Na przełomie VIII-IX będzie ponad 11-dobowy okres bez metanowca w Gazoporcie Świnoujście i bez dostawy LNG do Terminalu Świnoujście. Uprzednio tak długi bezruch był w 1-szej poł. IV, pomiędzy dostawami [159.] - [160.]. Obecną przerwę urlopową potwierdza znacznie obniżone regazyfikowanie do poziomu 40-50% zdolności technicznej terminalu.
***** ***
Potwierdzono 3-cie zawinięcie (dostawy: [171.]; [178.] i [185.], czyli co 7-ma) Golar Seal, oczywiście z dostawą z Calcasieu Pass (7 ładunek). ETA 03.09. -tym razem po 43 dobach -uprzednio było po 38.
***** ***
Ze 105 dostawą katarską płynie Al Nuaman. Ten metanowiec od swojego debiutu w gazoporcie = od momentu inauguracji działania Terminalu Świnoujście w XII 2015 roku, jest zdecydowanym liderem w liczbie zawinięć do gazoportu. I to mimo, że przez ostatnie 3 lata i ponad 2 miesiące nie gościł na Bałtyku! Tym samym wydłuży czas do momentu wyprzedzenia go w liderowaniu w liczbie zawinięć przez którąś z jednostek czarterowanych przez PGNiG, co nieuchronnie nastąpi prawdopodobnie przed połową 2023 roku, za sprawą „naszego” Marana Gas Apollonia.
Al
Nuaman powstał w
stoczni DSME, oddany do eksploatacji został w XI 2009 roku (↑), jako 15 i przedostatni
w DSME, zarazem 30 - przedostatni w całej serii 31 Q-Flex. Młodszym jest Al
Bahiya. Czyli debiutując na Bałtyku w XII 2015 roku był 6-letnim
metanowcem, teraz jest prawie 13-letnim. Rodowód DSME zdeterminował jego
pojemność, dodatkowo jest z podgrupy 8 Q-Flex z najmniejszą nominalną: 210 100
m3 LNG (ładunki <1400 GWh).
Poza bałtyckim intensywnym zawijaniem (wśród
Q-Flex), mimo 7 lat obserwacji, nie przypominam sobie jakiegoś spektakularnego
zachowania, jakiejś szczególnej podróży tego Q-Flex. Jest typowym wyrobnikiem
obsługującym eksport LNG z Ras Laffan, ale jest w grupie 5-6 Q-Flex najczęściej
odwiedzających Europę (na podstawie danych z ostatnich 5-ciu lat).
Przypomnę dokonania tego Q-Flex, tzn. 8
wcześniejszych zawinięć:
dostawa
__ogółem / katarska data GWh uwagi__________________________________________________
1. [1.]
/
1 - 11.12.2015 1379
- ład. rozruchowy, wypłynięcie 18.12., wielkość szacunkowa.
2. [2.] /
2 - 08.02.2016 1379
- ład. rozruchowy, wypłynięcie 10.02., wielkość szacunkowa.
3. [3.] / 3 - 17.06.2016
1382 - 1-sza dostawa
eksploatacyjna.
4. [7.] /
6 - 18.09.2016 1383
5. [10.] /
9 - 22.12.2016 1380 -
w dostawie był 2-milionowy kubik LNG.
6. [18.] / 16 -
04.07.2017 1376 - jedyna dostawa spotowa - interwencyjna.
[20.06.2017 wstrzymano odbiór g.zm. z gazociągu z
rosji, z powodu złej jakości gazu - zawodnienie. Tylko 2 tyg. odstępu pomiędzy
wstrzymaniem-odbiorem jednoznacznie wskazuje na przejęcie czyjegoś ładunku
zmierzającego już do Europy. Tym samym było to przypadkowe zawinięcie Al Nuaman]
7. [51.] / 41 -
03.02.2019 1376 - w dostawie był 10-milionowy kubik LNG.
8. [63.] / 48 -
29.06.2019 1378
9.[186.] /105
- ETA 08.09.2022
Ładunki w zawinięciach 5./6./8.,
po nocnym wpływaniu, rozładowano każdy w 1 dobę terminalową.
Czyli pomiędzy ostatnimi pobytami będą aż 122 dostawy zrealizowane przez inne LNGC, w tym 56 przez inne Q-Flex. Przez pierwsze 3,5 lat był 8-krotnie, przez kolejne 3 i >2 miesiące nie przypływał! Inne ujęcie: w okresie pierwszych 3,5 lat eksploatacji Terminalu Świnoujście, Al Nuaman odbywając 8 podróży na Bałtyk, przy typowej czasowo logistyce katarskiej takiej dowózki, trwającej 7-7,5 tygodnia, daje wymiar 14 miesięcy non-stop zaangażowania tego Q-Flex, czyli przez 1/3 z 3,5 lat! Przez kolejne >3 lata odpoczywał od najdalszej marszruty na północny-zachód od Ras Laffan.
Spośród 31 istniejących Q-Flex, Al Nuaman będzie
9 raz, kolejne alfabetycznie z ilością zawinięć po 6 to: Al
Ghashamiya; Al Hamla; Al Huwaila; Al Khattiya; Al
Khuwair; Al Sheehaniya; Duhail.
[oraz są 3 Q-Flex po x5; 3 po x4; 4 po x3; 6 po x2;
3 po x1 i 4 dotychczas niezawijające]
Gdy sugerowałem możliwość 9-tego zaw. Al Nuaman
[Co
na koniec lata przed pierwszymi przymrozkami?], płynął on do Europy dobę za Al Gharrafa.
Za tą parą w odst. 4-5 dób zmierzał do Suezu Al Khattiya.
Po dość szybkim wykluczeniu Al Gharrafa (do Milford
Haven), zrobiła się intrygująca sytuacja: czy Al Nuaman x9? Czy Al
Khattiya x7 - jako samodzielny wicelider w liczbie zawinięć? Oby nastał czas
regularnych odwiedzin Al Nuaman.
Wacław Sałaban, sierpień 2022 roku.
PS „Nasz” Marana Gas Apollonia po wypłynięciu 18.08. z ładunkiem z Point Fortin (Trynidad-Tobago), obrał kurs na Europę z ETA 02.09. Co w przypadku Terminalu Świnoujście jest kolizyjne z Golar Seal ETA 03.09. i zbyt wczesne dla osiągnięcia Zatoki Pomorskiej. MGA trawersuje Atlantyk.
* Jedną … i chyba już jedyną zaletą MarineTraffic, jest obszerna baza zdjęciowa jednostek (też dokładałem cegiełki). Często te zdjęcia umożliwiają pewne weryfikacje czasowe zarejestrowanych zdarzeń, np. na ich bazie odtworzyłem pierwsze 22 masowe dostawy do Kłajpedy! Z pierwszych pobytów Al Nuaman w Gazoporcie Świnoujście jest kilka ciekawych ujęć, ale jak z nich korzystać jeśli mają w opisach podane błędne daty ich wykonania! Przesunięcia +/- 1-2 dobowe. Szkoda. Nie dotyczy to zdjęć powyżej zamieszczonych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,