Już kiedyś pisałem, że z 4 stosowanych wymiarów
LNG: ciężarowy (tona), 2 objętościowe
(m3 v
m3g.zm. po regazyfikacji) i energetyczny (kWh/MWh/GWh/TWh), ten ostatni jest
najprecyzyjniejszym, wręcz księgowym, gdyż LNG ≠ LNG (to zapis fizyczny! - nie
matematyczny!), w efekcie
różnej kaloryczności mieszanki gazów, zależnej od źródła pozyskania,
technologii skraplania, oraz od przeważającej frakcji zanieczyszczenia.
Żonglowanie wielkościami: mld; mln; tysiąc,
wyrażanymi w jednostkach m3(kubik); tona, GWh/TWh,
w odniesieniu do LNG jest trudne i trochę skomplikowane*.
LNG
w m3.
W całym procesie wytwórczym, sprzedażowym i
logistycznym morskiego LNG (nie tylko, ale tu to jest istotne), w wyniku zmian
stanów skupienia g.zm., jego wymiarowanie charakteryzuje się tym że: jedynym
rzeczywiście dokonywanym, ale jedynie zgrubnie dokładnym pomiarem wielkości,
jest mierzenie objętości przetłaczanego LNG [m3 LNG] podczas
załadunku/przeładunku/wyładunku. Wielkości LNG wyrażane w tonach, m3
g.zm. (jako LNG) lub w GWh / TWh (też!!!), są wielkościami
wyliczeniowymi - nie mierzonymi bezpośrednio!!!
LNG
w tonach.
Z uwagi na masowy transport morski LNG (ale też
samochodowy/kolejowy, tu bywa ważony), takie wymiarowanie jest zasadniczo stosowane
przy zawieraniu kontraktów długoterminowych - wymiarowanie w tonach
przeliczeniowych (nie ważonych) w roku. Określanie zdolności wytwórczych
terminali zasadniczo też wymiaruje się w tonach LNG (mln/rok).
LNG
w m3 g.zm. (po regazyfikacji).
Takie ujęcie, jako zwymiarowanie bardzo zgrubnie
wyliczeniowe, ma wyłącznie charakter szacunkowy, porównawczy,
marketingowo-reklamowy, medialny i …polityczny. Nie ma nic wspólnego z
rozliczeniami handlowymi na każdym z poziomów obrotu LNG! Dodatkowo owe szacunkowe
wyliczenie komplikuje kwestia ujęcia raty gazu zużytej w procesie regazyfikacji
(na ogrzanie LNG), a wpływająca istotnie na bilans uzyskanego metanu w stanie
lotnym!
Ten wymiar objętościowy jest istotny wyłącznie w
obrocie konsumenckim gazem ziemnym, ale nie jest w nim rozliczeniowym - jest
wyłącznie pomiarowym!!! Więcej będzie pod koniec wpisu.
LNG
w GWh (zasadniczo)
/ w TWh (wymiarowanie globalne, np. import roczny).
LNG (ostatecznie g.zm.) jest surowcem
energetycznym, czyli istotna jest jego wartość i wielkość
energetyczna! Nie ciężarowo-objętościowa! A takową jedynie precyzyjnie
wymiaruje: kWh (końcowi odbiorcy/konsumenci detaliczni)/ MWh
(średni klienci)/ GWh (duzi odbiorcy)/ TWh (globalni odbiorcy). Niezależnie
od wielkości dostawy, wyliczenia sprzedażowe/kosztowe są dokonywane do 1 kWh.
Oto typowy zapis wielkości ładunku pozyskanego
przez Terminal Świnoujście: 1375,435443 GWh (dostawa [186.],
dostarczona przez Al Nuaman w 9 zawinięciu w dn. 09-10.09.2022) - wymiar kończy się
3-ma kWh!
↓↓↓
Istotnością rozliczenia wyliczeniowego w
jednostkach energetycznych nie jest precyzja do …1 kWh!
Pomimo oczyszczania i skraplania, jako mieszanina LNG
≠ LNG i to niezależnie od użytych wielkości ciężarowo-objętościowych.
