piątek, 19 sierpnia 2022

Co na koniec lata przed pierwszymi przymrozkami?

10.08. napisałem: 

Dalej oficjalnych zapowiedzi brak (po Asklipios ETA 22.08. z 4 ładunkiem w VIII), ale identycznie jak w VII jest jeszcze w VIII możliwość odebrania 5 i 6-tego ładunku (26. i 30.08.). Mogą to być zawinięcia Al Shamal z Ras Laffan oraz Golar Seal z Calcasieu Pass. Pierwszy zbliża się do Suezu po załadunku 04-05.08., 2-gi dopłynął na redę Calcasieu Pass.

Te przypuszczenia okazały się całkowicie nietrafione: Al Shamal popłynął do Fos-sur-Mer, natomiast Golar Seal na redzie Calcasieu Pass przestał kluczowe 6 dób dla ewentualnego ETA 30/31.08 w świnoujskim gazoporcie. W tym czasie nastąpiły załadunki 2 innych LNGC. Ostatecznie Golar Seal załadowano w dniach 16-18.08. i obrał kurs na ?? z ETA 03.09.

Natomiast „nasz” Marana Gas Apollonia po kolejny ład. popłynął do Point Fortin (Trynidad-Tobago). Załadunek odbył się w dniach 17-18.08., i wypłynął w kierunku Europy z ETA 02.09. Czy będzie to druga dostawa do Terminalu Świnoujście od tego wytwórcy? Pierwsza to: [86.] - 05.03.2020, Bilbao Knutsen i jest najmniejszą całościową* dostawą, tylko 838 GWh.        

Czyli oba LNGC - „nasz” i nie wiadomo czy „nasz”, wypłynęły równocześnie. Deklarowane ETA mają zbliżone, choć „naszego” jest ciut wczesne dla dopłynięcia na Bałtyk. Czy nastąpi kolizja terminowa ewentualnych rozładunków MGA i GS w Gazoporcie Świnoujście, w którym nie ma jeszcze drugiego stanowiska rozładunkowego? Obserwujmy.

Natomiast wśród Q-Flex płynących z Ras Laffan do Europy, żaden nie przypłynie w sierpniu na Bałtyk, natomiast 3 mają możliwość zawinięcia w pierwszej dekadzie września. Są to Al Gharrafa, Al Nuaman (!) i Al Khattiya.

No to co dalej po realizacji dostawy przez Asklipios ETA 22.08.? Teraz trawersuje Morze Północne.

W Terminalu, po 76** dobach (od 25.05.) regazyfikacji z maksymalną zdolnością techniczną (220 GWh/d), od 09.08. regazyfikacja odbywa się z zakontraktowaną (przez PGNiG) mocą 190 GWh/d. Nie jest to bez znaczenia dla prognozowania dalszych dostaw.

Uzupełnienie:
po kilkunastu dobach wahnięć o +/- około 20 GWh w ramach 99% stanu Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem, na koniec doby gazowej, tj. 20.08. o h0600, napełnienie instalacji magazynowych osiągnęło rekordowe 36 135,7 GWh.

Wacław Sałaban, wrzesień 2022 roku.

* najmniejszym historycznie odebranym ładunkiem jest częściowy w ramach dostawy współdzielonej - częściowe odlichtowanie ładunku dostarczanego pomiędzy wyspami Melkøya i Revithoussa: [72.] - 07.11.2019, Arctic Aurora.
** w tych 76 dobach były krótkie (awaryjne?) obniżenia mocy, np. 07.07. praca na pół gwizdka, a 08.07. nastąpiło całkowite dobowe wstrzymanie regazyfikacji.

 

młodszy pisior - Dworczyk o starym pisiorze - Adamczyku:

Takiej tępoty, połączonej z niekompetencją, bezinteresownym szkodnictwem lub zawiścią, zakłamaniem i zwykłym łajdactwem dawno nie widziałem. Jeżeli polityka ma wyglądać tak, że ludzie wyłącznie ze względu na małostkowość, dla własnej ambicji itp. narażają państwo na miliardowe straty i w taki sposób decydują o sprawach strategicznych z punktu widzenia kraju, to oznacza, że

WYPIERDALAĆ
[oba osobniki nie są z mojej bajki, ale celność oceny w wypowiedzi zdecydowanie zafascynowała]

6 komentarzy:

  1. Widocznie ci od "gromadź piękne chwile..." nie mają już za bardzo gdzie upychać gazu, a krajowe zapotrzebowanie na chwilę obecną jest na tyle małe że to co przywożą te metanowce jesr na bieżąco zużywane, a w tym artykule https://comparic.pl/pgnig-stan-zapelnienia-magazynow-gazu-wynosi-99/ mozna wyczytać że "spółka nie rezerwuje mocy w magazynach gazu na Łotwie, skupiając się na pojemnościach dostępnych w kraju." czyżby się bali że nie odzyskają potem gazu gdy będzie potrzebny? To po co robili te interkonektory za grube pieniądze

    OdpowiedzUsuń
  2. Może mi ktoś potwierdzić/wykreślić/dopisać listę statków CMI które od nowego roku będą zawijać w liczbie może i 20 rocznie do Świnoujścia: FLEX VOLUNTEER, ASKLIPIOS, FLEX VIGILANT, ARISTARCHOS, FLEX RANGER, FLEX AURORA, FLEX ENDEAVOUR, GASLOG SYDNEY

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kontrakt z CMI opiewa na 1,45 mln ton/rok. To jest 21 dostaw metanowcami klasy „174”. Jeden metanowiec może odbyć max 11 podróży okrężnych (Zat. Meksykańska >< Zat. Pomorska) w roku przy bardzo intensywnej eksploatacji. CMI czarterowane jednostki eksploatuje średnio intensywnie, czyli 1 LNGC raczej mógłby zrealizować promowo 9-10 takich dowózek w roku.
      CMI eksport LNG realizuje z 2-ch terminali. Zapowiadano, że terminal w Ingleside (o nazwie Corpus Christi) będzie zasadniczym dostawcą LNG dla Terminalu Świnoujście w ramach kontraktu z CMI
      Z wymienionych LNGC mam wątpliwości, czy GasLog Sydney pływa w czarterze CMI. Natomiast poza wymienionymi, CMI czarteruje jeszcze: Methane Heather Sally, GasLog Georgetown, GasLog Wellington, GasLog Winchester, GasLog Galveston.
      Na podstawie obserwacji ruchu czarterowanych jednostek, uważam, że nie ma ich przyporządkowania do terminali wytwórczych i do odbiorców - importerów.

      Usuń
    2. Dzięki, musiałem kiedyś trafić na stare dane, kogoś(autora) niedoinformowanego lub sam w jakimś tekście nie doczytałem. Teraz będę wiedział jakie statki śledzić choć pozostają jeszcze te budowanie o których ,w większości nie wiadomo najważniejszych rzeczy(IMO, Nazwa).

      Usuń

  3. Kapt GAC Golar See lng s-zb R spodz.03.09. godz.06.00
    wg. dyspozytora (oczywiście na 90% Golar Seal)

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,