Celsius Canberra po załadunku w Ingleside popłynął początkowo nietypową trasą z Zatoki Meksykańskiej omijając Kubę i Jamajkę od …południa! Więcej o tej nietypowości i o tym metanowcu jest w jego zapowiedzi.
Wypłynął z Ingleside 02.07., a zawinął do
Świnoujścia 30.07., po 28 dniach! W tym 3 doby pętał się przy i w Skagerraku
oraz ponad 2 kotwiczył w Zatoce Pomorskiej. Czyli 10-12 dób jest wymiarem
nieefektywności logistycznej tej dowózki.
Dla porównania, znany Celsius Charlotte ([158.]/28-28.03.+rekord
wielkości) w tym czasie, w okresie 28 dób, wykonał dowózkę też z Inglesied
(22.06.) do Kuwejtu (20.07.) przez Kanał Sueski. Ten LNGC pływa w czarterze
Cheniere i oczywiście, po rozładunku w Kuwejcie, strawersował Katar i obrał
kurs Kanałem na Morze Śródziemne - na pusto. Uzupełniające info dla
„równowagi”; od kilku miesięcy Kuwejt regularnie odbiera LNG z pobliskiego
Kataru.
Celsius Canberra w swoim debiucie, jako 81*LNGC, dowiózł 6 dostawę w VII i 8 ładunek z Ingleside. Zawinął 30.07. o h0900. Wyładunek odbył się w ramach 2 dób terminalowych. Wypłynął 31.07. o h1155. Wymiarem tego ładunku jest 1106 GWh i jest to 4 największa dostawa zrealizowana przez konwencjonalny LNGC - nie przez Q-Flex.
Celsius
Canberra dowiózł [180.] ład.
ogółem (↓statystyka), w tym 60.
wytwórczo z USA (8 z Ingleside).
Pozostałe 2/3 dostaw to: 103 katarskie, 13
norweskich, 3 nigeryjskie (lokalizacyjnie!), 1 z Trynidadu - Tobago. Średni ładunek katarski to 210 tys.m3 LNG, średni z
USA to około 155, średni od pozostałych wytwórców wynosi 140 tys.
Natomiast średnia dla wszystkich 180 ładunków to prawie 185 tys.**
Celsius
Canberra domknął
lipiec z 6 dostawami, identycznie po 6 było w V-VI, to 32 ład.
tegoroczny.
Podsumowanie tych 3 miesięcy z rekordowym importem LNG w następnym wpisie.
Wacław Sałaban, lipiec 2022 roku.
* w tej liczbie jest 27 Q-Flex, 15 metanowców z lat 2017-2019 i 10 z
2020-2021. Inaczej: 1/3 Q-Flex; ciut <1/3 nowoczesne; ciut >1/3
średniowiekowe i starawe LNGC. Pomiędzy dostawami [172.] - [180.] nie było
debiutu LNGC, to pierwszy tak spory odstęp - przyzwyczajajmy się do takiej
sytuacji, gdyż po nowym roku dostawy spotowe zostaną całkowicie zdominowane przez
ładunki w ramach kontraktów długoterminowych z QatarEnergy i Cheniere Marketing
International (pełen wymiar tej umowy od 01.01.2023) - oba w formule DES i w
FOB od Venture Global Calcasieu Pass. W konsekwencji tego, dowózki zdominują
metanowce trwale wyczarterowane przez tych wytwórców (DES) i odbiorcę (FOB).
** tu ciekawostka - będzie to typowa wielkość dostaw realizowanych przez
nową klasę metanowców (zamówiono kilka jednostek), o nom. poj. 200 000 m3!
Coś pomiędzy starawymi Q-Flex, a masowo obecnie budowanymi LNGC „174/180”. Będzie
to we flocie światowej 3 klasa wielkości metanowców wg. pojemności, po Q-Max
(14 jednostek +1xFSRU) i Q-Flex (31). Jej przedstawiciele będą w pierwszej
50-ce(!) wśród około 700 LNGC.
Z satysfakcją obserwuję, jak domniemani specjaliści z ławki pisiorskiej, zajmując różne stanowiska państwowe lub w spółkach skarbów państwa, błyskawicznie i niezależnie od poziomu faktycznej, domniemanej czy iluzorycznej fachowości, staczają się w rolę bezdennych politruków i klakierów kurdupla. Oni mają nazwiska i to nimi firmują pis! Zapamiętajmy i bądźmy pamiętliwi! Począwszy od długotrwale klakierującego Naimskiego, przez Kaczmarską, Moskwę, po krótkotrwale … Mejzę. Spektakularne późne lub wczesne przejścia/wyjścia/odejścia nie mają znaczenia dla faktu się zaprzedawania!
British Listener wg. dyspozytora 9.08 w świnoujściu
OdpowiedzUsuńz Sabine
OdpowiedzUsuńCiekawostka z marine traffic:LV LPX LIEPAJA
OdpowiedzUsuń