Dlatego w odniesieniu do wartości energetycznej, tj. kaloryczności gazu, powstałej
w wyniku różnych źródeł pozyskiwania g.zm. przez terminale wytwórcze, w efekcie
różnic technologicznych w procesach oczyszczania i skraplania g.zm., na końcu powstaje
LNG o różnej kaloryczności. Istotne to jest również w różnicach faz (o minimalnie
różnych gęstościach - zbiornikowa stratyfikacja) w masowych przeładowywaniach
LNG pomiędzy zbiornikami (lądowy > statkowy > lądowy), także przy
rozładunkach częściowych LNGC u kilku odbiorców. Dodatkową kwestią jest
pozostawianie części ładunku (+/-10%) w zbiornikach w celu zachowania
temperatury.
Na każdym etapie masowego transportowania,
przeładowywania i magazynowania LNG występuje zjawisko samoregazyfikacji (nie
ma idealnej technologii izolacyjnej) na poziomie kilku ‰ i dotyczy to zasadniczego
składnika LNG. Niby względnie mały wymiar w promilach, ale dotyczący masowych
objętości, daje istotny ubytek energetyczny.
Dlatego w masowym obrocie (kupno/sprzedaż), jedyną
obiektywną formą rozliczeń pozostaje wymiar w …kWh (+ jej wielokrotności MWh/GWh,
rzadko TWh).
Kaloryczność LNG z danej dostawy jest ustalana z
próbkowania w połowie rozładunku (w Terminalu Świnoujście). Jest porównywana z
wynikami próbkowania podczas załadunku na LNGC, przekazanymi przez wytwórcę.
Drobna różnica w kaloryczności 1 kubika gazu
ziemnego, pomnożona przez 100 mln (objętość przeliczeniowa gazu ziemnego z 1
ładunku LNG dowiezionego nowoczesnym konwencjonalnym metanowcem, tj. ok.1100
GWh) daje istotną różnicę energetyczną (cenową), porównywalną z kilkoma tysiącami
m3 LNG (lub pojedynczymi mln kubików gazu ziemnego!) dla jednego
ładunku - to efekt wielkich (wielorzędowych) liczb!
Zgrubnie różnicę jakościową pomiędzy różnymi LNG (lekki/ciężki
v suchy/mokry - określenie
odnosi się do sporej zawartości propanu i wyższych węglowodorów) najlepiej ukazuje wymiar
ciężarowy m3 LNG w tonach, zawierający się w przedziale
(0,42)0,43 - 0,44(0,47) - w nawiasach
skrajne wartości podawane w niektórych źródłach. Zasadniczy wpływ na ten
rozrzut ciężarowy skroplonego g.zm. ma udział w mieszaninie z metanem; etanu,
propanu, butanów, pentanu i azotu (odciąża). Para wodna, hel, siarka i
siarkowodór oraz dwutlenek węgla, zanieczyszczenie rtęcią, również resztki
ropy, są usuwane z g.zm. przed skropleniem. Zawartość metanu w LNG może osiągać
skrajne wielkości od 97% (lekki/suchy) do 89% (ciężki/mokry).
Frakcyjność ciężarowa LNG powoduje dwa istotne
zagrożenia w procesach magazynowania i przewożenia, tj.zbiornikową stratyfikację
LNG i ryzyko zjawiska rolowania LNG w masowym zbiorniku (lądowym lub
transportowym/statkowym), a w jego efekcie gwałtowny wzrost samoregazyfikacji
LNG w zbiorniku. To m.in. dlatego w terminalach są awaryjne wyrzutnie spalania
nadmiarowego gazu.
***** ***
Intuicyjność jednostek wymiarowych LNG. Posłużę się typową wielkością dostawy realizowanej przez klasyczny metanowiec - wymiarują ją stosowne oraz przybliżone względem siebie wartości: 1000 GWh; 90 mln m3 g.zm.; 65 tys. ton i 150 tys. m3 LNG.
Wymiar energetyczny:
1000
GWh jest
precyzyjne ale całkowicie nieintuicyjne, wręcz abstrakcyjne.
