Wiele o historii zawinięć tego Q-Flex, oraz jego
roli w realizacji naszego importu LNG, napisałem w zapowiedzi
jubileuszowego przypłynięcia + inne ujęcie w zapowiedzi poprzedniego
9-tego zawinięcia. Obecnie dołożył do swojej historii podróż na Bałtyk
dookoła Afryki. W 34 doby +8h - to dobry czas. Najkrótszy z tegorocznych
opłynięć Afryki do Świnoujścia, ale rekordowa jest 1-sza taka marszruta w wykonaniu
Al Sadd w 2018 roku, w 30 dób (13.09.-13.10.)/[41.].
Oby niebawem* dorównał Maran Gas Apollonia w
liczbie dowózek do Świnoujścia - po 11!
Przypłynął planowo 10.05./h0850. Dowiózł typowy dla
siebie ładunek 1379
GWh. Wypłynął planowo dobę później 11.05./h1600. Zrealizował [286.]
dostawę, 18-tą w 2024 r., 140-tą katarską i już 9-tą w tym
roku z Ras Laffan! I to ponad 1,5 miesiąca przed końcem 1-go półrocza!!!
Do połowy maja import z Kataru stanowi >58%
całego tegorocznego. Natomiast z USA to ciut >37%. Ta proporcja
nie ulegnie istotnej zmianie do końca 1-szego półrocza! Brakujące > 4%
to egipski LNG.
Pismakom
podpowiem,
że udział %-owy w imporcie LNG wylicza się nie po ilości dostaw, a po ich
łącznych wielkościach.
Dopływający Fraiha/2 (przepływa La Manche) z ETA 16.05., domknie w połowie miesiąca majowy import z Kataru i to 10-tą tegoroczną dostawą z Ras Laffan. Natomiast czerwcowy import (katarski i ogólnie) zainauguruje Al Aamriya/3 ETA 01.06. Trwa intensywna zwózka katarskiego LNG. Czy w VI będzie jeszcze 12-ta tegoroczna dostawa katarska?
Obecnie
trudno określić;
- czy jest to wreszcie realizacja obu kontraktów z
QatarEnergy w ich nom.wielkości 2x po 1 mln ton/rok, razem 22 dost./rok?
- czy jest to tylko przyśpieszenie/zagęszczenie odb.
w ilości typ. jak w okr.2018-2023 (2x3 lata) po 18 w roku (+1 w 3-leciu)?
- a może, jest to połączenie dostaw kontraktowych
ze spotowymi, dodatkowo interwencyjnie zakupionymi?
- jest jeszcze jedno wytłumaczenie - uzasadnienie,
ale ono jest bardzo … optymistyczne i je nie wyszczególnię!
A każde z powyższego, to za sprawą braku realizacji
(od 01.01.2023 r.) kontraktu z amerykańskim wytwórcą Venture Global (1,5 mln
ton/rok = po 22 ład./rok)! Stan wyrolowania nas/PGNiG na połowę 2024 roku = -33
dostawy! PGNiG/Orlen milczy!
Tak jak również milczy na temat „swojej/naszej”** floty XY Knutsen OAS (z 8 LNGC pływają już 4 - 2 nie były na Bałtyku!), która wyczarterowana dla bezpieczeństwa narodowego, okazjonalnie i mało pośpiesznie wozi po całym Świecie ład. innym eksporterom/importerom dla naszego … bezpieczeństwa narodowego!!! Trwa również cisza na temat 3-ciej pary „naszych”: JP i ILP Knutsen OAS, których nazwy oficjalnie nigdzie nie występują!
W tym roku 30
czerwca, minie ½ czasu trwania 20-letniego kontraktu Qatargas-1 - od VII-2014, a
realizowanego przez nas od XII-2015! Umowa Q-2 trwa od 01.01.2018 i obie
obowiązują do VI-2034!
Z
tej okazji na przełomie V/VI, tj. po ostatecznym ustaleniu liczby dostaw z Ras
Laffan w 1-szym pół. 2024 (11 czy ↑ 12?), przedstawię szczegółową analizę obu
kontraktów z QatarEnergy.
