomiast
Pearl LNG debiutuje w Kłajpedzie i
na Bałtyku - jest najmłodszym z tej grupy (2020 - SHI). Dowiezie 104 ładunek
masowy do FSRU Independence.
W przypadku
opóźnienia w rozładunku - istnieje zagrożenie trudnych warunków
meteorologicznych na Bałtyku - to zwłaszcza ten drugi może spotkać się w Kattegacie
- Skagerraku z Global Sea Spirit, płynącym
z Freeport do Świnoujścia z ETA 13 v 14.02. (co
doba zmiana!).
Czyli łącznie będą 4 dostawy w I połowie lutego do 3 terminali południowo-bałtyckich. Natomiast w II połowie lutego na
M. Bałtyckie prawdopodobnie wpłynie jeszcze 1 metanowiec z ładunkiem do
Świnoujścia.
Korekta i aktualizacja (07.02.).
Na Bałtyku od 02.02. przebywa jeszcze 1 metanowiec, Energy Integrity! Po bunkrowaniu na redzie Goeteborga, 04.02. przypłynął na Bałtyk Południowo-Wschodni (20 Mm na N od Rozewia) i rozpoczął trawersowanie Półwyspu Helskiego, tam i z powrotem, wzdłuż granicy naszych wód terytorialnych.
O Energy Integrity wspominałem dwukrotnie [02.06.2021 i 03.07.2021] w kontekście zawinięcia do Świnoujścia Energy Endeavour. Najistotniejsze obecnie przypomnienie: ten LNGC od momentu oddania do eksploatacji (V 2021 - DSME/„173 400”) jest wyczarterowany przez Gazprom. Armatorem i zarządzającym jest grecka firma Alpha Gas.
Energy Integrity przypłynął na Bałtyk z ładunkiem LNG odebranym z
FLNG Hilli Episeyo (operator Golar
LNG) cumującego/operującego w pobliżu Kribi
w Kamerunie i czerpiącego gaz ziemny ze złoża Sanaga South. Ten FLNG działa
od 2018 roku. Udziały w tym przedsięwzięciu ma …Gazprom.
Energy Integrity odpłynął od burty FLNG 19/20.01. W AIS głosi port
docelowy …Lipawa! ETA 05.02. Jego poprzednia aktywność, przez około 8
miesięcy, jest trudna do ustalenia.
Wysoce
prawdopodobne, że Marshal Vasilevskiy
na dłużej przejmie rolę FSRU. Dotychczas pływał jako LNGC.
Wacław Sałaban, luty 2022 roku.
LOTOS Asfalt może wysłać na Ukrainę defensywne
uzbrojenie
w ilości dwóch cystern kolejowych ze smołą.
A cóż robi na Bałtyku ENERGY INTEGRITY krążący od pewnego czasu na północ od Rozewia/Helu?
OdpowiedzUsuńDzięki za info. Będzie o tym „errata”.
Usuń