wtorek, 7 maja 2024

2 FSRU - Independence i Neptune wypłynęły!

02.05. o h1400 FSRU Independence odcumował i wypłynął z Kłajpedy z zanurzeniem tylko 9,1m, po 9,5 latach stałej pracy, ostatnio zasadniczo jako regazyfikator. Funkcja magazynowania od początku 2022 roku wykorzystywana była zasadniczo* dla zapasu LNG w non-stop trwającej regazyfikacji.

Swój 1-szy 5-letni przegląd klasowy odbył w Kłajpedzie (bez dokowania) w II-III 2019 roku, pomiędzy 48/49-tą dostawą masową. Czyli jest to 1-sze wypłynięcie z Kłajpedy i 1-sza podróż Independence od początku wyczarterowania jako nówki (HHI-05/2014) przez Litwinów w X-2014.
Obecnie popłynął na swój 2-gi przegląd/remont klasowy do duńskiego portu Lindø** w Odense. Na redzie zakotwiczył 04.05./h1700,do doku wpłynął 05.05./h1200. Całą marszrutę odbył w towarzystwie litewskiego patrolowca P11 Žemaitis, który przypłynął do … siebie***!

Arctic Voyager w drodze do Inkoo. Minerva Amorgos w drodze do Świnoujścia. +3 FSRU.

W okresie 5-ciu między-przeglądowych lat (od 27.03.2019) FSRU Independence zregazyfikował 137 ładunków*. Ale uwaga: ta ilość dotyczy wyłącznie masowych ładunków dostarczonych masowymi LNGC. Poza nimi było bez liku dostaw małogabarytowych, ale tylko do 23.02.2022 roku, tj. do momentu najazdu rosji na Ukrainę. Nastąpiło wtedy całkowite zerwanie przez Litwinów handlu z kacapami. W przeciwieństwie do nadal handlujących Francuzów, Belgów i Niderlandczyków (po co była zmiana z Holendrów? Bo niby teraz robicie cywilizacyjnie mniej gorsze działania?).

Kolejne przyjęcie dostawy LNG w Kłajpedzie jest zaplanowane na 10-11.06. KN Energies (Klaipedos Nafta) stanie się właścicielem FSRU Independence pod koniec roku (w XII), wraz z wygaśnięciem 10-letniej umowy wynajmu od Höegh LNG. Zmiana właściciela spowoduje przerejestrowanie jedn., znajdzie się w Rejestrze Statków Morskich Republiki Litewskiej, a co za tym idzie, zmieni się bandera na litewską. Czy nazwa również, np. na FSRU Nepriklausomybe? Höegh LNG Klaipeda pozostanie operatorem technicznym na okres 5 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5.

ROZ*****  ***!
(Rozliczyć - Osądzić - Zdelegalizować)

04.05. o h1200 FSRU Neptune wypłynął z Lubmina, z zanurzeniem 5,4m na redę Mukran, też płynął w asyście…tyle że policyjnej! Jego cumowanie jako regazyfikator trwało dużo krócej, od 16.12.2022 r. Też wybiera się na przegląd klasowy (3-ci) / remont + przebudowę po bazowaniu w płytkowodnym porcie Lubmin, z zanurzeniem tylko 5,2 m (min projektowe to 9,6 m). Latem ma na stałe zacumować w Mukran jako 2-gi FSRU wraz z Energos Power (ex-TransGas Power).
Aktualizacja 13.05.:
FSRU Neptune na redzie Mukran kotwiczył od 04.05. do 08.05./h2115. Po 4-ch dobach wypłynął z Zat. Pomorskiej głosząc w AIS Odense ETA 12.05. Kolejne 3 doby spędził na Południowym Bałtyku „ćwicząc nawroty” w 1/3 pomiędzy Bornholmem a…Rozewiem. Wieczorem 11.05. trawersował Arkonę, a 13.05./h0630 zadokował w Lindoe, ok. 400 m od remontowanego FSRU Independence

W trakcie poszukiwania i weryfikacji podanych danych, odkryłem zapomnienie; … FSRU Neptune pływając czasowo w roli LNGC, w VII-2019 zrealizował dostawę LNG z Norwegii (Melkøya), jako ogółem 56-tą do FSRU Independence. Był 11-tym różnym metanowcem w Kłajpedzie przy burcie FSRU Independence.

Zebrane przy wsparciu Sympatyka bloga Piotra Kosza (5 publikacji w inni Autorzy).

Wacław Sałaban, maj 2024 roku.

* Nie był pływającym magazynem LNG - było to 5-lecie ze znacznym systematycznie wzrostem regazyfikacji, pomijam rozkurz LNG na małe dowozowce / bunkierki, oraz 2 interwencyjne reeksporty do Inkoo: _177+_179 [łącznie (-)150 tys.m3].
** Tu na przeglądy/remonty w 2022 r. przypływały Yamalmax-y: Boris Vilkitskiy, Fedor Litke, Vladimir Rusanov i Nikolay Urvantsev.
*** Kl. Flyvefisken, zwodowany w 1986 r. w Danii, pierwotnie w służbie duńskiej marynarki, w służbie u Litwinów od 2008 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,