W Calcasieu Pass, czyli w terminalu
wytwórczym Venture Global, podmiotu niewywiązującego się od
01.01.2023 roku z wszystkich zawartych kontraktów długoterminowych (m.in. z
Shell i PGNiG), cumuje pod załadunkiem SM Albatross pływający w
czarterze Shell, który wg. oficjalnych zapowiedzi dostarczy ów ładunek do
Świnoujścia ETA 13.06.!
[początek załadunku 29.05./h1200, oficjalny
komunikat ZMPSiŚ o zawinięciu zamieszczono wieczorem 29.05. W trakcie
redagowania tego wpisu SM Albatross wypłynął po załadunku 30.05./h1200 z
komunikatem w AIS: POLAND ETA 13.06. Dzisiaj UMSz potwierdził zapowiedź tego zawinięcia
- ale nie rozróżnia portów/terminali: Lake Charles/Hackberry/Cameron i Calcasieu
Pass - tak, jest to zawiłe! A lotnisko jest tylko w Lake Charles!]
Czyli Shell, będąc rolowanym przez Venture Global, mimo tego kupuje od tego wytwórcy spot, a następnie pośredniczy w jego sprzedaży innemu wyrolowanemu,wykorzystując do tego czarterowany przez siebie metanowiec. Wyrolowanemu PGNiG, mającemu własne wyczarterowane LNGC.
Inaczej:
odbierzemy ład. LNG z Calcasieu Pass, ale nie w
ramach zawartego kontraktu długoterminowego, tylko jako dostawę spotową, z
pośrednictwem handlowym Shell, a nie bezpośrednio od rolującego nas wytwórcy
Venture Global. Dodatkowo ów ładunek dowiezie nie „nasz” LNGC
wyczarterowany dla bezpieczeństwa narodowego, tylko metanowiec wyczarterowany
przez Shell, będący bliźniaczą jednostką do 2-ch pierwszych naszych XY
Knutsen OAS.
W kontekście powyższej roli Shell (strony też
wydupconej przez Venture Global) przypomnę, że my również przyczynialiśmy się
do zalegalizowania amerykańskiego cwaniactwa, użyczając „naszych” LNGC (już w trakcie
trwającego wydupcania) do realizacji dowózek spotów z Calcasieu Pass do
innych importerów! Łącznie 6: 4 (3+2x 0,5) ładunki do Rotterdamu + po ½ dla
Lubmina/FSU-FSRU i Cartageny-Kolumbia/FSRU, oraz po 1 ładunku do brytyjskich
terminali w Isle of Grain i Milford Haven.
Tę formę zatrudnienia dla …bezpieczeństwa
narodowego realizowały: 3x LK Knutsen OAS, 2x GG_ i 1x IL_.
Marnie wygląda ta nasza koncepcja…sklepowych zakupów (FOB) od Venture Global w ramach filozofii bezpieczeństwa narodowego, w relacji do kilkuletnich i bezproblemowych zakupów … wraz z dostawą do domu (DES) od QatarEnergy i Cheniere!
Na koniec przypomnę proporcję nominalnych wielkości naszych kontraktów importowych w formułach:
DES - FOB (definicje) 3,45 : 5,5 (w mln ton/rok)
DES:
QatarEnery 1+1 mln ton/rok i Cheniere Marketing International 1,45
mln. Realizowane bezproblemowo od lat!
FOB:
- Venture Global Calcasieu Pass 1,5 mln
ton/rok - terminal został oddany do użytkowania przed czasem w II-2022! Czy
to przypadkowy zbieg dat? Terminal od początku regularnie pracujący z nominalną
mocą (8÷12 typowych ład. w miesiącu) ale odwleka oficjalne uruchomienia, oraz
nie realizuje kontraktów długoterminowych od początku ich obowiązywania, tj. od
01.01.2023 roku. Venture Global ma większe zyski ze sprzedaży spotów w
wyniku wojennego zamieszania w handlu światowym gazem i rżnie głupa od 1,5
roku!
- Venture Global Plaquemines LNG 4 mln
ton/rok - w konsekwencji odwlekana latami decyzji o budowie terminala,
ostatecznie nastąpiły kolejne obsuwy roku rozpoczęcia produkcji: 2023;
2024; 2025? 2026? … .
To dla realizacji obu kontraktów w formule FOB z
Venture Global podjęto decyzję o wyczarterowaniu 8-miu nowych LNGC przez PGNiG!
W uroczystości podpisania
w USA obu tych kontraktów uczestniczył zaangażowany PAD!
SM
Albatross, klasa
174/HHI-08/2022, czyli przekazany do eksploatacji 4 miesiące przed „naszym” LK
Knutsen OAS. Armatorem jest Korea Line i jest długoterminowo czarterowanym
przez Shell.
Poprzedzająco zrealizował 2 dostawy z Elba-Savannah
do Eemshaven i Rotterdamu -typowe pośrednictwo handlowe Shell.
Wacław Sałaban, koniec maja 2024 roku.
PS Ciekawe jaki komunikacik sprokuruje Biuro Prasowe PGNiG/Orlen po
realizacji tej dostawy??? I co będą powielać portaliki pisujące o naszym
imporcie LNG. Ich wierszówkowe
dyletanctwo po ostatnim pobycie Asklipios było …porażające.
[o ogromności tego LNGC / o znacznie zawyżonej
wielkość tej dostawy / o aż 21 tegorocznych dostawach / o relacji importu
Katar a USA / itp.]
Wydupcyli nas z tym kontraktem, ale przynajmniej jest różnorodność lngc. A czy jakby zamiast tych wszystkich spotów, przypływały dostawy kontraktowe to czy obniżyli by nam w kraju cenę gazu? Śmiem wątpić .pewnie po prostu więcej by zarobili na tym interesie w orleniku
OdpowiedzUsuń