poniedziałek, 28 listopada 2022

Zawinięcia w XII - potwierdzone i możliwe

Grudzień domknie 2022 rok z rekordowym importem LNG odebranym przez Terminal Świnoujście. Przekraczającym grubo ponad 50 dostaw (51 zrealizowanych na koniec XI + ↓), przy dotychczas rekordowych latach 2020-2021, tylko po 35 ładunków. Może też, XII będzie importowo rekordowym miesiącem? Są szanse.


[uzupełnienie 29.11. + 01.12. + 10.12. + 15.12.]

43+1+1 dostawy oficjalnie anonsowane ↑ w AIS, 2 wysoce prawdopodobne i 1 możliwa:

[200.] - ETA 01.12. - Seapeak Creole/debiut  - spot z Ingleside / 11 ładunek od tego wytwórcy,
[201.] - ETA 05.12. - Al Oraiq/6                       - 111 dostawa katarska / 17 tegoroczna,
[20?.] - ok.11.12.?  - możliwy spot                   - ???
[202.] - ETA 11.12. - Höegh Giant                   - debiut wytwórcy - spot z Damietty - Egipt,
[20?.] - ETA 14.13.12. - BW Magnolia            - 12 dostawa z Calcasieu Pass, do Milford Haven ETA 18.12.
[203.] - ETA 16.12. - Tembek/6                       - 112 dostawa katarska / 18 tegoroczna*,
[204.] - ok.21 22.12. - Golar Seal/6               - 12 dostawa z Calcasieu Pass (ew.zał.04-05.06-07.12.),
[20?.] - ETA 25.12. - Golar Celsius/debiut      - debiut wytwórcy - spot z Idku - Egipt,do Livorno 13-14.12.
[205.] - ETA 25.26.12. - GasLog Sydney/debiut  - spot z Sabine Pass / 31 ładunek od tego wytwórcy,
[206.] - 30-31.12.?  - Maran Gas Apollonia/8 - 13 dostawa z Calcasieu Pass**(ew. zał.13-14-16.12.).

* 6-ta w IV kw. 2022, co jest nietypowe - efekt rozgęszczenia dostaw w II kw. (4 zamiast 6). Zagęszczono po +1 w III i IV kw.
** po 6 ład. dowiozły by Golar Seal [171.]/[178.]/[185.]/[190.]/[197.]/[20?.] i Maran Gas Apollonia [165.]/[173.]/[181.]/[191.]/ [199.]/[20?.], uzupełnił Flex Aurora [172.]. Razem 0,86 mln ton LNG, tj. ok. 57% przyszłorocznego importu z Calacsieu Pass. 

Oba płynące Q-Flex ↑ bardzo nieśpiesznie realizują dostawy. Typowa marszruta z Ras Laffan trwa 21-22 doby, natomiast ich potrwa 30/28 dób. W przypadku Al Oraiq (wyp. 05.11.- ETA 05.12.) ponad 7-dniowe opóźnienie zawinięcia (powolna żegluga +6 dób na kotw. przy Malcie) upcha odbiór [200.]. Natomiast +tydzień u Tembek (18.11.- 16.12.), daje okno terminalowe na możliwe inne zawinięcie pomiędzy dostawami katarskimi. Może norweska dostawa

Aktualizacja 10.12.:
W pierwszej dekadzie grudnia było pewne zamieszanie w zapełnieniu luki pomiędzy katarskimi dostawami w XII, tj. Al Oraiq 05.12. i Tembek ETA 1617.12.
Początkowo zapowiedziano BW Magnolia (ETA 13.12.) z ładunkiem z Calcasieu Pass, a następnie Höegh Giant z poprzedzającym ETA 11.12.(!) i ładunkiem egipskim z Damietty, aby następnie usunąć 4 zawinięcie BW Magnolia, który w połowie trawersowania Atlantyku zmienił w AIS port docelowy: Świnoujście ETA 14.12. na Milford Haven ETA 18.12. Czyżby podmiana dostaw pomiędzy terminalami przez Shell?
Oba terminale, tj. Świnoujście i Milford Haven są głównymi klientami Calcasieu Pass, po 11 ładunków już odebranych lub płynących z zadeklarowanym terminalem docelowym, spośród 87 dotychczas wyekspediowanych (na 10.12.). Razem ¼ dotychczasowej produkcji. Kolejnym klientem jest Dunkierka x10.
Obserwacyjnie intrygujący w tym zagęszczeniu dostaw realizowanych przez Höegh Giant i BW Magnolia, był tylko 2-dobowy odstęp pomiędzy tymi zawinięciami. Tylko 2 doby (48 h) - liczone pomiędzy zapowiadanymi wpłynięciami do gazoportu. Byłby to pierwszy przypadek w historii Terminalu Świnoujście takiego zagęszczenia dostaw. Wcześniej były 2 przypadki odstępów 3-dobowych - 72h z dokładnością do pojedynczych minut: [161.]-[162.] w IV i [168.]-[169.] na przełomie V/VI - oba w tym roku.

Z ostatnim sygnalizowanym zawinięciem są istotne wątpliwości. Czy zdąży na rozładunek w dn. 30-31.12.? Po wypłynięciu ze Świnoujścia (26.11.) Maran Gas Apollonia głosi ETA 13.12. w (możliwym) Calcasieu Pass, skąd po pośpiesznym załadunku mógłby powrócić do Zatoki Pomorskiej na 30.12.
Czy raczej zainauguruje import LNG w kolejnym roku zawinięciem np. 02.01.? W tym przypadku nie będzie to 1-szy ładunek kontraktowy od Venture Global Calcasieu Pass w ramach obowiązującej umowy od 01.01.2023 roku i opiewającej na 1,5 mln ton/rok. Formuła FOB tego kontraktu, sugeruje jego START w momencie zakończenia załadunku dostawy u wytwórcy! Czyli ewentualna kolejna dowózka „naszym/nie naszym” Golar Seal, możliwa pod koniec I-2023 (zał. w 1-szej dekadzie stycznia), byłyby inauguracją kontraktu z VGCP! Czy ktoś to oficjalnie zakomunikuje? 0-bajtek?

Tymczasem Golar Celsius z egipskim LNG z Idku (obecnie jako ostatnia dostawa zapowiedziana oficjalnie↑), od 18.11. pętał się ok. 60-70 Mm na N od Port Saidu i 27.11. obrał kurs na Świnoujście z ETA 24/25.12. Czyli załadunek był z wyprzedzeniem prawie 4-tygodniowym.
Golar-owi Celsius w tym wyczekiwaniu towarzyszył Pskov, po załadunku w kacapskim Terminalu Gazpromu Portowaja LNG/FSU Portovyy nieopodal Wysocka - to trzeci ładunek i pewnie również 3 dla Revithoussa (poprzednie).

Wacław Sałaban, koniec listopada 2022 roku.

1 komentarz:

  1. Dwie pierwsze dostawy w grudniu złapie nie jestem pewien BW MAGNOLI czy uda się złapać ale ostatnią tegoroczną też raczej złapię

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,