Po załadunku w Ras Laffan w niecałą dobę 27.04., dowiezie 120-ty ładunek z Kataru ([230.]*ogółem), z ETA 27.05.. No cóż, 30 dobową marszrutę na Bałtyk, zamiast typowej w 21-22 doby, można tłumaczyć ostrożnym wpływaniem na nieznane wody na NE poza redę Rotterdamu! Obecnie, po przejściu Kanału Sueskiego, od prawie 3-ch dób dryfuje na M.Śródziemnym w oczekiwaniu na … aktualizację map Bałtyku? Czy może wcześniejsze, tj.typowe zawinięcie opóźniono z uwagi na debiut Bonito LNG z ETA 17.05.?
Fraiha to Q-Flex zbudowany w DSME i przekazany do eksploatacji w VIII-2008, jako 18-ty z 31 Q-Flex i jako 8 z DSME (na 16). Początkowo pływał dla RasGas, tj. do czasu połączenia/wchłonięcia przez Qatargas. Płynie z zanurzeniem 12,2 m, ale ładunek nie będzie z tych średnich i nie z dużych.
Jest typowym wyrobnikiem, zasadniczo w dowózkach na
Środkowy i Daleki Wschód.
W ostatnich ok. 3 latach Fraiha odbył 24 podróże
(poprzedzające obecną):
-
na Daleki Wschód x9 (Tajlandia/2; Chiny/5; Japonia/2),
- na
Środkowy Wschód x7 (Pakistan/3; Indie/3; Bangladesz/1),
- na
Bliski Wschód - Kuwejt x4,
- do
Europy x4 (Rovigo/1; Milford Haven/2; Zeebrugge/1),
+ jako 25-ta marszruta, to obecna na Bałtyk -
Polska.
Jest w grupie Q-Flex rzadko pływających do
Europy/Turcji.
Od połowy IV-2018 roku, czyli w trakcie >5 lat,
zrealizowanych zostało 529 (6 dopływa) dostaw do Europy i Turcji (x54,5) przez
metanowce kl. Q-Flex. Średnio 17 dowózek na jednostkę, z rozrzutem podróży na jednostkę, od tylko 10
(Al Thumama), do aż 23 (Al Shamal). Natomiast Fraiha
obecnie realizuje 13-tą przez Kanał Sueski. Ale odnosząc wyłącznie do
terminali europejskich (bez tureckich wraz z Marmara), jest wśród 4-ch Q-Flex z
tylko po 10 zawinięć! Czyli średnio w roku tylko 2 zawinięcia w Europie [2018:
Bilbao / 2019: Zeebrugge x2 / 2020: Milford Haven + Revithoussa-Sagunto
(współdzielony) / 2021: Milford Haven / 2022: Milford Haven + Rovigo +
Zeebrugge / 2023: Świnoujście].
Z uwagi na powyższe, dla mnie-obserwatora, jest
jednostką mało obserwowaną i ciut …tajemniczą - również z małą ilością
dostępnych zdj. Też nie przepadam za kształtami Q-Flex z rodowodem DSME.
Sporo szukałem jakiś szczególności w historii jego
eksploatacji. Mało znalazłem: był wśród 5 Q-Flex które „zasilały” MOL FSRU
Challenger - największy FSRU w trakcie jego „gościnnych
występów” przy tureckim Dörtyol. Wcześniej był historycznie 2-gim
Q-Flex zawijającym do term. w Dunkierce. Typowy wyrobnik bez szczególnych
epizodów historyczno-eksploatacyjnych.
***** ***
Liczba debiutów Q-Flex w Świnoujściu, w
poszczególnych latach: XII-2015x1
- Al Nuaman; 2016x3; 2017x6; 2018x10; 2019x4; 2020x2; 2021x1 - Al
Kharsaah; 2022x1 - Al Rekayyat; 2023x1 - Fraiha; bez debiutu
x2: Al Sahla i Al Thumama - oba z HHI. [← więcej
szczegółów]
Chyba nie przypadkiem jest, że ostatnimi
debiutującymi są Q-Flex uprzednio pływające dla Ras Gas. Pewnie decydują mocno pokomplikowane
współudziały właścicielskie jednostek Q-Flex -od momentu zlecenia ich
budowy i powstania.
Będzie to zarazem 96 debiut metanowca w świnoujskim gazoporcie. Czy GG Knutsen OAS da radę być w 1-szej 100-ce?
Maj zakończy się 5 dostawami: 2 z Kataru + 3 z
USA/Cheniere (Sabine Pass), w tym 1 spotowa.
W rozliczeniu rocznym, na koniec V-2023, będzie (-)2
dostawy z 64 zaplanowanych.
Wacław Sałaban, maj 2023 roku.
Ciekawe czy jeśli GG Knutsen nie będzie 100 to zrobią fetę dla innego (każda okazja do lansu jest dobra) -na GG zrobiliby choćby był w jakimś rankingu 13 (pechowy)
OdpowiedzUsuńAle skąd ci oni będą wiedzieć (lub ten ktoś będzie wiedział), że to 100-ne debiutujące zawinięcie?
UsuńNiska jednak adekwatna ocena "onych".
OdpowiedzUsuń„Tak, ci też kradną ale się dzielą!” → „Ciemny lud to kupi"(ł)!
UsuńMaran Gas Apollonia spodz.02.06.g.06.00 wg dyspozytora
OdpowiedzUsuń