środa, 31 sierpnia 2022

Skąd, od kogo i ile LNG zaimportujemy w 2023 roku

Zobrazowanie kontraktów długoterminowych obowiązujących w roku 2023 - są to:
- 2 kontynuowane (pierwszy niezmiennie, 2-gi ze zmienną wielkością),
- 1 kontynuowany z istotnym rozszerzeniem, od dotychczas rozkurzowego do docelowo dużego,
- 1 zainaugurowany, zarazem nominalnie największy!

Qatargas / QatarEnergy, 2 kontrakty długoterminowe z terminalu w Ras Laffan, w formule DES, realizowane jednostkami Q-Flex: 
Q-1: opiewa na 1 mln ton/rok - 11 ład., bez możliwości rezygnacji z odbioru, obowiązuje od połowy 2014 roku. Faktycznie realizowany od XII 2015 po uruchomieniu Term. Świnoujście - wcześniejsze nieodebrane dostawy (16) rozliczono bezkosztowo - sprzedaż innym importerom LNG po cenach nie powodujących konieczności dopłacenia różnicy z naszej strony.
Q-2: opiewa na 1 mln ton/rok - 11 ład., prawdopodobnie elastyczny w odbiorze, obow. od 01.01.2018.
Początkowo w latach 2018-2020 opiewał na 1,17 mln (13 ład.) Faktycznie nie był dotychczas w pełni realizowany: w latach 2018-2020 po 7 ładunków (czyli łącznie z obu Q-1/2 po 18 w roku), w 2021 x8 (razem 19! - rekordowa ilość), natomiast w 2022 roku realizacja na koniec VIII wynosi łącznie tylko 10 ładunków (11-ty ETA 08.09.), tj. mniej o 1-2 dostawy (o 3 dla 2018) od typowej ilości po 8 miesiącach. Nie wiadomo jaki będzie jego wymiar ostateczny w 2022, oraz w 2023 roku. Q-1/2 są zawarte do połowy 2034 roku.

CMI - Cheniere Marketing International, kontr. długoterminowy bez możliwości rezygnacji z odbioru, z terminali: Sabine Pass i Corpus Christi w Ingleside (jako zasadniczy), w formule DES, realizowany jednostkami zasadniczo klasy „174”*, opiewa od 01.01.2023 na 1,45 mln ton/rok - ok. 21 ładunków. Zawarty jest do końca 2042 roku. Faktycznie obowiązuje od 2019 roku w rozkurzowym wymiarze 0,52 mln ton łącznie w latach 2019-2022, czyli było po symboliczne 0,13 mln ton/rok, po 2 ład.w roku.

VG CP - Venture Global Calcasieu Pass, kontrakt długoterminowy z terminalu Calcasieu Pass przy Cameron, w formule FOB, w konsekwencji z możliwością ewentualnego reeksportu, będzie realizowany jednostkami czarterowanymi przez PGNiG, opiewa na 1,5 mln ton/rok, tj. ok. 22 ładunki metanowcami klasy „174”*. Obowiązuje od 01.01.2023 i zawarty jest do końca 2042 roku. Faktycznie początkowo opiewał na 1 mln, w połowie 2021 został rozszerzony (aneksowany) do 1,5 mln ton/rok.  

* LNGC „174” o średnim ładunku 160 tys. m3 LNG. W żegludze okrężnej Zat. Meksykańska> <Zat. Pomorska, metanowiec może odbyć 10-11 okrężnych podróży (promowo) w roku.

*****  ***

W 2023 roku w ramach dostaw długoterminowych ↑ powinno zostać odebranych min 61 ładunków (przy założeniu 18 dostaw z Kataru),co przy logistycznym odstępie 7 dni po zawinięciu Q-Flex i 5 dób po innym LNGC do kolejnego zawinięcia, daje około 24 dni rezerwy lub czasu na przeglądy i remonty w terminalu. Mocowo (regazyfikacyjnie) owa rezerwa jest większa, wynosi około 40 dób.
Podsumowując, Terminal Świnoujście podoła temu strumieniowi importu LNG w ramach kontraktów długoterminowych, przy obecnej zdolności technicznej regazyfikacji i z 1 stanowiskiem rozładunko-wym. Ma też możliwość odebrania ewentualnie max kilku (5÷8) dodatkowych dostaw spotowych.