Wymiar objętościowy:
90
mln kubików g.zm. (po
regazyfikacji - jaką metodą?) jest niby intuicyjne, ale całkowicie
abstrakcyjne i mało …przydatne. Abstrakcyjność: proszę spróbować doliczyć
do 1000, wymawiając kolejne liczby, a w przypadku pomyłki powtórzyć liczenie …od
początku. Tych którym się uda uświadamiam, że to dopiero 1/90000 liczenia tych
kubików. Przydatność tego wymiarowania jest wyłącznie reklamowo-marketingowo-polityczna,
gdyż łatwo rzuca się mln., mld. itd. Ale dalej, z uwagi na zagwozdki
językowe, zaczynają się wątpliwości; miliardy/biliony/tryliony! Już łatwiej
jest z wymiarem …ppm (parts per milion).
Wymiar ciężarowy:
65 tys.
ton, zasadniczo
jest wyobrażalne dla: wąskiej grupy ludzi morza i portów przeładunkowych,
oraz operatorów suwnic nad (byłymi) … kopalnianymi hałdami węglowymi.
Wymiar objętościowy:
150
tys. m3 LNG jest intuicyjne i łatwo wyobrażalne! → prostopadłościan o
wym.: 250 m (dług.) x 40 m (szer.) x 15 m (wys.)! Coś na wzór…odbudowywanego
Pałacu Sa(u)skiego!
Drobny kliencie detaliczny:
gaz ziemny kupujesz w m3 (mierzonych
przepływowym licznikiem gazowym), ale płacisz za jego zużycie wielkością
przeliczoną na kWh z m3 (zajrzyj do swojej faktury zakupowej).
Dostawca (PGNiG) od czasu do czasu, zmienia współczynnik konwersji (m3→kWh)
dla danej lokalizacji odbiorczej (porównaj kilka swoich faktur). Natomiast
różnice regionalne są oczywiste - różne źródła pozyskania gazu. U mnie jako
konsumenta (do celów grzewczych), co faktura (w rozliczeniach 2-miesięcznych),
to zmiana - w okresie ostatniego 1,5 roku współczynnik konwersji systematycznie
wzrastał od 11,168 do 11,386 - wcześniej fluktuował. Czy to efekt znacznego udziału
importowanego LNG w mieszance gazu?
***** ***
W początkowym czasie mojego zainteresowania morskim
LNG, na blogu MORSKOŚCI! (!x1)
zasadniczo operowałem wymiarem ładunków w m3 LNG, pomimo
świadomości, że 1 m3 LNG ≠ 1 kubik LNG i w konsekwencji
godziłem się ze sporą przybliżonością przy porównaniu odbieranych dostaw. Gdy
import niekatarskiego LNG stał się ilościowo masowy i realizowany przez wiele
różnych metanowców pod względem wiekowym / konstrukcyjnym, oraz z wielu
terminali eksportowych (wytwórczych), jako zasadniczy wymiar wielkości dostaw
zacząłem używać energetyczne GWh.
Dość szybko, dysponując dużą liczbą danych o
licznych dostawach, zacząłem dostrzegać różnice w kaloryczności LNG od różnych
wytwórców! Efekt wielorzędowych liczb odnoszony do nikłych różnic w
kaloryczności. Ale o tym napiszę innym razem i za kilka … miesięcy. Pewne
wnioski z tej analizy wymagają jeszcze potwierdzenia na większej liczbie
ładunków. Ale pomiędzy LNG z terminali w Ras Laffan, Melkøya, Sabine Pas, Cove
Point, Hackberry, Point Fortin, Freeport, Ingleside, Bonny, Elba-Savannah i
Cameron-Calcasieu Pass, są dostrzegalne różnice jakościowe (różna kaloryczność)
przy jego masowym odbiorze.
Wacław Sałaban, IX-X 2022.
* inspiracją do powstania tego opracowania było w kolejnych 20 dobach
przekroczenie 4-ch okrągło-liczbowych wymiarów importu LNG w historii Terminalu
Świnoujście - dotyczy dostaw [188.] ÷ [191.]:
- 20 mld m3g.zm. - 25-go (jako doba
termin.)/26.09. → [Al
Huwaila zawinął po raz 7 - z 20 mld. m3 g.zm. i z 230 mld. kWh]
- 230 TWh - 26.09. ↑
- 15 mln ton LNG - 10.10. → [Golar
Seal w 4 podróży okrężnej z 15 mln. toną LNG]
- 35 mln m3 LNG - 14.10. → [Maran
Gas Apollonia po raz 6, z 35 mln. kubikiem LNG]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,