W czasie końcowego dopływania Al Nuaman, tj.
w okr. h0900-1700 (09.05.), w terminalu Ras Laffan i na redzie, nie było
żadnego Q-Flex/Max. Jedynie w stoczni Ras Laffan na 3-cim przeglądzie klasowym
był Al Mafyar. Ową niebytność
zakończył powrót Al Mayeda. To kolejny przykład bardzo nietypowej
sytuacji logistycznej flot Q-Max/Flex w odniesieniu do poprzednich lat ich
eksploatacji.
Natomiast luka bez O-Flex, trwała od wypłynięcia Al
Sadd (09.05./h0900↑), do powrotu Al Oraiq 10.05./h0700. W tym czasie
spośród 31 Q-Flex, aż 18 jednostek było zaangażowanych w dostawy do Europy -
dookoła Afryki (dopływające x9 i rozładunek/powrót x9 jedn.). Ładunki do:
Rovigo x12, Świnoujście x5 i wyjątkowo do Fos-sur-Mer x1. Pozostałe 13 Q-Flex było
zaangażowane w dostawy na Daleki i Środkowy Wschód. Sporadycznie realizują
dostawy na Bliski Wschód - właściwiej, względem Kataru: na Bliski Zachód (do
Kuwejtu).
Wśród Q-Max jest wręcz dysproporcja w kierunkach
zajętości. Po prawie ½ roku niebywania Q-Max na wodach europejskich (XI-2023 ÷ IV-2024),
obecnie 2 spośród 14-tu są zaangażowane w dostawy do Milford Haven.
Wacław Sałaban, maj 2024 roku.
* Ale uwaga; od 2019 roku, po swoim 8-mym pobycie na Bałtyku, jest rzadkim
gościem i kolejne jego realizacje przedzielają aż 122 dostawy [63.]/2019
÷ [186.]/2022 i 99 do obecnej [286.]/2024.
** Przypomnę, dość rzetelne opisanie „naszości” XY Knutsen OAS jest
TUTAJ.*
Ja dopiszę jedynie: zawiłość naszych „praw” do metanowców z „naszej floty” jest
w pełni uzasadniona!!! Gdy klient końcowy jest niewiarygodny,
biznes inwestycyjno-finansowy jest dokonywany przez wielokrotne
pośrednictwo. Piszę to, aby spozycjonować PGNiG(kiedyś)/ Orlen(jeszcze!) na
światowym rynku handlu gazem ziemnym/LNG, tzn. jako importer/armator-właściciel,
też w roli eksportera/pośrednika handlowego. W kraju monopolista, we E-Europie
spory podmiot, w EU drugorzędowy dystrybutor, na Świecie detalista kupujący
…banana(y).
*** Maran
Gas Apollonia od 3-go
zawinięcia wpływał jak do swojego portu rozładunkowego, za sprawą około rocznego
wyczarterowania przez PGNiG. Al Nuaman nie jest wyczarterowany, ale
wśród swoich 10-ciu dostaw zrealizował 4 kluczowe dla Terminala Świnoujście:
1-szą; 2-gą i 3-cią historycznie (2x technologicznie rozruchowe i 1-szą
komercyjną), oraz 1-ny spot z Kataru [18.]. Dodatkowo wśród 10-ciu historycznie
1-szych dostaw, aż 5 dostarczył Al Nuaman.
Na pewno, względem wszystkich 4-ch „naszych” XY
Knutsen OAS (łącznie 8 pobytów: 5+3+0+0) … przypływa do SIEBIE!
Moje informacje wskazują, że w VI spodziewane są: 2xQatarGas, 2xCMI oraz 2x spot.
OdpowiedzUsuńDziękuję za info.
OdpowiedzUsuńDzięki Ci Al Nuamanie za ciepłą wodę w kranie
OdpowiedzUsuńKapitan Maran Gas Apollonia, gdy się dowiedział,że katarczycy wysyłają al nuamana z 10 dostawą
http://metanowce.go.yj.fr/default.jpg