Z końcem maja 2023 roku minął rok produkcji LNG przez norweski terminal na wyspie Melkøya, po jego reaktywacji, po ponad 20 miesiącach (od IX-2020) trwającej przerwy spowodowanej awariami i ostatecznym pożarem. [o reaktywacji + tam linki na końcu: o pożarze]
Wielkość produkcji w tym roku, tj. od 01.06.2022 do
31.05.2023 roku, opiewająca na 69 ładunków, nie była intensywna w
porównaniu z kilkoma latami przed IX-2020 (71÷74 ład./rok), pomimo europejsko-światowego
ssania w wyniku najazdu kacapów (rosji) na Ukrainę.
Typowo odprawiano po 6 ładunków miesięcznie -
sporadycznie sąsiednie miesiące miały po 5/7 v 7/5 wyekspediowanych ładunków.
Łącznie było ich 69 (XI-2022 x7 bez sąsiedztwa x5, oraz V-2023 był
miesiącem z długą przerwą technologiczną (przegląd-remont) - grubo >3 tyg. i
ograniczoną produkcją do 2 ładunków. Ostatnia dostawa, tj. pierwsza po
okresowym przeglądzie, nie ma jeszcze w AIS określonego odbiorcy/importera ↓.
Zasadniczym odbiorcą norweskiego LNG była Europa.
Wyjątkowo 1 dostawę odebrała argentyńska Bahia
Blanca oraz dwie turecka Aliaga.
Liderem w Europie jest Kłajpeda x17,5
ładunków, następnie Rotterdam x12,5 oraz Dunkierka x10.
Średniaki importowi to: Isle of Grain x5; Montoir
x4 oraz Fos-sur-Mer i Revithoussa - oba po 3,5 ład.
Detaliści: Zeebrugge, Bilbao i Inko po x2, natomiast
Sines, Kartagena, Rovigo oraz Świnoujście po 1.
Na znikomy wynik Świnoujścia (tylko Qogir/[210.]/I-2023)
- już nie jest najbliższym importerem LNG, na pewno ma negatywny wpływ
Baltic Pipe. Przed pożarem było po 1 ład. w 2016-2017 roku, oraz po 4/2,5/4
dostawy w latach 2018-2020.
Zasadniczymi rozwozicielami norweskiego eksportu
były/są metanowce floty ARCTIC+:
Arctic
Discovererx14; _Lady
+_Aurora po 12; _Voyagerx11 i _Princessx9. Pozostałe
11 ładunków rozwiozły metanowce „obce”, mniej/więcej znane na europejskim rynku
LNG. „Liderem” wśród nich jest znany, m.in. z częściowo polskiej załogi, Cool
Runner x2.
W lutym 2023 roku Arctic Aurora po załadunku
w dniach 04-06.02., 51-szego ładunku od reaktywacji, popłynął z dostawą
współdzieloną do Aliagi i Sines
(19-20/26-27.02.). Ale nie te szczegóły były w niej istotne! Z dużym
prawdopodobieństwem, była to 1111 historycznie dostawa z Melkøya! W celu
potwierdzenia tego wyliczenia, wysłałem do Equinor zapytanie. Pomimo zwrócenia
się do stosownych korpoludków (na ich oficjalne adresy @), nie otrzymałem
odpowiedzi. Jej brak nie należy tłumaczyć trwającą wojną kacapską! O swojej
1000-nej dostawie z Melkøya, norweska korporacja Equinor (ex-Statoil) obszernie
ryczała w X-2019 roku, po wyekspediowaniu jej przez Arctic Discoverer do
Bilbao i Montoir - też był to ładunek współdzielony. Osobiście rozpływ eksportu
z Melkøya systematycznie obserwuję od +/- 835 wytworzonego ładunku, tj. od
przerwy technologicznej w VI-2017 roku.
Uzupełnienie i aktualizacja (18.06.).
Wacław Sałaban, koniec maja 2023 roku.
„ustawa” i podpisujący ją mańkut → WYPIERDALAĆ!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,