Grudzień domknie 2022 rok z rekordowym importem LNG odebranym przez Terminal Świnoujście. Przekraczającym grubo ponad 50 dostaw (51 zrealizowanych na koniec XI + ↓), przy dotychczas rekordowych latach 2020-2021, tylko po 35 ładunków. Może też, XII będzie importowo rekordowym miesiącem? Są szanse.

[uzupełnienie 29.11. + 01.12. + 10.12. + 15.12.]
43+1+1 dostawy oficjalnie anonsowane
↑ w AIS, 2 wysoce prawdopodobne i 1 możliwa:
[200.]
- ETA 01.12.
- Seapeak Creole/debiut -
spot z Ingleside / 11 ładunek od tego wytwórcy,
[201.] - ETA 05.12.
- Al Oraiq/6 -
111 dostawa katarska / 17 tegoroczna,
[20?.] -
ok.11.12.? - możliwy spot - ??? ↓
[202.] - ETA 11.12. - Höegh Giant - debiut wytwórcy - spot z
Damietty - Egipt,[20?.] - ETA 14.13.12. - BW
Magnolia - 12 dostawa z Calcasieu Pass, do Milford Haven ETA 18.12.
[203.] - ETA 16.12.
- Tembek/6 - 112
dostawa katarska / 18 tegoroczna*,
[204.] - ok.21 22.12. - Golar Seal/6 - 12 dostawa z Calcasieu Pass (ew.zał.04-05.06-07.12.),
[20?.] - ETA
25.12. - Golar Celsius/debiut
- debiut wytwórcy - spot z Idku -
Egipt,do Livorno
13-14.12.
[205.] - ETA 25.26.12. - GasLog Sydney/debiut - spot z Sabine Pass / 31 ładunek od tego
wytwórcy,
[206.] - 30-31.12.? - Maran Gas Apollonia/8 - 13 dostawa z Calcasieu Pass**(ew.
zał.13-14-16.12.).
* 6-ta w IV kw. 2022, co jest nietypowe - efekt rozgęszczenia dostaw w II
kw. (4 zamiast 6). Zagęszczono po +1 w III i IV kw.
** po 6 ład. dowiozły by Golar Seal [171.]/[178.]/[185.]/[190.]/[197.]/[20?.]
i Maran Gas Apollonia [165.]/[173.]/[181.]/[191.]/ [199.]/[20?.],
uzupełnił Flex Aurora [172.].
Razem 0,86 mln ton LNG, tj. ok. 57% przyszłorocznego importu z Calacsieu Pass.
Oba płynące Q-Flex ↑ bardzo nieśpiesznie realizują
dostawy. Typowa marszruta z Ras Laffan trwa 21-22 doby, natomiast ich potrwa
30/28 dób. W przypadku Al Oraiq (wyp. 05.11.- ETA 05.12.) ponad 7-dniowe
opóźnienie zawinięcia (powolna żegluga +6 dób na kotw. przy Malcie) upcha
odbiór
[200.]. Natomiast +tydzień u Tembek (18.11.- 16.12.), daje okno
terminalowe na możliwe inne zawinięcie pomiędzy dostawami katarskimi. Może
norweska dostawa?
Aktualizacja 10.12.:
W pierwszej dekadzie grudnia było pewne zamieszanie
w zapełnieniu luki pomiędzy katarskimi dostawami w XII, tj. Al Oraiq
05.12. i Tembek ETA 1617.12.
Początkowo zapowiedziano BW Magnolia (ETA
13.12.) z ładunkiem z Calcasieu Pass, a następnie Höegh Giant z
poprzedzającym ETA 11.12.(!) i ładunkiem egipskim z Damietty, aby następnie
usunąć 4 zawinięcie BW Magnolia, który w połowie trawersowania Atlantyku
zmienił w AIS port docelowy: Świnoujście ETA 14.12. na Milford Haven ETA
18.12. Czyżby podmiana dostaw pomiędzy terminalami przez Shell?
Oba terminale, tj. Świnoujście i Milford Haven są
głównymi klientami Calcasieu Pass, po 11 ładunków już odebranych lub płynących
z zadeklarowanym terminalem docelowym, spośród 87 dotychczas wyekspediowanych
(na 10.12.). Razem ¼ dotychczasowej produkcji. Kolejnym klientem jest Dunkierka
x10.
Obserwacyjnie intrygujący w tym zagęszczeniu dostaw
realizowanych przez Höegh Giant i BW Magnolia, był tylko 2-dobowy
odstęp pomiędzy tymi zawinięciami. Tylko 2 doby (48 h) - liczone pomiędzy zapowiadanymi
wpłynięciami do gazoportu. Byłby to pierwszy przypadek w historii Terminalu
Świnoujście takiego zagęszczenia dostaw. Wcześniej były 2 przypadki odstępów
3-dobowych - 72h z dokładnością do pojedynczych minut: [161.]-[162.] w IV i [168.]-[169.]
na przełomie V/VI - oba w tym roku.
Z ostatnim sygnalizowanym zawinięciem są istotne
wątpliwości. Czy zdąży na rozładunek w dn. 30-31.12.? Po wypłynięciu ze Świnoujścia
(26.11.) Maran Gas Apollonia głosi ETA 13.12. w (możliwym) Calcasieu
Pass, skąd po pośpiesznym załadunku mógłby powrócić do Zatoki Pomorskiej na
30.12.
Czy raczej zainauguruje import LNG w kolejnym roku
zawinięciem np. 02.01.? W tym przypadku nie będzie to 1-szy ładunek kontraktowy
od Venture Global Calcasieu Pass w ramach obowiązującej umowy od
01.01.2023 roku i opiewającej na 1,5 mln ton/rok. Formuła FOB tego kontraktu, sugeruje
jego START w momencie zakończenia załadunku dostawy u wytwórcy! Czyli
ewentualna kolejna dowózka „naszym/nie naszym” Golar Seal, możliwa pod
koniec I-2023 (zał. w 1-szej dekadzie stycznia), byłyby inauguracją kontraktu z
VGCP! Czy ktoś to oficjalnie zakomunikuje? 0-bajtek?
Tymczasem Golar Celsius z egipskim LNG z
Idku (obecnie jako ostatnia dostawa zapowiedziana oficjalnie↑), od 18.11. pętał
się ok. 60-70 Mm na N od Port Saidu i 27.11. obrał kurs na Świnoujście z ETA
24/25.12. Czyli załadunek był z wyprzedzeniem prawie 4-tygodniowym.
Golar-owi Celsius w tym
wyczekiwaniu towarzyszył Pskov, po załadunku w kacapskim Terminalu
Gazpromu Portowaja LNG/FSU Portovyy nieopodal Wysocka - to trzeci
ładunek i pewnie również 3 dla Revithoussa (poprzednie).
Wacław
Sałaban, koniec listopada 2022 roku.
Dwie pierwsze dostawy w grudniu złapie nie jestem pewien BW MAGNOLI czy uda się złapać ale ostatnią tegoroczną też raczej złapię
OdpowiedzUsuń