sobota, 18 maja 2024

Fraiha ponownie …

… po roku od debiutu na Bałtyku (27.05.2023) z [230.]/120. katarską.
Tego Q-Flex zaprezentowałem w zapowiedzi debiutu i podsumowaniu tej dostawy.



Dziękuję za zdjęcia!

Wpłynął 16.05./h0835, wypłynął 17.05./h2235 - po dość długim pobycie (38h), dostarczył 1375 GWh, jako [287.]; 141-sza katarska, już 10-ta w 2024 roku z Ras Laffan i to prawie 1,5 miesiąca przed końcem I-go półrocza! Zapowiada się, że w 1-szych 6-ciu miesiącach, w ramach kontraktów z QE odbierzemy więcej dostaw niż od CMI - 12(?):11! Przy ich proporcji energetycznej śr. 1400:1050 GWh (4:3). Co da proporcje wielkościowe poszczególnych importów prawie 3:2. A miało być odwrotnie! ↓

Trwa od 01.01.2023 roku nierealizowanie dostaw przez Venture Global dla klientów ze stałymi - długoterminowymi kontraktami. Natomiast ładunki w ramach dostaw spotowych, po cenach giełdowo-okazjonalnych, regularnie wypływają z Calcasieu Pass w ilości 10-12 w miesiącu. Mimo, że wyruchanie przez VG dotyczy takich podmiotów jak Shell, BP, Edison, Repsol, Galp (i PGNiG), prawnie trwa nieskuteczność w reakcji i … CISZA! Czy ktoś w imieniu PGNiG, ze znajomością prawniczego j. angielskiego, przeczytał umowę z jej zrozumieniem przed podpisaniem?
W PGNiG trwa cisza w kwestii wykorzystywania 4-ch „naszych” XY Knutsen OAS do realizacji dostaw w formule FOB i dla bezpieczeństwa narodowego, z kontraktu opiewającego na 1,5 mln ton/rok. Przypomnę, że 2-gi kontrakt w FOB, na 4 mln ton/rok, mamy podpisany z …Venture Global - Plaquemines LNG, który w założeniach umownych miał być realizowany od… 2023 r. Żaden inny kontrakt nie ma formuły FOB. Kolejne 4 „nasze” dla bezpieczeństwa narodowego są w budowie, 2 zostaną przekazane na przełomie 2024/2025.

Szanowny Sympatyku i Czytelniku, tak wiem, powtarzam się i to nie 1-szy raz, ale zasadniczo te „wieści” kieruję do sporadycznych i przypadkowych Czytelników.

Media i „media” (stosowne portaliki) MILCZĄ w oczekiwaniu na oficjalny komentarz PGNiG/Orlen. Lub po informowaniu o …aż n-tej dostawie w tym roku (mimo, że powinno ich być stosownie w czasie n + ( 2; …4; …6; …8), i po zorientowaniu się, że jednak jest ich mało w kolejnych miesiącach (II-V), ich brak tłumaczony był kuriozalnym twierdzeniem o opóźnieniach dostaw … katarskich z uwagi na okrężną marszrutę dookoła Afryki, tzn. winni Huti, a nie Amerykanie (Venture Global!).
Po zorientowaniu się o miałkości takiej argumentacji - przy rekordowej realizacji dostaw z Kataru, z których żadna nie była opóźnioną, mimo wydłużenia żeglugi o ok. + 2 tygodnie, bilans tegorocznych amerykańskich dostaw powiększono o spot … z Egiptu! KURIOZUM! Do czego częściowo przyczyniło się miałkie Biuro Prasowe PGNiG. Nie podam tu nazw tych fachowych portalików pisujących o gospodarce morskiej  - zainteresowani sami odnajdą te dyletanckie wieści w internecie! Jeśli poziom dyletanctwa tych portalików o polskim LNG jest adekwatny do pisania o innych kwestiach poruszanych na tych …, to … .

Wacław Sałaban, maj 2024 roku.

4 komentarze:

  1. Wszystko wskazuje na to ,że po Al Aamriya kolejnymi z Kataru będą Al Hamla 18.06 a jakoś 7-10 dni po nim Al Khattiya

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Al Hamla podczas załadunku przed wypłynięciem deklarował w AIS Rovigo, po wypłynięciu głosi EUROPA.
      Al Khattiya manipulował portem docelowym podczas wypływania, ostatecznie głosi SE-Azja i ewidentnie obrał kurs na DW po minięciu Omanu.
      Ale na redzie po załadunku kotwiczy Al Ruwais z deklaracją Gibraltar, co sugeruje Rovigo v Fos-sur-Mer, ale może też okazać się Świnoujście (ew. ETA ok.27.06.).

      Usuń
    2. Ja przy al Khattiya widzę "Destination not available"

      Usuń
    3. To są dane sprzed 1,5-2 doby.
      Obecna poz. na h1000: N18st.26'/E064st.15'.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,