czwartek, 30 maja 2024

SM Albatross w kontekście naszych „modeli” biznesowych importu LNG

W Calcasieu Pass, czyli w terminalu wytwórczym Venture Global, podmiotu niewywiązującego się od 01.01.2023 roku z wszystkich zawartych kontraktów długoterminowych (m.in. z Shell i PGNiG), cumuje pod załadunkiem SM Albatross pływający w czarterze Shell, który wg. oficjalnych zapowiedzi dostarczy ów ładunek do Świnoujścia ETA 13.06.!
[początek załadunku 29.05./h1200, oficjalny komunikat ZMPSiŚ o zawinięciu zamieszczono wieczorem 29.05. W trakcie redagowania tego wpisu SM Albatross wypłynął po załadunku 30.05./h1200 z komunikatem w AIS: POLAND ETA 13.06. Dzisiaj UMSz potwierdził zapowiedź tego zawinięcia - ale nie rozróżnia portów/terminali: Lake Charles/Hackberry/Cameron i Calcasieu Pass - tak, jest to zawiłe! A lotnisko jest tylko w Lake Charles!]

Czyli Shell, będąc rolowanym przez Venture Global, mimo tego kupuje od tego wytwórcy spot, a następnie pośredniczy w jego sprzedaży innemu wyrolowanemu,wykorzystując do tego czarterowany przez siebie metanowiec. Wyrolowanemu PGNiG, mającemu własne wyczarterowane LNGC.

Inaczej:
odbierzemy ład. LNG z Calcasieu Pass, ale nie w ramach zawartego kontraktu długoterminowego, tylko jako dostawę spotową, z pośrednictwem handlowym Shell, a nie bezpośrednio od rolującego nas wytwórcy Venture Global. Dodatkowo ów ładunek dowiezie nie „nasz” LNGC wyczarterowany dla bezpieczeństwa narodowego, tylko metanowiec wyczarterowany przez Shell, będący bliźniaczą jednostką do 2-ch pierwszych naszych XY Knutsen OAS.

W kontekście powyższej roli Shell (strony też wydupconej przez Venture Global) przypomnę, że my również przyczynialiśmy się do zalegalizowania amerykańskiego cwaniactwa, użyczając „naszych” LNGC (już w trakcie trwającego wydupcania) do realizacji dowózek spotów z Calcasieu Pass do innych importerów! Łącznie 6: 4 (3+2x 0,5) ładunki do Rotterdamu + po ½ dla Lubmina/FSU-FSRU i Cartageny-Kolumbia/FSRU, oraz po 1 ładunku do brytyjskich terminali w Isle of Grain i Milford Haven.
Tę formę zatrudnienia dla …bezpieczeństwa narodowego realizowały: 3x LK Knutsen OAS, 2x GG_ i 1x IL_.

Marnie wygląda ta nasza koncepcja…sklepowych zakupów (FOB) od Venture Global w ramach filozofii bezpieczeństwa narodowego, w relacji do kilkuletnich i bezproblemowych zakupów … wraz z dostawą do domu (DES) od QatarEnergy i Cheniere! 

Na koniec przypomnę proporcję nominalnych wielkości naszych kontraktów importowych w formułach:

DES  -  FOB (definicje)   3,45  :  5,5 (w mln ton/rok)     

DES: QatarEnery 1+1 mln ton/rok i Cheniere Marketing International 1,45 mln. Realizowane bezproblemowo od lat!
FOB:
- Venture Global Calcasieu Pass 1,5 mln ton/rok - terminal został oddany do użytkowania przed czasem w II-2022! Czy to przypadkowy zbieg dat? Terminal od początku regularnie pracujący z nominalną mocą (8÷12 typowych ład. w miesiącu) ale odwleka oficjalne uruchomienia, oraz nie realizuje kontraktów długoterminowych od początku ich obowiązywania, tj. od 01.01.2023 roku. Venture Global ma większe zyski ze sprzedaży spotów w wyniku wojennego zamieszania w handlu światowym gazem i rżnie głupa od 1,5 roku!
- Venture Global Plaquemines LNG 4 mln ton/rok - w konsekwencji odwlekana latami decyzji o budowie terminala, ostatecznie nastąpiły kolejne obsuwy roku rozpoczęcia produkcji: 2023; 2024; 2025? 2026? … .
To dla realizacji obu kontraktów w formule FOB z Venture Global podjęto decyzję o wyczarterowaniu 8-miu nowych LNGC przez PGNiG! 

W uroczystości podpisania w USA obu tych kontraktów uczestniczył zaangażowany PAD!

SM Albatross, klasa 174/HHI-08/2022, czyli przekazany do eksploatacji 4 miesiące przed „naszym” LK Knutsen OAS. Armatorem jest Korea Line i jest długoterminowo czarterowanym przez Shell.
Poprzedzająco zrealizował 2 dostawy z Elba-Savannah do Eemshaven i Rotterdamu -typowe pośrednictwo handlowe Shell.

Wacław Sałaban, koniec maja 2024 roku.

PS Ciekawe jaki komunikacik sprokuruje Biuro Prasowe PGNiG/Orlen po realizacji tej dostawy??? I co będą powielać portaliki pisujące o naszym imporcie LNG. Ich wierszówkowe dyletanctwo po ostatnim pobycie Asklipios było …porażające.
[o ogromności tego LNGC / o znacznie zawyżonej wielkość tej dostawy / o 21 tegorocznych dostawach / o relacji importu Katar a USA / itp.]



1 komentarz:

  1. Wydupcyli nas z tym kontraktem, ale przynajmniej jest różnorodność lngc. A czy jakby zamiast tych wszystkich spotów, przypływały dostawy kontraktowe to czy obniżyli by nam w kraju cenę gazu? Śmiem wątpić .pewnie po prostu więcej by zarobili na tym interesie w orleniku

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,