Dwa wyczarterowane, nowoczesne „174”/HHI (nie Maran Gas Apollonia) z podwyższonym poziomem napełniania i z wyższą prędkością eksploatacyjną, obsłużą cały kontrakt z formułą FOB [2x 11 podróży okrężnych w roku = 22 dostawy]. Ale wejdą do eksploatacji na początku i po połowie roku 2023. Do tego czasu 2 średniowiekowe LNGC (np. Maran Gas Apollonia + podobny) będą realizowały tę zwózkę w formule FOB.

*****  ***

Schemat kontraktów długoterminowych (+średnioterm.) w ujęciu chronologicznym i już historycznym, jest w lewej szpalcie bloga: [1. Kontrakty importowe LNG - PGNiG  + na końcu 14 odnośników z lat 2017-2021 wraz ze szczegółami powyższych kontraktów].
Z premedytacją pomijam tu kwestię przypomnienia i omówienia kontraktu długoterminowego o mocarstwowym wymiarze aż 4 mln ton/rok, gdyż podpisana jest wyłącznie umowa wstępna, terminal wytwórczy jeszcze nie istnieje i jest budowany …ospale, oraz nastąpiły radykalne zmiany w światowym handlu LNG: nastała dysproporcja popytu i możliwości podażowych, nastąpiła znaczna zwyżka cen światowych, oraz istotnym parametrem stała się światowa polityka energetyczna.

*****  ***

Od 01.01.2023 roku zmienią się 2 aspekty obserwacyjne:
- znacznie ponad 90% (może nawet 100%) importu będzie rozpoznawalne sprzedażowo (od kogo, w ramach czego i bez pośrednictwa handlowego), czyli dorówna dotychczasowej rozpoznawalności wytwórczej (skąd) i czym dostarczanej (którym LNGC)!
- radykalnie zmniejszy się obecna różnorodność przypływających metanowców. Poza Q-Flex, pozostałe ponad 2/3 importu (liczone po dostawach) zrealizuje grupa tylko 10-12 LNGC.
Generalnie nastanie nuda obserwacyjna.

Ten wpis - ta ściąga, jest wyłącznie dla pisujących rzetelnie o morskim LNG i zostanie pod koniec roku zaktualizowana.

Wacław Sałaban, koniec sierpnia 2022 roku.


polski breżniewie, to PODWÓJNY KONIEC… i nie o wakacje tu chodzi!

14 komentarzy:

  1. A tymczasem za poprzednią dobę z magazynów 70 Gwh wypompowano a mamy początek września. Piękne chwile

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, od dnia restartu produkcji CO2 i nawozów nastąpiła zmiana, zaprzestano tłoczenia, zaczęto wydalanie. Najwyższy stan napełnienia, określany „100%”, osiągnięto na koniec doby 28.08. (h0600) = 36 271,7 GWh i było to faktycznie 99,7-99,8% napełnienia „Gromadź piękne chwile”.

      Usuń
    2. Wiem-Pan ,panie Wacławie i większość tu bywających interesuje się "gazem statkowym" a nie tym z gazrurek jednak zaciekawił mnie 1 temat: W mediach wałkowane jest: czy w związku z odcięciem jamału i znikomym wykorzystaniem go w 2 stronę starczy gazu na zimę. I tu pojawia się gazrurka z Norwegii (chyba na razie nie taki wielki ratunek)-chcę zapytać o poprawność moich obliczeń:10mld(docelowa przepustowość od 01.2023)*3/12(przez tyle czasu w tym roku będzie działała)*30% (przepustowości bo duńczycy ze swoim kawałkiem się nie wyrobili)=10*0.75*0.30=`2.25mld Nm3 tj.22 statki (w tym 7 q-flexów) jak prawie cała1 połowa 2022 tyle że w 3 miesiące

