W
Świnoujściu z ładunkiem LNG z terminalu Freeport
LNG był nowy metanowiec (2-gi najmłodszy i 4-ty miesiąc w eksploatacji) z
katarskiej floty Nakilat!
Z
zamieszczeniem tego wpisu wyczekiwałem na oficjalne dane rozładunkowe, aby nie
dokonywać późniejszej aktualizacji danych i opisu tego zawinięcia - więcej
dalej.
Global Sea Spirit i Al Ghashamiya (oba z floty Nakilat), mimo dobowego opóźnienia rozładunku Q-Flex w Świnoujściu, spotkały się tuż poza Skagerrakiem na M. Północnym (noc 11/12.02). Natomiast spotkanie Global Sea Spirit i Pearl LNG (po planowym rozładunku w Kłajpedzie) nastąpiło przy granicy Skagerrak/Kattegat (12.02. h0940 ↑). Wspominałem o tych możliwych bliskich mijankach na kontrkursach w „Krótko czasowy tłok metanowców na Bałtyku”.
Kamera w Sassnitz - 13.02. ok. h1600 - dystans 4,95 ↑-↓ 7,04 Mm.
Global Sea Spirit dowiózł: [152.],
41. wytwórczo z USA, 6. z Freeport, 4. w 2022 roku i pierwszy
ładunek dowieziony przez LNGC z floty Nakilat,
ale NIE typu Q-Flex, oraz dostawa NIE z Kataru.
Jest
69 różnym masowym metanowcem w
świnoujskim Gazoporcie! Różne 27 Q-Flex i 42 inne. Wśród tych innych LNGC (56
zawinięć), dowiózł obecnie największy ładunek niekatarski i rekordowy
dla klasycznych LNGC, oraz wreszcie przekraczający pewną umowną granicę
1100 GWh. Sam rozładunek był dość szybki i pobyt Global Sea Spirit w gazoporcie trwał poniżej 28 h (14-15.02.).
Global Sea Spirit dostarczył 1101,150421 GWh, tj. przeliczeniowo* około 165 338 m3 LNG przy poj. pomiarowej tego LNGC wynoszącej 170 689 m3. Z tej proporcji są 2 wnioski: konstrukcja zbiorników tego LNGC/DSME/„173400” ma duży(?) wsp. dopuszczalnego napełnienia, oraz LNG wytworzone w Freeport ma prawdopodobnie dużą kaloryczność, co częściowo potwierdzają poprzednie ładunki/ dostawy z tego amerykańskiego terminalu.
Była
to 6 dostawa spotowa z Freeport (2020
- [87.], [94.]; 2021 - [125.], [126.], [141.]; 2022 - [152.]). Faktyczny
sprzedawca żadnej z nich nie został ujawniony, nawet nie zawsze
informowano o tym term. wytwórczym. Tak też było w tym przypadku. Oto twitterowe
„newsy” - czyli mizeria informacyjna:
PGNiG:
Metanowiec Global Sea Spirit dostarczył dziś do @TerminalLNG w
Świnoujściu 152. dostawę #LNG dla #PGNiG. Wolumen ładunku to około 95 mln m
sześc.#gazziemny po regazyfikacji.Dostawa pochodzi z USA i jest czwartą w tym
roku.
Gaz-System:
4.w tym roku dostawa do#TerminalLNG w#Świnoujście Do#TerminalLNG
dotarła 152.dostawa skroplonego #gazziemny.
Terminal
LNG: Do #TerminalLNG dotarła 152. dostawa
skroplonego #gazziemny.
PilociMorscySzczecin:
Global Sea Spirit zacumowany w @TerminalLNG 14.02.22 Gazowiec 295m
x46 m 92600 t 2021
Natomiast
portaliki mieniące się morskimi, generalnie się nie zająknęły informacją
o tej dostawie (nie było czego/co kopiuj/wklej) amerykańskiego WYTWÓRCZO
LNG, z terminalu Freeport LNG, nijak
związanego z Cheniere lub Venture Global CośTam, i jeszcze dowiezionego
przez ...katarski Nakilat!
Jak
to opisać, wyjaśnić, przekazać z ominięciem kwestii kto sprzedał(?) i w ramach
czego dostarczył?
To
powyżej pozostawiam do porównania (przypomnę) z medialnym RYKIEM o „WSPÓŁPRACY”,
który nastanie, gdy zawinie na Bałtyk Castillo
de Caldelas - ETA 25.02. Obecnie jest w połowie
Atlantyku i jedzie sporo na S od ortodromy, z uwagi na głębokie niże
przewalające się znad Nowej Funlandii oraz S Grenlandii do Europy.
***** ***
W tym marazmie informacyjnym wyróżnił się portal eswinoujscie.pl - beztekstowo, ale zamieszczając 13 zdjęć z wpływania GSS do Świnoujścia. Jedno z nich powyżej.
Wacław Sałaban, luty 2022 roku.
* w swoich wyliczeniach liczby kubików LNG, tj.
kubatury ładunku, w celach porównawczych stosuję stały współczynnik konwersji.
Często moje zdjęcia gazowców są na stronie eswinoujscie, zwłaszcza jak jestem na zdjęciach w tym mieście
OdpowiedzUsuń