wtorek, 11 kwietnia 2023

Global Sea Spirit ze 150-tą masową dostawą do Kłajpedy

Szczegóły tych 150-ciu dostaw są w zestawieniu [3. Dostawy LNG do Kłajpedy - FSRU]. Zasadniczy import LNG do Kłajpedy jest z Norwegii - Melkøya, oraz z terminali w USA od różnych wytwórców/ reeksporterów/pośredników. Ten 2-gi kierunek zastąpił norweski w okresie nie działania terminalu w Melkoya po pożarze (IX/2020-V/2022), stanowi też uzupełnienie po napaści kacapów na Ukrainę. Inne kierunki importu są tylko rozkurzowe. Kilka dostaw było około połówkowych - współdzielonych. Nie dysponuję precyzyjnymi danymi importowymi Klaipėdos Nafta

W tym wpisie jednak chcę zwrócić uwagę na inny aspekt: wszystkie dostawy były zrealizowane w formule DES - Litwini czarterują wyłącznie FSRU Independence (planują go wykupić), natomiast dowózkę zrealizowała zasadniczo flota Arctic+, łącznie 95 zawinięć (prawie 2/3 przez 4 jednostki). Liderem jest Arctic Princess (x34), pozostałe Arctic Aurora/_Voyager/_Discoverer po 18÷22 realizacje. Natomiast Arctic Lady nigdy nie wpływał na Bałtyk poza Kattegat, tj. na redę Skagen! Prawdopodobnie to efekt braku w tym metanowcu udziałów właścicielskich przez ex-Statoil / Equinor.
Dodatkowo te jednostki realizowały dostawy do Kłajpedy też spoza Melkøya, w tym z USA i to jest …pikantne. Flota Arctic+ powstała do realizacji eksportu norweskiego LNG do USA! Początkowo opóźnienie w uruchomieniu terminalu Melkøya (ok. 1,5 r.), a następnie rewolucja z gazem łupkowym w USA, całkowicie zmieniła zaangażowanie tej floty, ale użycie tych jednostek na kierunku z … USA do Europy, jest …pikantne. 
Po flocie 4 jednostek Arctic+, kolejnym częstym gościem przy burcie FSRU Independence bywał Cool Runner ale tylko z 5-ma pobytami. Kłajpedę odwiedziło 47 różnych metanowców. Zapowiadany Global Sea Spirit* z ETA 15.04. będzie 48-mym. W tej grupie tylko 9 jednostek było wielokrotnie. Powyższe rachunki dotyczą jedynie metanowców masowych.

* Global Sea Spirit był w Świnoujściu  +  jego opis.

Porównanie:
powstały 1,5 roku później Terminal Świnoujście odebrał 222 dostawy, dostarczone przez 94 różne metanowce. Rekordzistą w liczbie zawinięć jest Maran Gas Apollonia x10 - to TYLKO, w odniesieniu do Arctic Princess x34. Wymieniona flota Arctic+ (w identycznym skł. ↑) zrealizowała 13 dowózek do Świnoujścia, w tym Arctic Princess x5! Ten LNGC jest bezwzględnym liderem na Bałtyku.

Wacław Sałaban, kwiecień 2023 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,