      Usuń
    3. Wątpliwości matematyczne:
      10mld * 3/12 * 30% ≠ 10 * 0,75 * 0,30 = 2,25 mld Nm3
      Wątpliwości merytoryczne:
      - „… bo duńczycy ze swoim kawałkiem się nie wyrobili”? + „30% v 0.30”?
      - przepustowość rury, niezależnie od jej wielkości (średnicy i mocy tłoczni), nie jest istotna w przypadku braku gazu i to nawet po jej napełnieniu (odpowietrzeniu)! Istotna jest przy posiadaniu stosownej ilości gazu do przetłaczania!
      - w III kw. 2022 roku z kierunku norweskiego będziemy mieli możliwość odebrania gazu wyłącznie naszego, tzn. ze współwłasnych koncesji wydobywczych ze złóż norweskich. Ile tego, jest oczywiście tajemnicą? Może to obejmować częściowo ilości uprzednio wydobyte, a przez nas nie odebrane (i nieodsprzedane!), np. ½ roku wstecz (od wybuchu wojny/wstrzymania kacapskiego gazu).
      - obecnie nie mamy żadnego kontraktu importowego na gaz z północnego kierunku, a ewentualnych zakupów giełdowych nie ma co doliczać/wliczać - horrendalna cena i ewentualnie, to drobne ilości.
      Potwierdzenie wyliczeniowe:
      pierwsze 22 dostawy w 2022 roku ([149.] - [170.]), w tym było 7x Q-Flex = 25 730 GWh (twarda dana!) = ok. 2,24 mld kubików g.zm. (PO REGAZYFIKACJI!).

      Usuń
    4. Po1:dzięki
      Po2:fakt-mój błąd- 3/12 to 0.25 a nie 0.75
      Po3:=0.75 mldNm3 (~7 statków)
      „30% v 0.30”?-dla zachowania (tylko w zasadzie wizualnie)tego samego formatu bo przy tak prostych liczbach większość nie potrzebuje zmiany ułamków z dziesiętnych na zwykłe lub odwrotnie

      Usuń
  2. Wiem-są jak Pan to ujął ,wątpliwości merytoryczne ale po ostatnich informacjach z Danii(uwzględniając tylko matematykę): 2,5 mld m3 g.z. ps.Wie Pan może czy gdzieś będzie(może już jest) coś w stylu https://swi.gaz-system.pl/swi/public/#!/lng/lngCapacities dla gazoportu tylko dla gazrurek żeby to zweryfikować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wiem, starzeję się, i co Pański komentarz, to trudniej jest mi zrozumieć o co chodzi?
      Ostatnie informacje dotyczą umów importowych na g.zm. gazrurką bałtycką, podpisanych ze spółkami z grupy Equinor. Czyli gaz z Norwegii, a przez Danię (tylko), oraz 2,4 mld m3/rocznie, oraz od 01.01.2023 (przez 10 lat). Nie znam innych "http:" monitorujących gazrurki.

      Usuń
    2. 772445
      21Z000000000509H
      FAXE
      Wejście
      Przesył (wejście)
      Aktualny
      E
      772445
      FAXE
      Poznań
      Planowana data uruchomienia połączenia to 01.10.2022. Aktualizacja daty uruchomienia przewidziana na podstawie postępu prac (nie wiem czy 1 doba była na pokaz i teraz gaz nie płynie, może w weekendy nie aktualizują {chyba że jeszcze dziś będzie ile w poprzedniej dobie było gazu})-Pewnie od 1.01.2023 będzie mało mnie to interesowało jednak teraz jestem ciekaw jak "wielkie" jest to wybawienie przed brakiem gazu zimą.

      Usuń
  3. Nie wiem kiedy tamta strona jest aktualizowana ale wg. https://transparency.entsog.eu/#/points/data?points=dk-tso-0001itp-10009exit%2Cpl-tso-0002itp-10009entry lepiej to widać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli siurek z dennej rurki bałtyckiej, jest porównywalny ze stróżką (naprzemienną z cofką) z „Gromadź piękne chwile. My zajmiemy się gazem”. A z terminalu to "rwąca rzeka"!

      Usuń
    2. Niby było do przewidzenia ale rozczarowuje

      Usuń
    3. Ale badziewny suweren wierzy („ciemny lud to kupi”), że po niedzielnej spowiedzi umyje ręce „w ciepłej wodzie”!

      Usuń
    4. ale przecinki w kwh/d chyba specjalnie w kilku miejscach postawili żeby nie szło poznać ile tego jest

      Usuń
  4. na razie moje wyliczenia można włożyć do pieca :BP=dodatkowy q-flex co 22 dni

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,